BBB, 25 Ramadhan 1437 – 30 Jun 2016
(Khamis):
Kelahiran satu bidang ilmu semestinya diikuti
dengan kelahiran atau penggubalan istilah-istilah bagi keilmuan tersebut.
Pengistilahan penting bagi mendukung dan meluaskan keilmuan tersebut.
Istlah-istilah menggambarkan ciri-ciri
keilmuan, pengembangan, pecahan dan klasifikasi bagi keilmuan tersebut sehingga
ilmu tersebut matang dengan dukungan istilah-istilah
yang tepat.
Kita telah membicarakan tentang pertumbuhan
keilmuan tasawuf dan kelahiran istilah tasawuf dan asal usul istilah itu
berlaku selepas seabad kedatngan Islam, biarpun elemen-elemen ketasawufan sudah
wujud bersama dengan kedatangan Islam. Kelahiran istilah tasawuf sebagai satu
bidang keilmuan tidak cukup. Ianya memerlukan kepada peristilahan-peristilahan
yang dapat mendukung keilmuan tersebut. Ianya memerlukan ulama` atau mereka
yang pakar di dalam bidang berkenaan yang mengolah keimuan berkenaan – pecahan dan bidang-bidang. Mereka
tidak lain dari kalangan pendukung tasawuf, pelajar-pelajar, pengamal-pengamal dan pengkaji-pengkaji.
Penggubalan istilah adalah berkait rapat
dengan sifat, ciri dan identiti keilmuan berkenaan. Misalknya `maudu` ilmu tasawuf ialah `Allah` sebagai objek dan tumpuan pembicaraan, di samping ada yang mengatakan
maudu` bagi ilmu tasawuf ialah diri insan itu sendiri (diri, hati dan ruh) (Ibn `Ajibah: Iqaz al-Himam: 5).
Ini bererti fokus pembicaraan ilmu
tasawuf terhadap insan dalam hubungannya dengan Allah – Membersih diri – akal,
hati dan ruh agar memungkin diri mendekati Allah.
Dilihat dari aspek yang lain, bahawa
hubungan antara manusia dengan Allah, tiada lain sebenarnya, melainkan hubungan
hamba (`abd) dengan Allah. Iaitu insan bersifat hamba dan melakukan kepatuhan
kepada Allah sebagai yang layak disembah sebagaimana firman Allah yang
bermaksud:
``Dan tidaklah aku jadkan jin dan manusia
melainkan untuk menyembah akan daku.`` (Al-Dhariyat: 56).
Konsep menyembah Allah secara khusus
seperti melalui solat, tetapi ianya bererti lebih luas daripada itu yang
merujuk kepada aturan dan hubungan hamba dengan Allah, termasuk tasawuf. Bahkan ibadat seperti solat dan
ibadat-ibadat yang lain adalah merupakan makanisme bag i mematuhi, membersih
diri dalam mendekati Allah.
Istilah abd, ibadat, abid, ma`bud, ubbad
dan pecahan-pecahan yang lain daripadanya sebenarnya telah wujud seawal Islam
di dalam Al-Qur`an mendahului dari kewujudan istilah tasawuf. Di dalam hubungan Insan dengan Allah ada
konsep perhubungan kehambaan melahirkan
istilah yang lebih khusus yang lebih bersifat kerohanian, tasawuf yang juga
bersifat kehambaan lahir istilah yang identik dengan tasawuf, iaitu istilah
`Ubudiyyah` Hubungan kehambaan – insan`
dengan Allah yang meletakkan insan pada
tahap hamba dan Allah Pencipta` yang kena sembah `Ma`bud`. Dalam kata lain bagi menggambarkan hubungan,
kewajipan dan kepatuhan didukung oleh istilah `Ubudiyyah`. Konsep ubudiyyah
bererti keubudiyyah hamba insan kepada
Allah contoh sebagaimana di dalam kandungan Surah al-Fatihah:
1) Pengakuan ketuhanan yang Maha Esa
2) Pengakuan bahawa Dialah Pencipta bagi segala
3) Dia adalah bersifat Rahman dan Rahim kepada
hamba
4) Dialah yang selayaknya disembah
5) Kepadanya dituju segala permohonan
Konsep ubudiyyah secara khusus menjadi
terminologi tasawuf yang menjadi mekanisme
ibadat dan peningkatan kerohanian hamba yang bersih di dalam menuju kepada
Allah.
Profesor Emiratus Dr. Muhammad Kamal Hassan yang pernah mengkaji konsep `Ubudiyyah kesufiyan berdasarkan
karangan Abdul Wahab al-Sha`rani (m. 973H./1493M.) berjudul Al-Anwar al-Qudsiyyah
fi Ma`1rifat Qawa`id al-Sufiyyah mencatat tentang istilah `Ubudiyyah, bahawa:
``The term `Ubudiyyah in a general sense
denotes slavery,, bondage, servitude the state or condition of a slave,
worship, adoration, devotion, and obidience
with humality or submissiveness. In Sufism the term
`ubudiyyah refers to the state of absolute servitude of man in relation to the
Lord of the universe.`` (Kamal Hassan,
The Sufi Concept of `Ubudiyyah, 1982: 1).
Sebenarnya dalam hubungan `abid (hamba) dengan Ma`bud (Allah) berlaku
pengolahan dari segi doktrin, prinsip dan konsep keilmuan tasawuf, juga hubungan
insan sesama insan dan juga alam dan bagaimana pandangan dan seharusnya
berinteraksi memperkembangkan keilmuan tasawuf dan berlakunya perkembangan dan
pertambahan istilah-istilah yang digunakan yang mempunyai ciri dan tanggapan
kesufian.
Misalnya di dalam hubungan abid dan Ma`bud
banyak mengambil istilah-istilah yang ada di dalam Al-Qur`an menurut kesesuaian
dengan kontekks dan persoalan. Misalnya bagi hubungan yang melihat kekuasaan dan
keagungan Allah digunakan istilah sepert Dia al-Qayyum, Al-Qadir, Al-Khaliq.
Bagi melihat hubungan ancaman terhadap abid yang tidak patuh kepada Allah
digunakan istilah misalnya Al-Muntaqim, Al-Jabbar, Al-Mutakabbir dan bagi
menunjukkan hubungan kemesraan digunakan istilah seperti Al-Rahman, Al-Rahim, Al-`Aziz dan sebagainya.
Di dalam konteks pembaikan diri dan jiwa
dalam hubungan dengan sesama insan digunakan istilah-istilah yang sudah ada atau
istilah-istilah yang diwujudkan menurut
kesesuaian seperti nafsu ammarah, lawwamah, mulhamah, mutmainnah, radiah, mardhiyah,
sabar, tenang, reda, taubat, syukur dan
berbagai-bagai lagi. Dalam hubungan dengan sesama insan seperti dengki,
khianat, pemarah, baik sangka, tolong menolong, gotong royong dan sebagainya.
Kesufian juga mempunyai hubungan yang
bersifat alamiah yang seharusnya bersifat prihatin dan sukakan kebersihan,
benci kepada kekotoran, menjaga hidupan
supaya tidak teraniaya dan tidak pupus
dan sebagainya.
Sebagai kesimpulan, bahawa perkembangan
sesuatu bidang ilmu akan menyebabkan lahirnya istilah-istilah yang berkaitan
dengan bidang berkenaan seperti bidang tasawuf umpamnya. Dengan kelahiran dan
pertambahan istilah-istilah tasawuf memperkayakan bidang berkenaan. Ciri bahasa tertentu seperti bidang tasawuf lebih
membawa persoalan dan istilah yang lebih bersifat keagamaan, kerohanian dan
estetik. Pertambahan istilah-istilah ketasawufan memperkayakan bidang
berkenaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment