BBB, 16 Zulkaedah 437 = 19 Ogos 2016 (Juma`at):
Daripada
9 kitab di dalam Kitab Al-Ri`ayat Li Huquq Allah, Al-Muhasibi membicarakan persoalan-persoalan Munjiyat
hanya di dalam tiga kitab (satu pertiga), iaitu di bawah Al-Ri`ayat (termasuk
taqwa, wara` dan tawakkal) Kitab
Al-Ikhwan wa Ma`rifat al-Nafs (taubah) dan kitab terakhir, iaitu Kitab Ta`dib
al-Murid.. Manakala enam kitab lagi (dua
pertiga)ialah mengenai Al-Muhlikat (negatif), iaitu Kitab al-Riya` sebagaimana telah dibicarakan. Kitab
al-Tanbih (Tentang Nafsu, Kitab al-`Ujub, Kitab al-Kibr, Kitab al-Ghurrah dan Kitab al-Hasad). Mengenai `Taubah` sebagai
satu poecahan (Satu) kitab sebenarnya sudah dibicarakan di bawah Kita al-Ri`ayah,
maka tidak perlu diulang kembali(sepatutnya ia berkedudukan sebagai kitab
kedua).
Berhubung dengan Kitab Al-Tanbih, iaitu
peringatan bagi mengenali konsep
hawa nafsu, sepatutnya kitab ini
mendahului Kitab Al-Riya`.
Persoalan Hawa Nafsu:
Al-Muhasibi nelihat konsep hawa nafsu kepada
yang bersifat negatif dengan membukakan
pembicaraan dengan merujuk kepada firman Allah yang bermaksud:
``Sesungguhnya
Kami telah jadikan apa yang ada
di muka bumi, sebagai perhiasan
baginya, kerana Kami hendak menguji mereka,
siapakah di antaranya yang lebih baik amalnya.`` (Al-Kahfi: 7).
Bermaksud apakah perhiasan, keindahanm dan
keterpesonaan mendorong manusia kepada keinsafan, sedar kepada kebesaran Allah
lalu memuji dan mensyukuriNya atau adakah ianya mendorong kepada kelalaian,
nafsu dan kemungkaran ?
Menurut Al-Muhasibi, jika persediaan di dalam
diri baik maka terdorong kepada amal yang
baik, berkelakuan dengan sifat-sifat
terpuji dan beramal dengan amalan-amalan yang salih, maka ianya membawa kepada
kehidupan yang baik di akhirat sebaliknya tanpa pendidikan dan terdorong kepada
elemen-elemen yang jahat, maka membawa
kepada kerosakan dan kebinasaan di akhirat.
Pada dasrnya sifat nafsu sememangnya cenderung
kepada perkara yang keji, sebagaimana firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Sesungguhnya bahawa nafsu (ammarah) cenderung kepada perkara-perkara yang
jahat.`` ( Yusof: 53).
Di dalam konteks ini Al-Muhasibi mengatur
sifat-sifat muhlikat kepeda (selepas al-Riya`), ialah:
`Ujub:
Merasa
diri lebih mengatasi yang lain. Menurut Al-Muhasibi , ``Ujub ialah orang
yang buta hati dengan merasakan `ujub adalah baik pada hal ia adalah jahat, dia
menjangka dia berjaya, pada hal dia celaka dan menyangka diri betul pada hal
dia salah.``
Al-Muhasibi memetik Hadith daripada Abi
Hurairah r.a, daripada Nabi s.a.w. bahawasanya Baginda bersabda (bermaksud): Tiga perkara yang merosakkan, pengasar
yang ditaati, pendorong hawa nafsu yang diikuti dan yang `ujub dengan dirinya.
Berkata Ibn Mas`ud, ``Di dalam `ujub ada
kebinasaan, kerana bila seorang `ujub dia membersihkan dirinya (semuanya
betul), apabila ia membesar diri tidak ada lagi rasa salah, dia tidak lagi
mengira perbuatannya, walaupun bertentang dengan perintah Allah. Dia merasa
berjaya.``
Pada hal Allah Subhanahu wa Ta`ala berfirman
bermaksud:
``Maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu,
(bahawa kamu suci bersih dari dosa), Dialah sahaja yang lebih mengetahui akan
orang-orang yang bertaqwa.`` (Al-Najm: 32).
Firman Allah Ta`ala (bermaksud), ``Wahai
orang-orang yang beriman ! Jangan kamu rosakkan pahala sedekah kamu dengan perkataan yang
membangkit-bangkit dan kelakuan yang menyakiti.`` (Al-Baqarah: 264).
Al-Muhasibi
juga memetik apa yang diriwayatkan daripada `A`ishah r.`anha, bahawa
beliau ditanya, ``Bila seseorang itu melakukan keburukan ? Katanya, ``Apabila menyangka seseorang itu bahawa dirinya baik !``
Benarlah kata-kata `A`ishah r.`anha kata
Al-Muhasibi, bahawa apabila seseorang merasa dirinya baik,lalu dia `ujublah
dengan amalannya. Ketika itu juga ia melupai Allah Ta`ala !
Benarlah sabda Nabi s.a.w. seperti dipetik
oleh Al-Muhasibi bahawa Baginda Rasulullah s.a.w. bersabda (bermaksud):
``Tiga jenis manusia yang Allah `Azza wa Jalla
tidak bercakap dengan mereka itu pada hari kiamat dan tidakl melihat mereka itu
dan tidak membersihkan mereka dan bagi mereka azab yang pedih, satu daripada
mereka itu yang membangkit-bangkit kebaikan yang dilakukan.``
Menurut
Al-Muhasibi `ujub juga melibatkan empat pihak, iaitu yang bermegah
dengan kerja yang dilakukan, orang alim yang bermegah dengan ilmunya, orang
yang bermegah dan mencanangkan pendapatnya yang betul, walaupun betul dan yang
mencanangkan pendapatnya konon betul, sedangkan salah ! Dengan ilmu sepatutnya
dimanfaat dan disebarluas bagi kepentingan dan kemajuan masyarakat dan umat.
Selanjutnya Al-Muhasibi membicarakan
tentang `ujub dengan keduniaan seperti kaya dan tenggelam dengan kehidupan
nafsu (berhiburan memanjang), `ujub dengan keturunan, keluarga dan anak pinak.
Sepatutnya dengan banyaknya harta membuka peluang untuk banyak membuat
kebajikan dan menolong orang-orang yang susah. Hiburan melampau boleh hanyut
dan melalaikan, akhirnya rugi dan merosakkan. Keluarga sepatutnya memberi ruang
untuk menghubung silatul rahim dan membuat kebajikan.
Al-Muhasibi membicarakan `ujub dengan detail dan ianya begitu halus. Ianya tidak lain dari
mengingatkan semua supaya tidak terjebak dan terjatuh di dalam lubuk `ujub yang dapat menenggelamkan
seseorang yang sebenarnya tidak memberi
faedah baginya. Segala kemudahan, kebaikan
dan apa jua nikmat Allah patut sama dapat dimanfaat oleh orang banyak,
supaya nikmat-nikmat itu benar-benar menjadi nikmat apabila ianya dapat
dinikmati bersama secara kebajikan yang memberi faedah kepada diri dan
masyarakat umat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment