January 12, 2020

PEMILIHAN CALON PILIHANRAYA


PEMILIHAN CALON PILIHANRAYA
(Fikrah Bangi:  448),
BBB: 16 Jamadil Akhir 1441H. = 12 Januari 2020M. (Ahad).
Selepas pembubaran parlimen pada 10 September 1999, maka peranan parti politik semasa ialah ialah mengambil bahagian dalam pertandingan yang bakal diadakan. Parti utama pada masa itu yidak lain dari Barisanan Nasional yang memerintah negara pada masa itu. Sedangkan parti pembangkang yang mau menggugat pemerintahan pada masa itu ialah parti Alternatif yang terdiri dari Pas, Keadilan dan Dap.
Dilihat kepada isu politik pada masa itu banyak memihak kepada pembangkang, tetapi nampaknya Parti Alternatif, masih tidak mempunyai keyakinan  bertanding melawan BN, kecuali di kawasan tradisional seperti di Kelantan, di beberapa bahagian di Negeri Terengganu dan Kedah.  Dilihat kepada Daerah Hulu Langat Parti Aslternatif juga tidak mempunyai keyakinan untuk bertanding, kerana tiada sejarah sebelum dari ini parti pembangkang memenangi pilihanraya di Hulu Langat. Beberapa tokoh penting berada di Hulu Langat. Mereka antaranya Dr. Rousli Che Mat yang telah memimpin dan menjadi Yang Dipertua Pas, Hulu Langat,  Dato` Dr Haron Din sebagai Timbalan Mursyidul Am dan Tokoh Perubatan Islam Dar al-Shifa`, Bandar Baru Bangi dan Dr. Sanusi Daeng Mariok AJK Pas Pusat.  Bila tiba pilihanraya dan mendaftar calon, mereka ini wajar bertanding di Hulu Langat  atau sekurang-kurangnya di Selangor. Tapi bila tiba tarikh mendaftar calon  pada 20.11. 1999 mereka di atas tidak bertanding di Selangor. Dr. Rusli Che Mat sebagai Yang Dipertua Pas Hulu Langat sepatutnya bertanding sebagai calon Pas di Hulu Langat. Sebaliknya secara tergesa-gesa beliau berurus dengan UKM bagi menyelesaikan kedudukannya di UKM untuk berundur dari UKM dan membuat keputusan untukbertanding di negeri Kelahirannya di Perlis. Kawasan Hulu Langat terpaksa dipangku jawatan Yang Dipertua oleh Dr. Hamirdin Isnin – Setiausaha, seorang pensyarah Geografi di Universiti Malaya.
Keadaan yang sama berlaku kepada Dato` Dr. Haron Din, sebagai tokoh yang penting di dalam Pas, kita berpendapat, jika Tuan Guru Nik Abdul Aziz bertanding di Pengkalan Cepa dan Tuan Guru Haji Abul Hadi selaku Timbalan Presiden bertanding di Marang, Terengganu dan beberapa yang lain bertanding di Kelantan, termasuk Dr. Sanusi Daeng Mariok bertanding di Kelantan, kawasan-kawasan yang dikira selamat. Jika pun Dato` Dr. Haron Din tidak mau bertanding di salah satu kerusi selamat di Kelantan. Beliau sepatutnya mengetuai  tokoh bertanding di Selangor bersama Dr. Hasan Ali. Tempat yang dikira paling wajar bagi Dato` Dr. Haron Din bertanding ialah di kawasan Gombak, Selangor. Tempat ini dikira wajar bagi Dr. Haron Din bertanding pada peringkat parlimen dan Dewan Negeri, kera di kawasan ini adalah Pusat Pentadbiran bagi Pas, iaitu Pusat Tarbiah, Taman Melewar. Selain dari terdapat Pusat pentadbiran Pas di Gombak ini juga terdapat Universiti Islam Antarabangsa yang sekitarnya mulai  kuat pengaruh keislaman.
Dato` Dr. Haron Din saelain dari pemimpin Parti Pas, beliau  tokoh tiga serangkai yang memulakan Forum Perdana melalui TV Satu sebelum ketara bergiat di dalam Pas. Dua dari tiga tokoh ketara ialah Dato` Dr. Hasan Ali yang bertanding di Subgai Burung di Sungai Besar Selangor dan Ustaz Ismail Kamus bertanding di Ampang. Kedua-dua mereka ini (Dr. Hasan dan Ustaz Ismail Kamus) memenangi kerusi masing-masing yang ditandingi. Kita percaya Dato` Dr. Haron Din jika bertanding di Gombak berkemungkinan menang , jika tidak pada peringkat Parlimen , maka mungkin memeangi kawan DUN di Gombak, dengan kehendak Allah sebagaimana dua tokoh Forum Perdana memenangi kerusi masing-masing. Perlu disebut, sungguhpun Perlis kawasan asal Dr. Che Rusli Che` Mat dan Dato` Dr. Haron Din, tetapi oleh kerana mereka berdua tidak menetap di sana, maka sukar mendapat sokongan seperti Ustaz Hashim Jasin yang kuat pengaruhnya sebagai pemimpin Pas di Perlis, manakala  pada bahagian-bahagian yang lain di bawah pengaruh BN yang diketuai oleh Shahidan Kassim.
Sekian.

1 comment:

  1. Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
    senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

    ReplyDelete