BBB, 01 Zulkaedah 1437 = 04 Ogos 2016
(Khamis):
Membaca selanjutnya dari juz` pertama dari
Kitab al-Wara`, antaranya bersifat soalan dan jawapan sebagai fatwa dari
al-Imam Ahmad bin Hanbal. Misalnya beliau disoal tentang membina masjid di atas
jalan lalu lalang, solat di atas jambatan yang menjadi lalu lalang. Beliau
tidak menyetujuinya. Begitu juga membuang hadath di jalan yang dilalui (bab
12-13). Demikian juga beliau ditanya
mengenai penggalian perigi pada jalan yang dilalui, perlu dielak, walaupun
tujuan baik, kerana ia menghalang jalan (14-1`7). Begitu juga perlu menjaga
adab-adab di masjid. Soalan kadang-kadang agak anih. Misalnya mengambil wudhu`
dari air lebihan memandi mayat. Menurut beliau adalah sebagai makruh (juz` 18).
Misalnya beliau ditanya, mana lebih baik bersoalat di luar masjid yang menarik
dari dalam masjid . Tentulah lebih baik di dalkam masjid lantaran dapat
berjamaah langsung dengan imam.
Beliau juga disoal berkenaan memasang
bau-bauan dalam masjid:
Aku berkata kepada Abi `Abdillah
(bertanya), ``Aku berada di masjid pada bulan Ramadhan, maka dibawa datang kayu
gaharu ditempatkan di tempat yang tidak menyenangkan. Imam Ahmad bin Hanbal
bertany7a maksud gaharu atau baunya !
Jika tidak menyenangkan hendaklah engkau keluar. Ini dikuatkan dengan pendapat daripada
`Abdullah bin Rashid penjual bauan berkata,
``Aku
datang kepada Khalifah `Umar bin ~abdul `Aziz dengan membawa bauan yang
dibuat khas untuk khalifah dari peruntukan harta baitul mal, dia enggan menerima
dan menekup hidungnya, lantaran tidak mau mengambil manfaat daripada baunya,
lantaran ianya dari harta baitul mal. Maka kataku kepada Abi `Abdillah,
``Bolehkah aku meriwayatkannya daripada engkau. Maka dia mengijazahkannya
kepadaku.
Ternyata
apa yang ditampil dari persoalan-persoalan di atas agak kecil yang
diriwayatkan oleh perawi-perawinya, walaupun ada wawasan dari segi ke warakan.
Walau bagaimana daripadanya terdapat persoalan-persoalan yang besar. Contoh
(bab 27)
Apa yang halal dan apa yang diharamkan ke
atasnya, bagaimana mempastikan yang halal:
Aku mendengar Aba `Abdullah berkata: ``Aku
mendengar Aba Tha`labah al-Khashani berkata, kataku, ``Wahai Rasulullah,
khabarkan kepadaku apa yang halal bagiku dan apa yang haram ke atasku, maka
Nabi memandang ke atas ku dan membetulkan, maka bersabda Nabi s.a.w.
(bermaksud), ``Kebaikan itu ialah apa yang menenangkan diri dan mententeramkan
hati, manakala yang dosa sesuatu yang tidak menenangkan diri dan tidak
mententeramkan hari, demikian sebagai fatwa yang memfatwa.``.
Daripada Maimun bin Mahran berkata, ``Tidak
selamat seorang lelaki tentang halal hingga dia menjadikan antaranya dengan
haram dinding daripada halal.
