December 12, 2017

BEBERAPA SUFI LAGI MENGUNGKAPKAN PUISI

BBB, 22 Rabi`ul-Awwal 1439H. = 11 Disember 2017M. (Isnin):
Selain daripada Al-Junayd, Al-Shibli dan Dzu al-Nun al-Mis*ri terdapat ramai lagi  yang mengungkapkan pengalaman tasawuf di dalam bentuk puisi. Antara mereka ialah:
Sari al-Saqat*i,  adalah dicatatkan:
``Dan aku mendengar  Ja`far al-Khuldi rahimahu Allah berkata, aku mendengar Al-Junayd rahimahu Allah Ta`ala berkata. Mengangkat kepadaku oleh Sari al-Saqat*i secebis catatan, maka katanya, ini seharusnya ditunaikan jawapan bagi keperluanku. ``Aku membuka cebisan catatan yang padanya tercatat``:
Aku mendengar sendu di desa di kejauhan mengadu
Adakah engkau tahu apa yang menyebabkan menangisnya aku ?
Aku menangis bimbang, kiranya engkau memisahkan daku !
Aku takut engkau memutuskan hubungan dan meninggalkan daku !
(Al-Luma`,  1380/1960:  307).
Sebagai puisi bersifat konotatif dan bercabang makna, maka puisi Al-Saqati di atas, walaupun ringkas dan mudah amat menyentuh rasa. Ianya dapat ditafsirkan sebagai aduan Sari al-Saqati  kepada Al-Junayd, bahawa dia bimbang, takut Allah Ta`ala tidak menerima kasih cinta Ilahinya. Apa lagi lebih keciwa, jika cintanya ditolak Ilahi. Satu lagi boleh dimaksudkan kebimbangan cinta seorang manusia ditolak yang dicintainya. Walau bagaimana ungkapan adalah indah dan berkesan.
Antara sufi yang turut mengungkapkan pengalaman kesufiannya di dalam puisi ialah Abu al-Husain al-Nuri. Dikatakan dia menulis surat kepada Abi Sa`id al-Kharraz dan di dalam suratnya dicatat bayt-bayt puisi berikut, bermaksud:
Seumurku aku tidak menyimpan rahsiaku dan rahsianya,
Tidak lain kerana menjaga tidak pecah segala rahsia,
Dan tidaklah kedua kelopak mataku celik memerhati,
Sehingga kami meyaksi lintasan hati tak patut diperhati,
Kami tidak mau keraguan timbul di antaranya dan antaraku,
Menjadi perantara yang tidak menyenangkan hati kecilku.
(Al-Luma`: 319).
Bermaksud mereka mau memelihara perhubungan sebaik mungkin dan mau mengelak dari timbulnya sebarang keraguan yang boleh merosakkan perhubungan antara satu sama lain.
Seorang lagi sufi yang turut sama menggunakan puisi di dalam meluahkan pengalaman kesufiannya ialah Abu `Ali al-Rudzbari dengan bayt-bayt berikut bermaksud:
Aku menulis kepadamu dengan genangan airmata
Sambil itu hatiku menghirup dari cangkir mesra
Cukuplah dengan tulisan sedang hatiku enggan
Sedangkan dua mataku memadam apa dituliskan.
(Al-Luma`:  320).
Nampaknya menjadi kebiasaan bagi sufi dan juga penulis-penulis surat kiriman, bahawa di dalam menulis . penulis-penulis di atas turut merakamkan isi hati dengan puisi sebagai pernyataan mesra dan ingatan. Demikianlah dengan Abu `Ali al-Rudzbari dan beberapa yang lain lagi.

Sekian.

No comments:

Post a Comment