BBB,
11 Syawal 1437 = 16 Julai 2016 (Sabtu):
Sebagai lanjutan dari pandangan yang bersifat
tasawuf, maka pada Juz` 4, di bawahnya
dibicarakan 6 bab yang dsipecahkan
kepada persoalan-persoalan berikut:
1) Mengecilkan
pandangan dunia
2) Dunia di sisi Allah
3) Tawakkal dan tawadhu`
4) Qana`ah
dan redha
5) Konsep kefaqiran
6) Mencari yang halal.
Konsep dunia sesuatu yang dekat, mudah
didapati, tidak kekal dan tidak memberi faedah. Dari pandangan sepintas lalu adalah
negatif terhadap dunia. Namun ada pandangan bahawa dunia adalah jambatan bagi
akhirah. Dia adalah sebagai tapak tanaman bagi
hasil dan buahnya di akhirat.
Dunia sebagai tempat adalah menjadi wadah dan peluang membuat kebaikan bagi
akhirat. Lantaran itu tidak wajar dikesampingkan, kecuali ianya bersifat keji
dan merosakkan.
Menurut susunan yang dibuat Abdullah
al-Mubarak bahawa:
1) Mengecilkan pandangan dunia
(507) Berkata Ibn al-Mubarak, telah sampai
kepada kami daripada al-Hasan bahawasanya dia berkata, bersabda Rasulullah
s.a.w. bermaksud:
``Adapun umpamaku dan umpama kamu dan
umpama dunia seperti kaum yang merentasi kawasan berdebu. Mereka tidak tahu
hujungan yang direntas, berapa lebih jauh atau bila berakhir, mereka mendapati
berkurang bekalan dan perlu kepada penambahan, mereka tidak kesampaian penujuan
dan yakin dengan kebinasaan.``
Sudah tentulah sikap dan pandangan yang
demikian berlaku bagi mereka yang tidak beriman, lalai dan tidak mempunyai
pandangan dan pegangan hidup yang jelas. Akhirnya membawa kerosakan kepada
mereka.
2) Dunia di sisi Allah
(509 ):
Berkata Ibn al-Mubarak. Mengkhabarkan kami oleh Ismail bin `Iyash dia
berkata, bercakap kepada kami oleh `Uthman bin `Abdullah bin Rafi` adalah seoramg
lelaki daripada sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w., mereka berkata bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud:
``Kalaulah dunia diadili di sisi Allah bernilai
seperti sayap nyamuk, nescaya tidak diberi daripadanya kepada orang kafir
sesuatu.
3) Tawakkal
dan tawadhu`
(553) Berkata Ibn al-Mubarak, mengkhabarkan
kami oleh Habwah bin Sharih, katanya, bercakap kepada kami Abu Hani`
al-Khaulani, bahawa Amrin bin Malik berkata. Bahawasanya ia mendengar Fadhalah
bin `Abid berkata, Aku mendengar
Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud:
``Berbahagialah sesiapa yang diberi
pertunjuk dengan Islam, dan adalah hidupnya mencukupi dan qana`ah.``
4) Qana`ah dan Redha
(560):
Berkata Ibn al-Mubarak, mengkhabarkan kami Sufyan daripada Sulaiman dari
Shamrin bin `Itiyyah daripada al-Mughirah bin Sa`ad bin al-Akhram daripada
bapanya daripada Ibn Mas`ud berkata:
``Tidaklah mengalami mudarat oleh seseorang
hamba yang berpagi-pagi di atas Islam dan berpetang-petang dengannya seperti apa yang dialami daripada keduniaan.``
5) Konsep
kefaqiran
(588):
Berkata Ibn al-Mubarak, mengkhabarkan kami oleh Sulaiman bin al-Mughirah
daripada Thabit al-Bannani daripada Anas bin Malik, dia berkata, ``Aku melihat
antara dua lengan `Umar empat tampungan
pada bajunya.
6)
Mencari yang halal
(593):
Berkata Ibn al-Mubarah, mengkhabarkan kami Baqiyyah bin al-Walid bahawa
`Umar ibn al-Khattab berkata:
``Zuhud di dunia memberi kerehatan kepada
hati dan juga jasad.``
Daripada apa yang dipetik dan disusun di
atas, mungkin menimbulkan persepsi dan tanggapan negatif terutama kepada konsep
dunia dan faqir. Dunia yang dikeji ialah segala perkara yang tidak berfaedah,
melalai, merosakkan dan tidak menjasi
aset bagi akhirat. Dunia adalah konsepsi sesuatu yang buruk, bukan merujuk
kepada bumi dan ruang tempat duduk yang di dalamnya manusia berusaha mencari rezeki
yang halal bagi beribadat kepada Allah dan menjadi tempat dan peluang membuat
kebaikan dan kebajikan sebagai tempat menanam modal kebaikan bagi menuainya di
akhirat. Begiti juga konsep faqir, tidak bererti menjadikan diri miskin dan hina dan mengharapkan bantuan dan
pertolongan orang, Faqr ertinya tidak berhajat selain daripada Allah dan
menjaga maruah diri hingga tidak dipandang hina dalam kehidupan. Kefaqiran
tidak bererti tiasda pemilikan harta, lantaran dengan harta memberi peluang
untuk membuat kebajikan bagi kepentingan hidup di dunia dan di akhirat.
Sebagai rumusan dari pembicaraan
1) Islam memupuk peribadi mulia yang tidak
mengharap kecuali kepada Allah
2) Dengan zuhud melatih diri dengan qana`ah, redha dan tidak tamak dan
angkuh.
3) Qana`ah sifat mulia meminumkan keperluan dan tidak bersifat
membazir
4) Faqir tidak bererti tiada harta, tapi tidak
diperhamba olehnya. Dia meredeka dan bahagia.
5) Keperluan kehidupan adalah cukup, jika tidak
dibiarkan tamak menguasai diri
Sekian.
No comments:
Post a Comment