August 27, 2016

DIAM DAN BERFIKIR: IMPLIKASI


B BB,  23 Zulkaedah 1437 =  26 Ogos 2016 (Jumaat):

Ada beberapa perkara (pecahan)  di bawah `Masalah Tentang Zuhud`. Persoalan pertama ialah tentang  `Diam Dan Berfikir`
Pertama yang meniumbulkan persoalan, apakah hubungannya soal diam dan berfikir dengan zuhud ?
Diam ertinya tidak bercakap, maka terhenti dan tersekat maklumat dari orang yang diam berkenaan. Sebaliknya jika bercakap, terkeluarlah apa yang dicakapkan. Bercakap (statement) ada beberapa kategori. Mungkin bercakap tentang perkara biasa di dalam kehidupan biasa. Misalnya menyuruh anak membaca pelajaran, makan dan sebagainya atau mungkin bersifat larangan. Misalnya jangan keluar rumah pada waktu malam dan sebagainya. Bercakap mungkin bersifat menyampaikan maklumat. Contoh, ada kawan akan datang yang melibatkan benar (jika datang) atau tidak benar (jika tidak datang). Ada bercakap seperti mengajar yang biasanya baik, kerana menyampaikan pengajaran – seperti oleh guru. Di dalam konteks penyampaian yang bersifat benar atau tidak, apa lagi jika berdusta,  maka ia melibatkan dosa, jika berdusta. Sebaliknya jika bercakap perkara yang baik seperti mengajar, maka ia  mempunyai pahala. Di dalam konteks ini dapat dilihat ianya ada hubungan dengan zuhud. Seorang misalnya wajar bersifat zuhud di dalam menggunakan percakapan, iaitu kepada perkara yang benar dan perlu berfikir dahulu sebelum mengeluarkan percakapan supaya tidak terjatuh kepada perkara yang salah dan berdosa. Adapun di dalam perkara yang baik dan berfaedah seperti bercakap kerana menyampaikan pengajaran, maka ianya tentulah perbuatan yang baik dan digalakkan.
Soal bercakap mempunyai hubungan yang rapat dengan berfikir, bahkan apa yang dicakap adalah melalui fikiran, tapisan dan bercakap.
Berfikir juga  mempunyai kategori
Fikiran di dalam minda tanpa dikeluarkan  ada yang baik seperti memikirkan tentang ciptaan Allah yang mengukuhkan akidah dan buruknya  seperti memikirkan  untuk melakukan penipuan, berbohong dan sebagainya
Fikiran spontan bagi tujuan. Misalnya dikeluarkan  bagi melarang anak bermain pokemen, kerana merugikan masa.
Fikiran bertaraf tinggi, misalnya memikirkan tentang kandungan pengajaran yang hendak disampaikan. Pendek kata berfikir ada yang baik dan ada yang buruk, sebab itu konsep zuhud berperanan di dalam berfikir. Ianya perlu kepada pengawalan (zuhud), supaya lebih kepada yang baik dari yang buruk. Ini sesuai dengan ungkapan
``Berfikir dahulu sebelum bercakap, kerana tersilap cakap besar padahnya.``
Juga kata-kata `Diam itu Emas`.
Di dalam membicarakan tentang `Senyap dan Berfikir`  ini   al-Muhasibi memulakan dengan soalan.
Bila kita sayugia senyap dan bila wajar bercakap ?
Walaupun judul menyebut  `Senyap` dahulu, kemudian diikuti dengan berfikir, beliau membicarakan tentang berfikir terlebih dahulu. Ini ada kewajarannya, sebagaimana diperkatakan di atas behawa untuk bercakap – kalau tidak diambil sikap senyap, adalah melalui berfikir dahulu. Percakapan orang normal adalah selepas rasional berfikir terlebih dahulu.
Menurut al-Muhasibi berfikir ada berbagai-bagai jenis.
Berfikir perkara-perkara baik menurut Al-Muhasibi:
·         Berfikir tentang ciptaan Allah yang memberi kita kefahaman tentang keagungan Allah
Seperti ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Sesungguhnya   pada ciptaan langit dan bumi dan bertukar siang dan malam menjadi tanda-tanda  bagi mereka yang mempunyai fikiran (Ali `Imran: 190).
·         Fikir tentang kekurangan amalan tidak sepadan dengan tuntutan Allah yang membawa kepada keinsafan dan menambahkan lagi amalan
·         Berfikir tentang kefanaan kewujudan dan membawa kepada ingatan terhadap mati hingga meningkatkan keinsafan.
Sesungguhnya fikiran positif memberi natijah yang poaitif, sebagaimana dimaksudkan bahawa
``Berfikir sesaat lebih baik dari ibadat setahun.`  !
Namun di sebalik itu  ada fikiran yang positif ada fikiran yang negatif yang tentulah dilarang seperti memikirkan perkara nafsu, berfikir untuk  membuat kebinasaan dan lain-lain.
Manakala dari segi diam, kata Al-Muhasibi, Diam dapat menghendar dari kesalahan, sebaliknya bercakap memperlihatkan kelemahan. Diam berpatutan memberi kehebatan  kepada yang diam dan menghilangkan kesilapan kata dan kekasaran bahasa. Diam melindung keaiban.
Namun tidak wajar semua masa dalam diam, sebaliknya bercakaplah tentang keperluan, tetapi berfikir sebelum mengeluarkan pendapat. Sesungguhnya fikiran yang baik adalah bagai luahan intan dan permata, bahkan lebih mahal daripada itu.  Bukankah keilmuan-keilmuan yang kita pelajari   adalah kita warisi   dari tokoh-tokoh ilmuan berjasa yang dengan kajian dan pemikiran mereka kita pelajari  keilmuan mereka.
Dalam kata lain sememangnya diam lebih baik dari bercakap,  jika percakapan tidak membawa faedah, apa lagi jika ianya mendedahkan kelemahan. Tetapi bercakapkah dengan disertai fikiran agar memberi faedah bagi pendengaran. Lebih digalakkan pemikiran yang bersifat keilmuan yang dapat  dimanfaatkan orang ramai, khususnya yang bersifat keilmuan.
Dari perbincangan  memperlihatkan bahawa istilah `Zuhud` dimaksudkan mempunyai erti yang luas. Bukan bererti lari dari dunia dan tidak bekerja.
Zuhud lebih bererti  berwaspada, prihatin, keinginan hidup secara bersih dan mengelak daripada perkara-perkara negatif.
Dengan pembicaraan tentang zuhud memperlihatkan Al-Muhasibi mengaitkan zuhud juga kepada persoalan akhlak dan adab yang seharusnya menjadi tonggak dan peribadi masyarakat umat.

Sekian.

No comments:

Post a Comment