August 23, 2016

PENGAKHIRAN DENGAN PENDIDIKAN ADAB


BBB,  19 Zulkaedah 1437 = 22 Ogos 2016 (Isnin):
Al-Muhasibi mengakhiri Kitab al-Ri`ayat Li Huquq Allah, ialah dengan `Kitab Ta`dib al-Murid` bermaksud `Kitab  Mengadabkan Murid` sebagai kitab ke 19. Kitab  ini paling ringkas berbanding dengan 18 kitab sebelumnya.  Kitab ini hanya satu  bab dan tidak seperti kitab-kitab yang lain yang paling minimum  mempunyai dua bab (Kitab al-Tanbih) dan paling banyak dengan 42 kitab (Kitab al-Riya`). Jumlah bab  bagi semua kitab  ialah 123 bab. Bagi Kitab  Ta`dib al-Murid bab yang diberi judul – selepas membicarakan tentang Sirah al-Murid d fi al-Layli wa al-Nahar – Perjalanan murid pada malam dan siang  dengan bab bermaksud, ``Apa yang Ditakuti Hamba Kepada Dirinya Selepas Menunaikan  Konsep Ri`ayah Secara zahir dan Batin.
Tarbiah lebih khusus dari pengajian, Pengajian melibatkan pembelajaran mengenai keilmuan bagi menguasai ilmu yang melibatkan kurikulum ilmu, pelajar, guru dan sistem pengajian, manakala `Tarbiah` selain daripada mempelajari ilmu, ianya melibatkan adab-dan aturan yang memupuk murid mempelajari ilmu serentak pula dengan  terdidik dengan adab. Tarbiah selain dari ilmu melibatkan aspek akhlak dan adab yang bersifat nilai dan kerohanian. Sudah tentulah sumber ta`dib ini diambil dari Turath Islam sendiri – Al-Qur`an dan Al-Hadith.
Firman Allah Ta`ala  bermaksud:
``Dan sesungguhnya engkau (Muhammad) mempunyai akhlak yang sangat mulia.`` (Al-Qalam:: 4).
Bahkan Rasulullah s.a.w.  bersabda bermaksud:
``Mengadabkan daku oleh Tuhanku, maka eloklah adabku`.
Rasulullah s.a.w. adalah menjadi model bagi akhlak dan adab.
Al-Muhasibi memilih membicarakan adab-adab kebiasaan sehari-hari – walaupun kelihatan kecil, tetapi dengannya dapat memupuk nilai adab yang lebih banyak dan besar.
Menurut Al-Muhasibi kehidupan kita siang dan malam dengan aturan yang dikenakan Allah antara hidup dan mati (ketika tidur) seharus mewaspadakan kita  dengan dua situasi pengalaman berkenaan.
Kata Ibn `Abbas, Allah menguji kita supaya berfikir, Dia mematikan kita pada waktu tidur yang seharusnya kita berwaspada dan wajib membersih diri dengan akidah yang betul dan menjauhi dari maksiat.
Didikan dan kewaspadaan  dapat dicontohi dari amalan Rasulullah yang pada setiap kali Baginda hendak tidur Baginda membaca, ``Bismika Allahumma amutu wa uhyi``  . Bermaksud, ``Dengan nama Engkau Tuhanku aku mati dan aku dihidupkan.``
Menurut Al-Muhasibi diri hendaklah melazimi taubat dan memperbaharuinya terutama menjelang tidur. Juga mengucap syukur setiap kali kembali hidup selepas mati (tidur).
Al-Muhasibi memetik Hadith  Rasulullah s.a.w. yang membaca setiap selepas jaga daripada tidur (bermaksud):
``Pujian bagi Allah yang menghidupkan daku selepas Dia mematikan daku dan Dia tidak mewafatkan daku dalam tidurku.``
Antara adab yang dilakukan oleh Rasulullah s.,a.w. masuk ke bilik  toelat Baginda membaca bermaksud:
``Dengan  nama Allah aku berlindung dengan Allah dari najis dan kekotoran. Aku berlindung dari syaitan yang kena rejam.``
Dan apabila baginda keluar Baginda membaca, bermaksud:
``Pujian  bagi Allah yang telah menghilangkan daripadaku apa yang boleh  memberi bencana bagiku dan mengekalkan daku dengan apa yang memberi manfaat kepadaku.``
Menurut `A`ishah kemudian Baginda mengambil wudhu` bagi menunaikan solah. Kata `Aishah Baginda menyebut, bermaksud :
``Adalah tidak diterima solat tanpa bersih .``
Antara adab di dalam pergaulan disebut oleh Al-Muhasibi ialah memberi salam. Beliau memetik sabda Rasulullah s.a.w. bersabda (bermaksud):
``Sebarkan salam di kalangan kamu.``
Daripada adab juga di dalam pertemuan dengan seseorang, khususnya  yang dikenali ialah bertanya khabar. Antara ungkapan  oleh `A`ishah r.`anha bahawa beliau berkata:
`Jika seorang berkata,   Apa khabar pagi ini ? Maka dia dijawab, ``Baik dan al-hamdulillah,``  Maka dengan demikian dia telah melahirkanm kesyukuran pada hari itu.``  Kata `A`ishah.
Al-Muhasibi juga menyebut antara adab yang wajar diamalkan ialah menziarah saudara mara dan kawan-kawan. Menziarah orang sakit, khususnya dari kalangan kenalan, menunaikan hajat dan menolong mereka yang di dalam kesempitan dan mengiringi jenazah kenalan bila berlaku kematian.
Demikianlah pengajaran adab yang diperturunkan oleh al-Muhasibi berasaskan nilai-nilai- Islam yang sewajarnya menjadi adat dan adab dalam kehidupan masyarakat Islam. Apa yang disebutkan adalah sebahagian dari nilai-nilai dan akhlak umat Islam. Banyak lagi aturan dan adab yang  boleh ditambah yang sumbernya terdapat di dalam Al-Qur`an,  Al-Hadith dan perjalanan sahabat dan tabi`in.
Dapatlah dikatakan kandungan  Kitab Al-Ri`ayat Li Huquq Allah merupakan adab dan aturan yang lebih  luas yang dianjurkan kepada orang Islam.  Iaitu dengan mengenali nilai-nilai muhlikat (negatif) seperti, riya`,   `ujub, ghurur (tertipu daya),  takabbur dan hasad dapat dijadikan sempadan dan dijauhi, sebaliknya mengamalkan sifat-sifat terpuji seperti muhasabah, taubah,  zuhud, wara`,  sabar, benar, takut, taqwa, raja`, ikhlas, redha, tawakkal dan syukur menjadi amalan di dalam kehidupan  sehari-hari. Dengan  beramal, beradab dan berakhlak dengan nilai-nilai keislaman  seseorang itu insya Allah berada di dalam ketenangan dan di dalam ri`yah Allah – Insya Allah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment