September 14, 2018

PERBINCANGAN MENGENAI MASJID AL-UMM DAN MASA DEPAN BANGI


PERBINCANGAN MENGENAI MASJID AL-UMM DAN MASA DEPAN BANGI
BBB, 03 Muharram 1440H. =  13 Septembr 2018M. (Khamis):
Pertemuan dengan ADUN Sungai Ramal YB Tuan Haji Mazuan bin Johar  mengenai perkara di atas telah diatur oleh Dr. Tajul Ariffin Noordin Ahli Jawatankuasa Pembinaan dan Pengimarahan Masjid Al-Umm, juga Mantan YDP Persatuan Penduduk Bandar Baru Bangi. Tujuan pertemuan (pagi  13 September)  ialah untuk membincangkan perkara yang berhubung dengan Masjid Al-Umm secara khusus dan juga berhubung dengan kawasan sekitar Masjid Al-Umm dan Bandar Baru Bangi secara luas. Pertemuan diadakan di  Pejabat  ADUN Sungai Ramal di Seksyen 9 Bandar Baru Bangi mulai jam 10.00 hingga 10.40 pagi.
Yang hadir pada pertemuan ialah:
1)      YB Tuan Haji Mazuan bin Johar ADUN Sungai Ramal
2)      Dr. Shafie Abu Bakar  Pengerusi Masjid Al-Umm.
3)      Ir. Tuan Haji Ishak bin Arshad, Timbalan Pengerusi Masjid Al-Umm
4)      Dr. Tajul Ariffin Nordin, AJK Masjid
5)      Prof. Dr. Amran bin Abdul Majid AJK Masjid
6)      Nik Adham bin Anuar – Setiausaha Kerja Masjid
7)      Ustaz Azman Setiausaha Pejabat ADUN.
Pertemuan dimulai dengan ucapan alu-aluan oleh YB ADUN Sungai Ramal terhadap kehadiran AJK Pembinaan dan Pengimarahan Masjid Al-Umm. Beliau sukacita di atas kehadiran dan bersedia untuk berbincang berhubung dengan apa yang akan diutarakan. Pengerusi Masjid Al-Umm mengucapkan terima kasih di atas penerimaan kali pertama.
Dalam masa yang singkat dan terhad dibincangkan perkara-perkara berikut.
1)      Isu Masjid Al-Umm
·         Memaklumkan proses mendapat CCC hampir sempurna. Urusan dengan MPKj hampir selesai. Bila dapat CCC pendaftaran masjid di PAID akan dilakukan dan permohonan mendirikan solat Juma`at  akan dibuat. Harap ADUN  sama membantu menyegerakan  solat Juma`at di Masjid Al-Umm.
·         Masalah hutang yang masih tertonggak RM2 juta. Harap pihak Kerajaan dapat menunaikan janji mau beri RM6 juta, tapi diberi RM4 juta. Jika diberi baki dapat selesai hutang.
·         Usaha memprojekkan Masjid Al-Umm  sebagai masjid cemerlang, bukan saja di Selangor, tapi juga di Malaysia.
2)      Infra-Struktur
·         Harap pihak MPKj dapat menyediakan tapak parkir di kawasan rentas TNB hadapan sekolah dan berhadapan jalan masuk ke masjid.
·         Baiki jalan 1/3K ke Masjid Al-Umm yang telah rosak.
·         Perlu bina signage di Bulatan ke UKM tentang arah tempat-tempat utama, termasuk ke Masjid Al-Umm.
3)      Bangunan Surau Al-Umm
Diharap pihak Kerajaan Negeri Selangor melalui PKNS menjadikan bangunan ini sebagai aset masjid yang antaranya digunakan sebagai rumah imam. Diharap tiada bayaran dikenakan
4)      Padang Awam
·         Kawasan tanah padang berhampiran Masjid Al-Umm perlu digezetkan, supaya tidak  diguna oleh pihak tertentu bagi tujuan lain.
5)      Tapak Medan Usahawan (Selera)
·         Pihak Masjid berharap menjadikan kawasan ini untuk  kompleks pendidikan Masjid Al-Umm. Diharap ADUN Sungai Ramal menyokong cadangan dan permohonan bakal  dibuat.
6)      Kawasan Pasar
·         Ditingkatkan menjadi pasar moden (kering) bertingkat dan menyediakan berbagai keperluan bagi penduduk Bandar Baru Bangi.
·         Keseluruhan kawasan lama di Seksyen Satu Bandar Baru Bangi ini perlu diremajakan  dan dihidupkan sebagai kawasan berdaya maju.
7)      Meningkatkan Kemajuan Bandar Baru Bangi
·         Menambahkan kemudahan awam  seperti Dewan Konvensyen, meningkat dan menambahkan kawasan rekreasi, landscaping menarik dan jadikannya sebagai Bandar Taman.
·         Kerjasama dengan berbagai institusi pengajian tinggi, masjid-masjid dan surau-surau bagi memprojek dan mempopularkan Bangi sebagai Bandar Ilmu.
·         Jadikan Bangi berada di dalam peta pelancongan yang patut dilawati
8)      Konvensyen
·         Adalah dicadangkan agar diadakan Konvensyen ``Bangi Kini Dan Arah Tuju``.
Diharap apa yang telah dibincangkan ini ada `follow up` bagi melaksanakan apa yang telah dibincangkan yang tentu kelak perlu melibatkan berbagai-bagai pihak.
Sekian.

No comments:

Post a Comment