Turut dibicarakan tentang riba (bab 28)
yang hukumnya tetap haram
Perlu meninggalkan perkara shubhah untuk
mengelak dari terjatuh kepada yang haram, sebagai Hadith riwayat al-Nu`man bin
Bashir berkata, ``Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda (bermaksud);
``Sesungguhnya yang halal itui nyata dan
yang haram itu nyata, dan antara keduanya perkara-perkara shubhah yang tidak
diketahui tentangnya oleh kebanyakan manusia, siapa yang terjatuh ke dalam shubhah
dia mengabaikan agama dan kehormatannya, siapa yang terjatuh padanya jatuh ke
dalam haram.``
Ditanya Abu `Abdullah tentang shubhah, maka
dia berkata kepadaku, ``Engkau mau tau shubhah ? Kataku, Ya, Ia adalah sesuatu
yang tidak dikatakan bahawasanya halal dan tidak dikatakan, bahawasanya haram.
Maka berkata Abu `Abdullah, ``Ia adalah sesuatu antara halal dan haram.``
Abu `Abdullah Ahmad bin Muhammad bin Hanbal
juga membicarakan tentang adakah perlu
patuh pada ibu bapa yang melakukan shubhah. Beliau mengambil hujah dari Hadith
Nabi di atas yang perlu dielak dari perkara shubhah agar tidak terjatuh ke
dalam dosa (bab 30). Daripadanya Al-Imam Ahmad bin Hanbal membicarakan tentang
wara` iaitu bukan sahaja mengelak dari perkara shubhah, tetapi mempastikan
sesuatu itu bersih (bab 31).
Selain dari membicarakan tentang adab dan
hukum pada akhir juz` pertama ini al-Imam Ahmad bin Hanbal memberi ruang yang
panjang tentang (sabar – Bab 48). 12 halaman. Persoalan sabar dari segi tasawuf
adalah penting yang termasuk di bawah sifat-sifat sufi, khususnya bila
membicarakan persoalan maqam dan hal kelak.
Antara persoalan sabar yang dibicarakan:
Dan Abu `Abdullah berkata, ``Adalah `Umar
berkata secara ringkas dia berkata
kepada mereka yang duduk kelilingnya di dalam majlisnya, ``Ganjaran pahala yang
banyak dapat dicapai dengan sabar dalam beberapa hari yang sedikit.`` Dan
berkata Wahab, ``Ganjaran yang mulia hilang oleh keduniaan yang
meruntuhkannya.``
Daripada Mitraf berkata, ``Ilmu mempunyai
kelebihan di atas amalan – tanpa ilmu. Dan sebaik-baik agama kamu ialah wara``.
Pengakhiran bagi juz` pertama ialah catatan-catatan berhubung dengan pendapat
mengenai Al-Qur`an. Sebagaimana dimaklum bahawa pada zaman Al-Imam Ahmad bin
Hanbal timbul fitnah berhubung dengan pendapat tentang Al-Qur`an yang mana
Mu`tazilah berpendapat `Al-Qur`an makhluk – kena cipta, sedangkan al-Imam Ahmad berpegang teguh Al-Qur`an Qadim
dan bukan makhluk. Pegangannya yang
tidak selari dengan pegangan pihak pemerintah, menyebabkan ia dihukum dipenjara
sebagaimana telah dibicarakan. Mengenai pendapat ini, antaranya:
``Berkata Abu Bakar bin `Abd al-Khaliq, Aku
mendengar `Abdul Wahhab al-Warraq berkata, berkata Abu Bakar bin `Iyash,
``Siapa yang berkata Al-Qur`an makhluk, maka dia adalah kafir dan siapa syak
pada kekufuran, maka dia adalah kafir.``
Dapatlah dikatakan bahawa tidaklah semua
persoalan yang dibicarakan di dalam juz` pertama mengenai persoalan wara` Dan
konsep wara`nya pula dibicarakan di dalam skop yang luas. Apa yang disusun di
dalam Kitab al-Wara`bukan merupakan penyusunan sebuah kitab, tetapi adalah
catatan-catatan pendapat antaranya bersifat soalan-soalan dan jawapan-jawapan
yang dikumpulkan, sebab itu ianya bukan
sebagai kitab yang disusun secara lengkap.
Sekian.
No comments:
Post a Comment