BBB, 07 Syawal 1439H. = 21 Jun 2018M.
(Khamis):
Apakah yang dimaksudkan dengan estetika
maknawi ? Secara mudah jawapannya ialah
lawan bagi estetika lahiri. Sebenarnya estetika maknawi lebih sukar ditanggapi berbanding dengan estetika lahiri.
Sebagaimana telah disebut estetika lahiri ialah sesuatu yang ditanggapi
estetiknya dengan pandangan atau dapatan lahiri.
Misalnya dari elemen kepelbagaian pada pandangan di tepi laut dengan
pantai memutih memanjang, di tepiannya pohon-pohon rhu dan kelapa tumbuh berbanjaran memanjang pantai berderu
ditiup angin petang, berdepan dengan pandangan, bergolong ombak memukul pantai dan jauh ke
tengah perahu nelayanmembelah ombak pulang di waktu petang adalah gambaran yang
menimbulkan estetika lahiri yang mesra, indah, menyenang , menggembira dan
membahagiakan.
Adapun estetika maknawi sebenarnya adalah
suasana yang timbul atau yang lahir dari diri manusia itu tercetus dari
fenomena alamiah yang sama sebagaimana yang disifatkan lahiri, tetapi yang
berbeda ialah penerimaan bagi sesuatu diri itu. Perbedaan ini disebab dan
diakibatkan oleh persediaan dalaman bagi diri seseorang yang tidak sama antara
seorang dengan seorang yang lain. Terjadi perbezaan estetika maknawi bagi diri
seseorang dengan yang lain oleh kerana:
1) Pendidikan yang diterima seseorang
2) Keilmuan yang dipelajari, dimiliki, dialami dan dihayati
3) Keterlibatan diri dengan aspek-aspek seni dan rohani
atau kedua-duanya sekali
4) Pengalaman dan kehidupan yang dilalui
5) Kelembutan jiwa yang dimiliki
6) Suasana dan sentuhan yang dialami
7) Kemahiran mengeluarkan elemen estetika maknawi
misalnya melalui bahasa, atau medium-medium seni yang lain.
Medium maknawi yang diterima adalah melalui:
Inderawi, Akal atau minda, kalbu atau hati nurani dan rohani.
Proses yang diterima individu adalah berbeza
dan ada darajat pengalaman dan penerimaan seseorang bergantung pada kewujudan
elemen-elemen tujuh atau sebahagian dari yang disebut di atas.
Bayangkan pengalaman alamiah seorang kampung
yang tidak berpelajaran (maaf menjadikan mereka contoh) yang mewarisi kerja
orang tuanya, kerja kampung dengan bertani sebagai sumber kehidupan. Bagi
petani yang tidak berpelajaran ini tidak ada sentuhan hati nurani, akli apa lagi rohani. Baginya
kehidupan yang dilalui adalah rutin biasa dan tidak ada apa-apa kecuali kerja
bagi mendapatkan nafkah seharian. Begitulah dia meneruskan kehidupan dari pagi
ke petang ke malam dan berulang tanpa sentuhan halus dan dalaman.
Berlainan dengan pandanga dari seorang yang
mempunyai didikan dan berjiwa seni yang
melihat kehidupan petani sebagai sentuhan alamiah yang memberi rasa indah dan melihat dengan rasa kemanusiaan, bahawa
petani adalah jujur dengan kehidupannya, berjuang dan bergelomang dengan selut dan
lumpur dan kehidupan begitu mencabar bagi mendapat rezeki bagi menaggung anak
isteri. Dari pengalaman yang bersifat hati nurani membentuk rasa kemanusian
pada diri prmerrhati yang terdidik dengan ilmu dan seni. Apa yang dialami
pemerhati ialah hasil dari didikan hati rohani dan kemanusiaan dari jiwa seni
hati nuraninya.
Perbedaan juga dapat dilihat dari sentuhan
yang bersifat akli, seorang yang belum terbuka mindanya atau yang baru mau
belajar sukar dan merasa berat untuk belajar dan ianya merupakan paksaan bagi dirinya,
lantaran ia belum mengenali ilmu dan tidak mengetahui nikmat ilmu, sebaliknya
orang yang mengenali dan menikmati ilmu, contohnya hingga kepada peringkat
tinggi, belajar bukan sesuatu paksaan, bahkan sebagai satu kenikmatan. Seorang
yang tiba kepada mengenali, mengalami dan menikmati ilmu –Kata Sayyiduna `Ali
k.w,`` Tiada yang lebih tinggi dari nikmat ilmu,`` merasa bergelumang dengan ilmu
adalah nikmat yan tiada bertepi dan dia rela berterusan dengan ilmu. Orang yang
berilmu ialah orang yang diangkat dirinya oleh Allah ke darajat yang tinggi.
Estetika maknawi yang lebih tinggi ialah
estetika maknawi rohani. Orang yang mengenali, mengalami dan menghayati ialah
yang mendalam dalam bidang keilmuan dan kerohanian. Bayangkan Al-Imam
Al-Ghazali yang mendalam dalam bidang ilmu dan kerohanian yang menghabiskan
keseluruhan hidupnya mendalami bidang keilmuan dan kerohanian dan menghasilkan
karya-karya besar yang bermutu dalam bidang kerohanian seperti, Ihya` `Ulum al-Din, Minhaj al-`Abidin,
Al-Munqidz min al-Dalal dan berpuluh-puluh lagi karya kerohanian ialah orang
yang tinggi dari cita rasa kerohanian dan mempunyai sentuhan rohani yang
tinggi. Bagi kita orang awam, barangkali dapat merasa ketinggian sentuhan
rohani apabila mendengar tilawah Al-Qur`an yang indah dan merdu pada waktu
subuh yang syahdu yang menyentuh hati nurani atau bila mendengar azan pada
waktu subuh yang sayup merdu dan menyentuh kalbu. Bandingkan dengan mereka yang
tinggi dengan persediaan rohani yang tentu lebih tinggi dari segi tanggapan
rohani dan kreativiti hingga mampu mengungkapkan ungkapan-ungkapan rohaniah
yang tinggi seperti puisi-puisi oleh Rabi`ah al-`Adawiyyah, Hafiz, Firdausi,
Sa`di, Iqbal dan sebagainya.
Aspek-aspek inderawi, hati-nurani, akli dan
rohani, walaupun dibicarakan secara berlainan dan berasingan, tetapi dari segi
praktik dan realiti, ianya terkadang berlaku secara serentak dan bertindihan.
Sebagai contoh melihat seni bina masjid
serentak padanya kita melihat ada padanya elemen estetika lahiri dan maknawi dengan elemen akli, hati nurani
dan rohani. Bahkan padanya dapat dilihat secara serentak tinggi atau rendah mutu
seni alami, hati-nurani, akli dan rohani
berasimilasi dan berintegrasi dari segi estetika yang menjadi identiti bagi hasil seni bina
katakan sebagai sebuah masjid misalnya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment