BBB, 03 Zulkaedah 1437 = 06 Ogos 2016
(Sabtu):
Dari
juz` dua yang difikirkan mempunyai persoalan yang rapat dengan tema wara` ialah:
1) Kalangan Wara` (bab 62)
Menyebut Abu `Abdullah pada satu hari
tentang Ibn al-Mubarak, maka katanya, ``Tidaklah mengangkatnya oleh Allah
melainkan kerana takutnya kepadaNya. Katanya, ``Tidak ada yang dihasilkan oleh
Khurasan seperti Ibn al-Mubarak dan tidaklah selepas Ibn al-Mubarak seperti Yahya
bin Yahya.
Aku mendengar Salamah bin Sulaiman
al-Maruzi, dia membaca kepada kami kitab `Abdullah, maka dikatakan kepadanya,
`Katakanlah tentang Ibn al-Mubarak, maka berkata Salamah,
``Apabila dikatakan di Makkah, `Abdullah,
maka dia ialah Ibn `Abbas.
Apabila dikatakan di Madinah,
`Abdullah, maka dia ialah Ibn `Umar,
Dan apabila dikatakan di Kupah, `Abdullah,
maka ialah Ibn al-Mubarak.``
Aku mendengar Aba `Abdillah berkata, ``Adalah Abu Tamilah berkata syair
ini tentang Ibn al-Mu barak,
Di Marwi dia adalah kemegahan maka jadilah
Bumi Marwi seperti peringkat
negeri dimegah.
Kataku kepada Abi `Abdillah, adalah dikatakan kepada Ibn
al-Mubarak. ``Bagaimana mengenali orang `alim yang sebenar ? Maka katanya,
``Yang zahid di dunia, lebih mengutamakan
perkara akhirat.`` Maka kata Abu `Abdullah, ``Ya, inilah yang aku mau
katakan.``.
2) Meninggalkan Setengah Yang Halal Kerana
Takutkan Haram (Bab 69):
Aku mendengar Abi `Abdillah berkata: Aku mendengar Ibn `Uyainah
berkata: `Tidak menepati hakikat iman, sehingga seseorang itu menjadikan di
antaranya dan di antara yang haram dinding daripada halal dan sehingga dia
meninggalkan perkara dosa dan yang tashabbuh dengannya.
3) Mewarisi Harta Shubhah (Bab 70):
Ditanya Abu `Abdullah, daripada seorang
yang mati dan meninggalkan harta dan adalah bapanya mengambil perhatian tentang
urusannya yang disebutkan kepada Abi `Abdillah, maka setengah anaknya mau mempastikan kebersihan harta
warisan, maka ditanya dengan harta sebelum itu, yakni yang tidak bersih,. Maka
dijawab tidak mengapa diwarisi dan jika dia mengetahui jika bapanya melakukan
kezaliman terhadap seseorang, maka sayugialah dia memulangkan barang-barang
atau hak terhadap ahlinya, dia tentu tahu kenalan bapanya.
4) Mencium Tangan Sebagai Penghormatan (Bab 73)
Aku bertanya Aba `Abdillah tentang mencium tangan, maka dia tidak melihat
sebagai masalah jika atas tujuan agama
dan dia membencinya jika atas tujuan dunia.
Aku tanya Aba `Abdillah tentang mencium
tangan, maka katanya, jika atas jalan keagamaan, maka tidak mengapa.
Sesungguhnya telah mencium Abu `Ubaidah
tangan `Umar bin al-Khattab, tetapi jika di atas tujuan keduniaan, maka tidak
wajar, melainkan seorang lelaki yang diancam dengan pedang atau cemeti !
Daripada `Abdul Rahman bin Abi Laili,
daripada Ibni `Umar bahawasanya ia mencium tangan Nabi s.a.w.
Daripada `Ali Ibn Thabit berkata: Aku
mendengar Sufyan al-Thauri berkata, tidak mengapa dengannya (mencium) bagi Imam
yang adil, tetapi dibenci dengan keduniaan.
5) Tawadu` Dan Bimbang Perkara Yang Tidak Halal
(Tashabbuh) (Bab – 80).
Dan
aku mendengar Aba `Abdillah berkata, ``Seorang lelaki membeli sesuatu
dari tempat yang dibenci (tidak bersih
), dia kembali, kemudian dia memulangkannya.
Sesungguhnya aku membeli sesuatu baginya,
aku memberitahu kedudukannya, iaitu dibeli dari kebun pemilik yang tidak
disukai (tidak jujur), maka mengembalikannya. Dia berkata, Engkau melakukan
kebaikan dengan mengembalikannya secara baik.
6) Melakukan Ma`ruf Dan Menegah Munkar (Bab 81)
Aku berkata kepada Abi `Abdillah,
``Bagaimana menyuruh membuat ma`ruf dan menegah dari munkar ? Maka dia berkata, ``Ialah dengan
tangan, dan dengan lisan dan dengan hati, dia adalah terlemah.`` Aku berkata, ``Bagaimana dengan tangan ?``,
katanya, ``Engkau memisahkan antara mereka.`` Dan aku melihat Aba `Abdillah
melalui satu kumpulan anak-anak yang belajar menulis bertumbuk di kalangan mereka, maka dia memisahkan antara
mereka.
Rumusan dan Kesimpulan
Jelaslah dari berbagai-bagai persoalan yang
timbul dan dipaparkan di dalam tulisan di atas, bahawa Al-Imam Ahmad bin Hanbal
sebagai seorang yang alim pada zamannya, beliau menjadi tempat rujukan bagi
berbagai soalan. Beliau didatangai dan disoal termasuk di dalam majlis-majlis
ilmu bersamanya dan beliau menjawab berdasarkan hukum secara jelas. Beliau bukan
setakat bertaraf guru dan ulama`, bahkan sebagai mufti yang mengeluarkan fatwa.
Bahkan beliau adalah Imam Madhhab – Madhhab Hanbali.
Sebenarnya tradisi menulis menurut kaedah
Hadith terus berkembang pada zaman Al-Imam Ahmad bin Hanbal sehingga kata-kata
`ulama turut sama dicatat mnenurut gaya Hadith. Dengan adanya tradisi menulis
menurut gaya Hadith ini, banyak maklumat
berotoriti yang dicatat, terutama
dari ulama` dapat diwarisi dan ianya
menjadi bahan sejarah, dokumen berguna yang menjadi panduan bagi generasi
seterusnya bagi berbagai bidang.
Sekian.
No comments:
Post a Comment