BBB, 17 Rabi`ul-Awwal 1439H. =
06 Disember 2017M. (Rabu):
Memperkatakan tentang `Pendengaraan (al-sima`)
ini yang paling tinggi memberi impak kepada jiwa dan rohani ialah `Mendengar
Al-Qur`an`. Kesan pendengaran Al-Qur`an ada beberapa level.
Pertama: Level biasa, bermaksud seorang yang
mendengar orang membaca Al-Qur`an yang betul dari segi makhraj dan tajwidnya
terkesan pada jiwanya dengan kekudusan Al-Qur`an dan memberi ketenangan kepada
jiwanya.
Kedua: Level orang mendengar seorang yang
membaca Al-Qur`an secara tarannum dan melagukannya menurut kaedah lagu
tertentu, maka dengan mendengarnya dan menghayati lagu yang bibaca, maka terasa kekudusan dan keindahan yang menghalus
jiwa dan mengkagumi ayat Al-Qur`an. Misalnya mendengar bacaan Al-Qushayri,
Abdul Basit dan sebagainya. Ianya menjadikannya lebih mengkagum dengan
Al-Qur`an
Level ketiga: Level yang mendengar orang
membaca Al-Qur`an degan kesempurnaan lagu yang dibawa dipadankan dengan
keilmuan dan memahami kandungan. Jadi dia tenggelam dalam keindahan dan
kemerduan bacaan, lebih-lebih lagi dia seolah-olah berenang dan menyelam
memungut mutiara-mutiara dari kalam yang didengarinya.
Al-Qur`an adalah berbahasa khusus, iaitu
bahasa Al-Qur`an yang bukan bahasa prosa dan bukan bahasa puisi, tetapi di
dalamnya ada elemen bahasa prosa contoh bahasa di dalam surah al-Kahfi dan
banyak surah-surah yang lain bersifat penceritaan dan ada padanya elemen puisi
contoh banyak surah di dalam juz` `Amma, dan ambil contoh surah al-A`la,
al-Ghashiah, al-D*uha, al-Ikhlas dan banyak lagi surah-surah dan ayat-ayat yang
lain yang mengandungi ciri-ciri estetika yang tinggi. Bagi memahami dan
menghayati kedalaman dan keindahan bahasa dan kandungan dipelajari melalui ilmu
balaghah yang terdapat di dalamnya tiga komponan ilmu, iaitu ma`ani, bayan an
badi`.
Mengapa keilmuan tasawuf megaitkan puisi ? Ini
ialah kerana sebagaimana di dalam Al-Qur`an banyak mengandungi elemen-elemen
estetika dan di dalam puisi juga banyak membawa elemen estetika, yang tanpanya
tidak dikatakan puisi dan kesannya pada pendengar memesrakan, menggembirakan,
memberi semangat, mendukacitakan bahkan membawa kepada kemabukan rasa, lantaran
itu dibicarakan tentang puisi dan hubungannya dengan tasawuf. Kalau Al-Qur`an
boleh membawa hidayah, keinsafan, kudus dan taqwa, apakah elemen-elemen ini
terdapat di dalam puisi, kalau tidak secara maksimum, mungkin sebahagian. Atau
mungkin merosakkan. Juga puisi bukan setakat ditulis dan dibaca, didengar,
bahkan dilagukan, bagaimanakah mendengar puisi-puisi yang dilagukan seperti
nasyid, qasidah dan lirik-lirik dalam lagu yang berbentuk puisi. Bagaimanakah
kedudukannya dalam hubungan ketasawufan ?
Sesungguhnya apa yang dicipta oleh Tuhan
mengandungi elemen seni. Pada kejadian langit dan bumi dan cakrawala yang ada
adalah indah, pada muka bumi ada keindahan, pada laut dan sungai ada keindahan,
pada pohon-pohon yang menghijau tumbuh ada keindahan, pada diri manusia ada keindahan, pada kata-katanya ada
keindahan sebagaimana difahami dari syair, qasidah, marhaban, pantun, gurindam,
teromba semuanya ada keindahan. Keindahan sebagai sifat yang ada pada zat dan
objek, tidak dapat dipisahkan. Kebaikannya bergantung pada bagaimana dia
dimanfaatkan, termasuklah kepada ketasawufan. Inilah antara yang mau
dibicarakan, iaitu mendengar puisi bagaimanakah kedudukan dan kewajarannya
– khususnya dari segi tasawuf. ?
Sekian.
terima kasih Dr.Shafie. Amat berguna sekali tulisan ini. Alhamdulillah.
ReplyDelete