September 25, 2018

GUGATAN TERHADAP PAS


GUGATAN TERHADAP PAS
(Fikrah Bangi – 7)
BBB, 15 Muharram 1440H. = 25 September 2018M. (Selasa):
Sebagaimana Pas pernah menghadapi perpecahan satu masa dulu di Kelantan hingga melahirkan Berjasa, maka demikianlah sebelum pilihanraya ke 14, Pas sekali lagi menghadapai gugatan yang menyebabkan berlakunya perpecahan yang melahirkan Amanah.
Menurut YB Salahuddin Ayob, Timbalan Presiden Amanah  dalam satu wawancara media letronik pada malam 23 September 2018, bahawa dalam Muktamar Pas ke 15 berlaku perselisihan antara kelompok yang boleh disifatkan radikal. Sebagai jalan keluar mereka berpisah dari Pas dan menubuhkan parti Amanah yang diketuai oleh Tuan Haji Muhammad Sabusebagai Presiden dan Timbalannya Haji Salahuddin Ayob. Menurut Haji Salahuddin, ``Memanglah kami merasa amat kerdil pada masa itu, tetapi secara kebetulan Dr. Mahathir dari parti Bumiputera Bersatu dalam usaha bersama dengan parti yang lain, khususnya Parti Keadilan Rakyat dan DAP bagi menubuhkan apa yang dikenali kemudian sebagai `Pakatan Harapan`. Ini bagi bertanding dalam pilihanraya bagi menentang BN, khususnya Umno. Pas sebenarnya antara parti yang dipujuk menyertai sama  Pakatan Harapan.  Pas  enggan, oleh kerana tidak setuju dengan sikap DAP yang sama merunding menubuhkan Pakatan Harapan` sering menkritik  Pas dan banyak polisinya bercanggah dengan Pas. Apa lagi pada masa itu Amanah turut sama di dalam Pakatan Harapan, Amanah dianggap tidak amanah – pengkhianat  dan belok terhadap Pas. Adalah tidak wajar bagi Pas bersama dengan parti berkenaan di dalam Pakatan Harapan.
Menjelang pilihanraya sentimen membenci BN mnemuncak. Antara isu yang penting ialah GST yang mebebankan rakyat dan berbagai isu yang lain. Adalah di luar dugaan dari sikap anti BN yang memuncak dan kesedaran dari generasi baru, terutama golongan muda membawa kemenangan kepada Pakatan Harapan. Pas juga yang bertanding secara bersendirian juga sama bermanfaat dari isu kebencian terhadap BN. Rakyat di beberapa negeri majoriti Melayu dan kuat dengan pegangan Islam membuat pilihan terhadap Pas. Lantaran itu dalam pilihanraya ke 14 ini Pas menguasai Kelantan, Terengganu dan hampir menguasai Kedah. Tetapi di negeri-negeri yang  dimenangi PH yang dulu Pas bersama dalam  Pakatan Rakyat  bagi pilihanraya 12 dan 13 turut memenangi kerusi, kini hampir tidak dimenangi Pas. Contoh di Selangor (hanya satu kerusi dari 15 yang pernah dimenangi), begitu juga dengan Perak, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor tiada kerusi dimenangi Pas. Antara faktor tiada  kerusi dimenangi Pas, oleh kerana tiada kerjasama dengan parti-parti yang didukung  oleh bukan Islam  dan akibatnya rakyat bukan Islam tidak memberi undi kepada Pas sebagaimana sebelumnya.
Di dalam meneruskan perjuangan pada masa hadapan Pas menghadapi dilema.
Perjuangan berdasarkan Islam di dalam PH sekarang diwakili oleh Amanah berada pada pihak pemerintah. Pas digugat oleh Amanah yang turut berada pada tampuk kekuasaan.  Beberapa orang dari pimpinan Amanah menjadi Menteri seperti Mat Sabu Menteri Pertahanan, Salahuddin Ayob Menteri Pertanian dan Asas Tani, Dr. Mujahid Yusof Rawa Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga Hal Ehwal Islam (JAKIM) dan Dr. Zulkifli Ahmad menjadi Menteri Kesihatan, di samping beberapa orang menjadi Timbakan Menteri. Kuasa yang ada pada Amanah akan digunakan bagi memperkembangkan Amanah yang menurut Salahuddin Ayob ``Amanah memperjuangkan, ``Islam Progresif`. Dalam kata lain mereka memandang Pas tidak progresif atau dalam kata lain `jumud`.
Amanah bukan saja akan memperkembangkan pengaruh dan pendekatan progresifnya di negeri-negeri yang tidak dikuasai Pas, tetapi juga di negeri-negeri yang dikuasai Pas. Setakat ini belum diketahui apakah konsep Islam progresifnya, selain dari konsep `Islam Rahmatan li al-`alamin`. Pas mesti menentang PH, khususnya Amanah dari segi ideologi dan mendapat pengaruh sokongan rakyat yang menurut Salahuddin Amanah akan menggembeling tenaga bagi mendapat sokongan 500,000 ahli menjelang  pilihanraya ke 15. Pas sudah pasti berusaha mempertahankan negeri-negeri yang dikuasai, tetapi dalam masa yang sama mesti menggerakkan usaha bagi mendapat sokongan dari negeri-negeri yang tidak dikuasainya kini. Tetapi dilemanya Pas adalah bersendirian. Dia mesti mendapat rakan parti gandingan yang mampu sama mendapat sokongan, khususnya  dari yang bukan Islam seperti pernah dimenangi pada pilihanraya ke 12 dan 13.
Dalam keadaan Umno tenat sekarang, adalah tidak menguntungkan Pas jika bersama Umno, kecuali berlaku perubahan besar di dalam Umno. Pas mesti mencari alternatif mendapat rakan yang dapat diterima oleh semua rakyat Malaysia. Pas mesti pecahkan persoalan ini, kalau tidak kemungkinan Pas akan lebih merosot, andainya Amanah berjaya menampilkan gagasan Islam Progresifnya yang meyakinkan rakyat. Dalam keadaan sekarang,  tanpa rakan Pas hanya berpeluang memperbaiki kedudukan jika PH gagal dan gagasan Islam progresif Amanah ditolak rakyat.
Sekian.

No comments:

Post a Comment