September 28, 2018

MASJID DIPENUHI PELAJAR DAN IBU-BAPA MENJELANG PEPERIKSAAN


MASJID DIPENUHI PELAJAR DAN IBU-BAPA MENJELANG PEPERIKSAAN
(Fikrah Bangi – 10):
BBB, 17 Muharram 1440H. = 27 September 2018M. (Khamis):
Masjid pada petang ini dpenuhi pelajar dari Sekolah Menengah Bandar Baru Bangi dan ibu bapa berjumlah 1,500 orang ditambah dengan jama`ah biasa. Perhimpunan dianjurkan oleh pihak PIBG Sekolah dan guru-guru bertujuan untuk mengadakan solat hajat, baca Yasin dan berdo`a kepada Allah menerangkan hati anak-anak dan memudahkan mereka menghadapi peperiksaan Tingkatan Tiga  (PIII) yang akan berlangsung  nulai 1 Oktober 2018 dan peperiksaan SPM mulai 13 November 2018 nanti.



Perhimpunan sedemikian juga diadakan oleh Tahfiz Ummah, ABIM pada petang tadi bagi pelajar-pelajarnya yang juga bakal menghadapi peperiksaan dengan dihadiri 800 pelajar dan ibu bapa. Sebelumnya pada 13 September perhimpunan bagi tujuan yang sama diadakan oleh pihak Sekolah Rendah Bandar Baru Bangi dengan jumlah melebihi 1,000.
Majlis yang diadakan oleh Sekolah Menengah Bandar Baru Bangi ini bermula dengan solat Maghrib, kemudian diikuti oleh Solat Hajat dibawah bimbingan guru sekolah iaitu Ustaz Solah, kemudian Baca Yasin di bawah pimpinan Imam Masjid  al-Umm Imam Rahmat dan do`a. Ustaz Rahmat juga memimpin solat `Isya` sebagaimana beliau juga memimpin solat Maghrib sebelumnya.
Selepas solat `Isya` Majlis ringkas bermula, dengan dua pelajar sekolah berkenaan membaca ayat-ayat Al-Qur`an iaitu Surah al-Fatihah dan Al-Inshirah (Alam nashrah) dengan seorang lagi pelajar menterjemahkannya, ia adalah bersesuaian sebagai tema majlis, iaitu memohon pertolongan dari Allah agar anak-anak diberi kelapangan dan ketenangan di dalam menghadapi peperiksaan.
Selepas itu ucapana ringkas disampaikan oleh Pengerusi Masjid Al-Umm. Beliau bersyukur kerana acara  solat hajat, baca Yasin dan do`a telah dapat dilaksanakan dan katanya kita ibu bapa guru dan para jama`ah mengiringi do`a restu dan memohon anak-anak kita berjaya di dalam pelajaran merekla kelak. Kata Pengerusi, ``Pihak masjid bekerjasama dan sentiasa mengalu-ngaluka pihak sekolah yang merupakan jiran terdekat kepada masjid mengadakan kegiatan-kegiatan di masjid. Masjid memang direkabentuk bagi kegiatan ibadat dan kegiatan keilmuan. Pengerusi memaklumkan selain dari ruang utama jama`ah dengan  sayap kanan dan kiri serta ruang legar yang kita semua berada, masjid menyediakan dua bilik seminar, dua bilik kuliah pada bahagian atas dan sebuah ruang konvensyen bagi jumlah yang lebih ramai di bahagian bawah – Tingkat bawah tanah. Pihak sekolah  dan orang ramai boleh menggunakan kemudahan-kemudahan pembelajaran dan pengajian dengan sedikit bayaran.



Pengerusi juga memaklumkan masjid bukanb saja menyediakan ruang, tetapi juga pengajian yang dapat diikuti para jama`ah, ibu bapa dan pelajar-pelajar. Setiap hari, kecuali petang Khamis malam Juma`at diadakan pengajaran berbagai keilmuan  antara waktu maghrib dan `Isya`. Pengajian juga di adakan pada waktu pagi ialah kelas Al-Qur`an, petang dan hari minggu diadakan pengajian seperti bahasa `Arab, fiqh, tarannum dan sebagainya. Pada setiap bulan diadakan Seminar Bulanan bersifat akademik. Untuk bulan ini diadakan seminar mengenai Kegiatan Masjid UKM yang dibentangkan oleh Pengarah Pusat Islam UKM Prof. Madya Dr. Abdul Rahman. Orang ramai dialu-alukan menyertai  semua kegiatan keilmuan di Masjid Al-Umm. Pengerusi juga mengalu-ngalukan siapa yang ingin menderma kepada pihak  masjid bagi melunaskan baki hutang  yang masih tertonggak.
Pengerusi PIBG Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Bangi En. Norsham dan juga bagi pihak Pengetua Srkolah Puan Norlaila mengucapkan terima kasih kepada pihak Masjid, kerana membenarkan pihak Sekolah menggunakan kemudahan yang ada di Masjid Al-Umm, bukan saja pada hari ini, tetapi kegiatan-kegiatan yang lain. Dalam ucapan ringkasnya itu beliau berpesan tiga perkara klepada pelajar,iaitu pandai mengurus waktu dan menggunakannya sebik mungkin bagi pembelajaran, solat pada awal waktu dan bersungguh-sungguh berikhtiar, berdo`a dan bertawakkal kepada Allah. Beliau mengharap semua pelajar berjaya di dalam pelajaran dan selamat dunia dan akhirat.



Pada akhir ucapan pihak sekolah menyampaikan cenderahati kepada Pengerusi termasuk derma kepada masjid dan dibalas oleh pihak masjid dengan pemberian buku  `40 Tahun Bandar Baru Bangi` yang sebahagian darikandungannya ialah mengenai Masjid Al-Umm.
Majls diakhiri dengan jamuan di Ruang Legar Masjid yang disediakan oleh pihak sekolah.
Dido`akan kejayaan bagi semua pelajar.
Sekian.

No comments:

Post a Comment