September 26, 2018

PD: PERCATURAN POLITIK DATO` SERI ANWAR IBRAHIM


PD: PERCATURAN POLITIK DATO` SERI ANWAR IBRAHIM
(Fikrah Bangi: 8):
BBB, 16 Muharram 1440H. = 26 September 2018M. (Rabu):
Sejak Dato` Seri Anwar Ibrahim dibebaskan dari tahanan selepas PH menang pilihanra pada 9 Mei 2018 beliau masih belum diberi jawatan tetap di dalam pemerintahan negara. Kedudukan beliau sebenarnya makin kukuh setelah dilantik sebagai Presiden bagi partiKeadilan Rakyat (PKR) yang merupakan parti terkuat dan terbanyak kerusi di dalam PH, kerajaan yang memerintah sekarang. Dengan jawatannya sebagai Presiden PKR, banyak masa yang boleh diberi bagi mengukuhkan PKR dan juga PH. Beliau berhak memberi nasihat dan cadangan bukan saja bagi PKR, PH, bahkan kepada pemerintahan negara. Tetapi bercakap dari luar tidak sama dari segi autoriti berada di dalam tampuk pemerintahan.
Dato` Seri Anwar memang dijanji oleh Tun Dr. Mahathir orang bakal mengambil alih pemerintahan selepas Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri. Tetapi bagaimana hendak menjadi Perdana Menteri, jika bukan dari ahli Parlimen yang mempunyai kerusi. Jika berlaku kekosongan jawatan Perdana Menteri, beliau tidak boleh dilantik secara terus, sebaliknya mesti melalui proses pilihanraya kecil, sekurang-kurang bertanding di kawasan yang dikosoingkan oleh Dr. Mahathir, tetapi ini memerlukan masa yang panjang. Dalam masa yang panjang ini berbagai perkara boleh berlaku. Jika Dato` Seri Wan Azizah yang menjadi Timbalan Perdana Menteri naik menjadi Perdana Menteri, maka tidak sesuai seorang Presiden mengisi jawatan Timbalan Perdana Menteri, walaupun pertukaran boleh berlaku, tetapi memakan masa. Lebih dari itu adalah tidak manis dikatakan `Pemerintahan Negara dimonopoli oleh satu keluarga.`. Ingat anak beliau – Nor Izzah ahli Parlimen Permatang Pauh. Nor Izzah pernah  menyatakan beliau tidak berminat untuk memegang jawatan di dalam kabinet. Mungkin sebenarnya untuk mengelak dari terjadi negara diperintah oleh anak beranak. Biarlah ibu bapa berada di hadapan terlebih dahulu. Masa depan baginya masih panjang.
Untuk mengatasi masalah tidak berkerusi bagi Perdana Menteri dalam persediaan, maka wajar bagi Dato` Seri Anwar mempunyai kerusi Parlimen. Perkara ini dijangka, tetapi adalah dijangka yang wajar mengosongkan kerusi ialah sama ada Dato` Seri Wan Azizah di Pandan atau No Izzah di Permatang Pauh. Dengan cara ini dipandang lebih manis dan tidak mementingkan keluarga sendiri. Tatapi Wan Azizah Timbalan Perdana Menteri yang nampaknya sebok dan giat dengan tugasnya, khususnya berhubung dengan wanita, tidak tercetus darinya untuk mengosongkan kerusinya bagi memberi ruang  dan peluang kepada Dato` Seri Anwar. Kalau dikosongkan adalah dilihat lebih tertib, Dato` Seri Anwar bertanding di Pandan dan mengambil alih jawatan Timbalan Perdana Menteri di samping persediaan bagi mengambil Jawatan Perdana Menteri bila kekosongan.
Penarikan diri Dato` Danyal Balagopal Abdullah dari kerusi Parlimen Port Dickson dilihat oleh satu pihak, terutama dari PKR sebagai satu pengorbanan ahli terhadap Presiden, tetapi pihak yang lain melihat sebagai tidak wajar. Langkah PD ini dilihat sebagai nementingkan diri, kehendak perseorangan dan membelakangkan kewajaran, kerana mementingkan keduidukan keluarga sehingga mengorbankan hak ahli Parlimen PD itu. Langkah PD dilihat sebagai mencalarkan imej Dato` Seri Anwar. Beliau tidak mempelajari `Langkah Kajang` yang dilakukan oleh Wan Azizah dulu yang disifatkan sebagai gagal. Langkah PD dilihat tidak perlu, membazir dan membuang waktu. Pemimpin seperti Dato` Seri Zahid Hamidi Presiden Umno dan  Dato` Nik Amar Abdullah Naib Presiden Pas tidak menyenangi dengan tindakan Anwar. Bahkan mutakhir Umno memboikot dari meletakkan calon bertanding di PD, demikian juga Pas nampaknya bersikap, ``Biarlah Anwar dengan kehendak dan sikapnya !` Tindakan dua parti pembangkang utama memboikot dari menyertai pilihanraya menjadikan pilihanraya PD, walaupun ada yang bertanding melawan Dato` Seri Anwar dari Parti Rakyat, dari pemimpin NGO dan orang perseorangan, tetapi sudah pasti pilihanraya berkenaan tidak menarik, bahkan dilihat pilihanraya `Kehendak Orang Perseorangan` yang memaksa SPR yang sepatutnya tidak perlu mengadakan pilihanraya, terpaksa mengadakan pilihanraya.
Adalah dijangka Anwar akan mendapat kemenangan mudah, tetapi tidak bermaruah !.
Sekian.

No comments:

Post a Comment