BBB, 09
Syawal 1439H. = 23 Jun 2018M. (Sabtu):
Sebagai dimaklumi dalam sejarah, selain dari
Masjidil-Haram di Makkah dan Masjidil Aqsa di Baitul-Maqdis, maka masjid yang
pertama didirikan oleh Rasulullah s.a.w. selepas baginda berhijrah ke Madinah
ialah Masjid Quba` dan Masjid Nabawi di Madinah.
Masjid didirikan, khususnya Masjid Nabawi di
Madinah adalah atas keperluan. Lebih-lebih lagi pada peringkat awal hijrah ke
Madinah al-Munawwarah, iaitu.
a) Keperlaun sebagai tempat ibadah
Mendirikan Masjid Al-Nabawi adalah penting,
terutama sebagai tempat ibadat umat Islam. Bagi tujuan bagi mendirikan solat
tidak ada yang lain yang lebih sesuai selain dari mendirikan masjid.
b) Sebagai tempat himpunan jama`ah
Bagi kaum muhajirin yang baru berpindah perlu kepada tempat pertemuan bagi kaum muhajirin
dan juga bagi kaum Ansar yang datang juga untuk pertemuan, termasuk menyediakan
bantuan kepada mereka.
c) Tempat perlindungan
Sebagaimana dimaklum, sebahagian besar dari
mereka yang datang adalah terdiri dari kalangan mereka yang daif. Sejumlah
lebih dari 300 orang dari kalangan yang baru berpindah pada peringkat permulaan
berlindung di Masjid Madinah. Mereka ini dikenali sebagai Ahlu al-Suffah yang
hidup dalam keadaan daif. Masjid menjadi temput berlindung mereka bagi
peringkat permulaan.
Adapun yang berkemampuan dan mempunyai modal
menjalankan perniagaan dan kalangan mereka yang senang dan dapat membantu perkembangan Islam.
d) Pusat Pengajaran
Penghijrahan Rasulullah s.a.w. dan
sahabat-sahabat ke Madinah menarik ramai mereka yang datang, bukan setakat
pertemuan, tetapi bagi mempelajari selok belok mengenai Islam. Penduduk
setempat dan ramai yang datang dari luar kawasan masjid datang memasang khemah
di tepi Masjid Madinah dan menambat binatang tunggangan mereka bagi mendengar pengajaran-pengajaran yang disampaikan oleh
Rasuluulag s.a.w dan juga para sahabat. Jadi Masjid juga menjadi madrasah dan
pusat pengajaran yang diikuti oleh penduduk yang menerima Islam. Mereka datang
untuk mempelajari hal-hal Islam bagi amalan mereka dan mendakwah bagi
perkembangan Islam.
e)
Masjid sebagai Pusat Pentadbiran
Hijrah Rasulullah ke Madinah telah membentuk
Negara Islam yang pertama yang dikenali dengan Negara Madinah. Masjid adalah
menjadi pusat pentadbiran bagi pemerintahan.
Masjid juga menjadi markas bagi menyusun
kekuatan tentera yang menghadapi ancaman musuh seperti dari klaum Quraisy yang
datang menyerang dari Makkah dan juga bagi menghadapi ancama-ancaman musuh
ketat Islam, iaitu orang-orang Yahudi.
Masjid juga menjadi pusat kemasyarakatan dan
kebajikan bagi ummah.
Apakah bentuk masjid bagi memenuhi keperluan ?
Bagi memenuhi keperluan masjid dilihat dari
awal, iaitu Masjid Nabawi di Madinah telah melalui transformasi dan perubahan
dari yang asal dibina dari batang-batang tamar untuk tiang dan pelepah dan daun tamar untuk atap
berlantaikan bumi serta bermimbarkan batang khurma kepada ruang empat persegi dengan bahagian tengah dan
keliling berbumbung (1202H./1790M.) mempunyai menara pada segi-segi empat di keliling,
kepada bangunan berkubah hijau
(13228H./1908M.) dan beberapa perubahan lagi hingga kini (1439H./2018M.) (Atlas
Rasulullah s.a.w., PTS Islamika Bhd. 2014: 148-155).
Perubahan-perubahan yang berlaku tidak lari
dari perkara-perkara asas:
1) Mengadap Kiblat
2) Ada ruang solat
3) Ada mihrab sebagai tanda mengadap Kiblat
4) Ada mimbar untuk khutbah
5) Ada tempat berwudhu` dan qadha` hajat
6) Ada tempat azan lebih tinggi dan kemudian ada menara
(lebih kemudian)
7) Ada kubah (lebih kemudian)
8) Ada bahagian muslimin dan muslimat
9) Ada berbagai bentuk pintu masuk-keluar, biasa
berbentuk lengkung
10) Berbagai-bagai tambahan yang lebih kemudian, misalnya
bersutuh atau atap menurut cuaca setempat dan biasanya berciri estetika.
Berdasarkan keperluan-keperluan terbinanya
masjid dan ciri-ciri masjid ini menjadi identiti bagi masjid dan menjadi contoh
ikutan bagi pembinaan masjid-masjid di tempat dengan tambahan-tambahan yang
bersesuaian dengan kawasan, cuaca dan keperluan setempat. Antara masjid dengan
masjid yang lain ada kesamaan dan ada kelainan-kelainan yang mengidentitikan
masjid berkenaan berbeza dengan masjid yang lain. Keadaan kelainan ini, bukan
dari perbezaan keperluan, tetapi lebih dari segi kreativiti dan inovasi
menjadikannya berbeza, unik dan tersendiri.
Sekian.
No comments:
Post a Comment