September 30, 2018

SEMINAR BULANAN TENTANG MASJID UKM


SEMINAR BULANAN  TENTANG  MASJID UKM
(Fikrah Bangi: 12):
BBB, 19 Muharram 1440H. = 29 September 2018M. (Sabtu):
Seminar Bulanan  Masjid Al-Umm bagi bulan September 2018 ialah tentang Masjid UKM.  Tajuk berkenaan Masjid UKM ini dipilih, kerana  Masjid UKM adalah berlainan dari masjid-masjid lain, khususnya di negeri Selangor.  Tidak seperti masjid-masjid lain terletak di bawah JAIS, tetapi Masjid UKM adalah masjid institusi dan adalah ditadbir oleh UKM sendiri.
Kertaskerja hari ini berjudul ``Masjid UKM sebagai Masjid Institusi, kelainan dan fungsi`  kertas dibentang oleh Dr. Abdul Rahman Mahmud, Pengarah Pusat Islam UKM.
Sebelum pembentangan bermula. Do`a dibaca oleh Imam Masjid Al-Umm, Imam Ghazaie, manakala Pengerusi Masjid menyampaikan ucapan ringkasnya, bahawa Masjid UKM adalah masjid penting dan bersejarah bagi Bangi. Semasa UKM dan penduduk Bandar Baru Bangi mula pindah - Okt-Nov 1977, tiada masjid di UKM. Penduduk terpaksa ke Kajang, atau ke masjid kampung berdekatan seperti Teras Jernang atau West Country. Tapi oleh kerana  keperluan mendesak  bagi warga kampus menunaikan Juma`at, maka pada awal perpindahan Juma`at diadakan di Foyer bagi Bangunan Pentadbira dan kemudian berpindah  ke ruang legar FSKK dan di aras bawah Perpustkaan Tun Seri Lanang,  UKM hinggalah Masjid UKM siap dan digunakan pada tahun 1982. Penduduk Bandar Baru Bangi menggunaklan Masjid  UKM untuk solat Juma`at hinggalah Masjid Al-Hasanah Bandar Baru Bangi digunakan pada tahun 2000.
Dr. Abdul Rahman di dalam kertaskerjanya membincangkan tentang sejarah Masjid yang mula digunakan pada 16 April 1982. Masjid dibina  di atas tanah seluas 2 hektar di tapak  strategik berdepan DECTAR dan berada di tepi jakanraya utama. Kos bagi pembinaan masjid ini ialah RM5.1 juta dan boleh memuatkan 5,000 jamaah. Masjid adalah dua tingkat dan bahagian atas – tingkat 3 keliling  di atas ruang utama, ialah bagi ruang muslimat, tetapi tidak digunakan. Rekabentuk masjid oleh En. Abdullah Bakri seorang pegawai di bawah Unit Pembangunan. Masjid ini mempunyai 4 menara dengan sebuah menara besar yang paling tinggi, iaitu 6,666 meter sempena ayat Qur`an 6,666  ayat – menurut satu pendapat. Kubah masjid warna kekuningan, tetapi kini ditukar ke warna biru.
Masjid UKM terletak di bawah pentadbiran penolong Pendaftar  bagi bahagian unit kerohanian. Pentadbir pertama ialah En. Yamin bin Samar. Pernah diletak di bawah Fakulti Islam dan  kemudian langsung di bawah Canselori (Mei 2000) sehingga terbentuk pentadbiran dikenali sebagai  `Pusat Islam` (4 Januari 2002) hingga kini.
Banyak objektif digariskan sebagai fungsi Pusat Islam, ianya tentulah bagi tempat ibadat dan meyampaikan pengajaran melalui masjid. Mengadakan sambutan-sambutan perayaan dan hari-hari kebesaran Islam, merancang dan membina kurikulum bagi bidang-bidang keilmuan Islam yang digunakan bagi pengajaran.
Terdapat unit-unit khusus di Masjid UKM seperti Unit Dakwah dan Penerbitan, aktiviti pelajar, Unit Helwa dan Unit Pengimarahan Masjid dan terdapat Kelab Sahabat Masjid.
Masjid juga terlibat dengan kegiatan luar seperti bimbingan di surau-surau.
Masjid mempunyai kewangan sendiri bagi menjalankan pentadbiran. Kewangan disalurkan melalui Canselori. Di samping itu pihak masjid mendapat peruntukan dari JAIS, JAWI dan derma orang ramai. Kewangan masjid agak mantap dan dapat mengadakan kegiatan kebajikan dan  kemasyarakatan.
Masjid menaungi surau-surau yang ada di kolej-kolej dan surau perumahan pekerja.
Masjid UKM juga terlibat dengan penyediaan surau dan tempat solat Juma`at di Kampus Perubatan  UKM, Cheras. Beliau menyebut pihak UKM sedang merancang membina Masjid di Kampus Perubatan dan usaha mendapat tapak  di dalam perancangan, Ini bagi memudahkan  kakitangan dan mereka yang datang beribadat.
Prof. Dr. Amran mengulas kertaskerja  dengan meyebut banyak maklumat daripada kertaskerja dan banyak dari kegiatan yang dijalankan di Masjid UKM dapat dijadiklan contoh,  Modul-modul pengajaran di Masjid UKM dapat digunakan di Masjid Al-Umm.
Pada akhir sesi diadakan perbincangan antaranya mengenai,kebebasan dari segi menyediakan teks khutbah, piawayan imam dan guru, kerasama antara Masjid UKM dengan Masjid Al-Umm, kaedah pengajian cepat dan sebagainya.
Majlis berakhir jam 12.00 tengahari.
Sekian.

No comments:

Post a Comment