BBB, 05 Syawal 1439H. = 19 Jun 2018M.
(Selasa):
Estetika dapat dibahagikan kepada estetika
lahiri dan maknawi.
Estetika lahiri, ialah estetika yang dapat
dilihat , dapat disaksi dan dapat dialami secara lahiri seperti melalui panca
indera yang lima, manakala estetika maknawi ialah yang dapat difahami,
dimengerti dan dihayati melalui elemen dalaman diri, iaitu melalui akli, hati
dan rohani. Objek bagi estetika lahiri adalah nyata, berbenda dan berobjektif
seperti bangunan, pandangan dari fenomena alam dan sebarang kejadian yang dapat
ditanggapi melalui indera diri.
Aspek estetika yang bersifat lahiri adalah
paling banyak, kerana aspek-aspek lahiri ini paling mudah didapati dan
berhadapan dengan diri dan inderawi. Namun persoalan `paling banyak` ini adalah relatif, kerana yang tidak bersifat
lahiri juga banyak, namun ianya lebih sukar ditanggapi. Di dalam membicarakan
tentang `Estetika Masjid Al-Umm`, maka
kita akan dapati aspek lahiri inilah paling banyak bakal dibicarakan, kerana
aspek-aspek ini adalah nyata dan kelihatan, namun tidak dapat dinafikan
aspek-aspek maknawi juga tidak kurang luas dan banyak persoalan yang dapat
dibicarakan. Ini terpulang kepada keluasan dan ke dalam aspek maknawi yang ada
pada kita.
Antara yang bersiaft maknawi seperti mentransformkan
sesuatu melalui bahasa yang dari bahasa itu dapat difahami, dihayati dan
dialami aspek estetikanya. Sebagai contoh ungkapan yang bersifat puisi tentang
sesuatu, contoh tentang keriangan menyambut hariraya, kedukaan tentang kematian
dan sebagainya. Dari ungkapan di dalam puisi melalui bahasa dapat dihayati
tentang keindahan ungkapan yang membawa rasa gembira atau dukacita. Hal ini
dapatlah dikiaskan ungkapan-ungkapan melalui bahasa seperti hikayat, cerita,
novel, cerpen dan berbagai bentuk puisi. Dalam kata lain aspek-aspek estetika
lahiri dapat ditransform kepada maknawi melalui jambatan bahasa dan
berasimilasi estetika lahiri dengan
maknawi yang berlapis pula dari segi estetikanya.
Estetika yang lebih tinggi, ialah yang
bersifat minda. Misalnya ketinggian dan keindahan yang bersifat ilmu yang
dicapai dan dapat dirumuskan dapatan di dalam kaedah-kaedah ilmu yang menarik
dan mengkagumkan. Misalnya bagaimana imam-imam mazhab empat dapat menyusun
kaedah keilmuan fiqh yang disusun secara bab-bab dan fasal-fasal misalnya mengenai
ibadat dari aspek taharah ke solat dan ibadat-ibadat yang lain, muamalat,
munakahat, jinayah dan jihad. Demikian imam-imam dalam bidang akidah menyusun
aspek-aspek akidah hingga semuanya teratur dan dapat dipelajari. Aspek maknawi
yang berhubung dengan minda juga dapat dikaitkan dengan rekacipta yang bertolak
dari minda yang genius dan mengkagumkan dan menghasilkan rekacipta yang memberi
faedah dan kemesraan dan kemudahan. Hal ini dapat dicontohi tentang keilmuan
engineering misalnya yang menghasilkan kenderaan
dan berbagai rekacipta yang bersifat kreatif, estetik dan memanfaatkan.
Demikianlah dapat dikiaskan dengan berbagai bidang keilmuan yang lain yang
asalnya berupa dapatan dan diiringi bersama dengannya elemen kreatif dan
estetik.
Aspek yang kaya dan memanusiakan manusia ialah
yang berhubung dengan hati-nurani atau kalbu. Pada hakikatnya manusia dalam
kehidupannya adalah berterusan berada di dalam lautan gelombang `rasa` yang
berpangkalan dari kalbu. Di dalam kehidupannya manusia menempuh dan mengalami
berbagai-bagai gelombang rasa akibat dari suasana keliling dan alamiahnya yang
mewarnai kehidupannya yang mencetuskan `mood` baginya. Manusia di dalam
kehidupannya tidak terpisah dari mendepani kesusahan. Ianya diakibatkan oleh
misalnya sakitnya yang menjadikan suasana hidupnya murung dan dukacita, maka
terungkap darinya ungkapan duka yang terpancar dari rasa hatinya yang mengandungi elemen
estetika. Contoh puisi atau lagu-lagu duka seperti ungkapan anak dagang diperantauanm
atau anak yatim yang dalam kedukaan. Manusia pula waktu-waktu berada di dalam
suasana ria dan suka. Misalnya dalam suasana sambutan hariraya Eidul Fitri,
maka terluah melalui kata-kata mereka ungkapan suka. Dari mereka juga terluah perasaan marah yang
mencerminkan kekerasan dan menakutkan.
Satu aspek yang bersifat maknawi, ialah hasil
dari kecapaian tokoh-tokoh bidang rohani yang mencerminkan ke dalaman dan
kehalusan jiwa mereka yang terungkap pengalama rohani dalam kata-kata, misalnya
ungkapan Rabi`ah al-`Adawiyyah tentang `Cinta Ilahi` dengan kata-kata puitis
dan rohani, Iqbal dengan `khudhinya. Aspek rohani juga dibicarakan secara
prosa. Misalnya bagaimana Abu Nasr al-Sarraj al-Tusi secara genius dan rohani
dapat menyusun pendekatan tasawuf yang menjadi panduan keindahan rohani,
demikian ju a Al-Ghazali dengan Ihya`nya dapat meneroka aspek-aspek rohani yang
menjadi panduan bagi umat mendalami bidang kerohanian.
Dari segi praktiknya tidak bererti estetika lahiri dan maknawi ini terhasil
secara terpisah sebagaimana dipisahkan di dalam pembicaraan, sebaliknya ianya
boleh lahir secara gabungan, bergandinga dan tersulam antara satu sama lain
secara kreatif dan estetika.
Sekian.
No comments:
Post a Comment