September 15, 2018

MASJID AL-UMM MAKIN DIKENALI


MASJID AL-UMM MAKIN DIKENALI
BBB, 04 Muharram 1440H. = 14 September 2018M. (Juma`at):
Al-Hamdulillah selepas sembilan bulan Masjid Al-Umm diguna dan diimarahkan, meskipun belum dapat mendirikan solat Juma`at, ianya makin dikenali  dan berbagai pihak menggunakannya. Ianya makin dikenali oleh kerana:
1)      Ianya diimarahkan pada setiap waktu solat dengan jumlah jama`ah yang memuaskan.
2)      Adanya pengajian setiap hari antara Maghrib dan `Isya` di dalam berbagai keilmuan yang diajar oleh guru berlainan menurut pelajaran dan kepakaran mereka.
3)      Adanya sesi tazkirah pada setiap selepas solat Subuh.
4)      Adanya pengajian Al-Qur`an pada waktu siang dengan berbagai kelompok
5)      Adanya pengajaran bahasa `Arab dan berbagai bidang keilmuan pada waku siang disampaikan oleh guru-guru jemputan
6)      Adanya kursus khusus, misalnya tentang Rukun Qauli ditaja oleh pihak tertentu (8 September 2018).
7)      Adanya seminar bulanan yang bersifat akademik  dan telah berlangsung sejak awal tahun 2018
8)      Adanya sambutan-sambutan hari-hari kebesaran Islam seperti Maulid al-Rasul, Isra`1 Mi`raj, Sambutan Ramadhan, Hariraya Eidul Fitri, Eidul Adhha dan mengadakan qurban dan sambutan awal tahun Hijrah 1440.
9)      Berbagai kegiatan kemasyarakatan seperti Jumbo Sale, gotong  royong dan lawatan
10)    Mengurus kematian dan mengadakan majlis baca Yasin, tahlil dan sebagainya.
Kegiatan-kegiatan di atas secara tidak langsung memperkenalkan Masjid kepada orang ramai. Orang ramai bukan saja mengenali, tetapi juga mengetahui berbagai-bagai kemudahan yang ada di  Masjid Al-Umm seperti ada ruang untuk  meggunakannya secara jama`ah,  mesyuarat, kuliah, qiyam al-lail. Tazkirah, solat hajat, perkahwinan,  jamuan, konvensyen dan sebagainya. Ruang ada yang disewakan dan ada secara percuma. Antara kegiatan dari pihak luar ialah:
1)      Menyewa ruang serbaguna di aras bawah tanah, bagi majlis perkahwinan – Pertama diadakan pada akhir Julai 2018.
2)      Mengadakan jamuan sempena Qurban dan tazkirah dari Ustaz Harryanto  pada malam 11 Zul-Hijjah.
3)      Alumni pelajar-pelajar universiti seluruh Malaysia, bermesytuarat dan berqiyam al-laol tiga hari berturut-turut pada pertengan Ogos  2018.
4)      Guru-guru Sekolah Bandar Baru Bangi mengadakan mesyuarat pada Ogos 2018
5)      PIBG Sekolah Kebangsaan menganjurkan baca Yasin dan Solat Hajat malam 13 Septembar 2018 bagi pelajar-pelajar yang akan mengambil UPSR.
6)      Beberapa kali Majlis Bimbingan pelajar sekolah diadakan di Ruang Legar Masjid Al-Umm
7)      Pihak Sekolah Menengah Bandar Baru Bangi juga akan mengadakan Majlis Solat Hajat dan Baca Yasin menjelang peperiksaan SPM yang akan dihadapi pelajar
8)      Pihak ABIM - Tahfiz Yayasan Ummah juga akan mengadakan Solat Hajat dan Bacaan Yasin bagi pelajar-pelajar mereka yang akan menghadapi peperiksaan.
9)      Jamuan dan jamuan spontan diadakan ditaja oleh pihak tertentu dengan tujuan membuat kebajikan. Biasanya masa antara Madhrib dan Isya`
10)   Berbagai kegiatan
Penggunaan ruang seperti uang Konvensyen, bilik seminar dan bilik kuliah adalah disewakan menurut kadar yang ditentukan.
Tetapi ruang terbuka seperti serambi (koridor kanan dan kiri masjid), ruang legar pada dasarnya adalah percuma, tetapi pengguna digalakkan menderma bagi menampung letrik, air dan sebagainya.
Kita berharap pengimarahan Masjid Al-Umm akan bertambah selepas kelulusan pendaftaran dan mengadakan solat Juma`at. Insya Allah.
Sekian.
Catatan:  Penulis bercuti untuk beberapa hari.

No comments:

Post a Comment