January 11, 2020

SUASANA POLITIK SEBELUM PEMBUBARAN PARLIMEN


SUASANA POLITIK SEBELUM PEMBUBARAN PARLIMEN
(Fikrah Bangi : 447),
BBB:  15 J. Awwal 1441H. = 11 Januari 2020M. (Sabtu).
Suasana politik menjelang pembubaran parlimen  dapat disifatkan sebagai hangat.
Pada peringkat kerajaan yang memerintah, iaitu BN adalah bermasalah, akibat dari  isu Anwar Ibrahim. Rakyat adalajh marah. Kerajaan tidak dapat memadamkan isu ini, khususnya dengan berita Anwar Ibrahim dipukul dalam penjara yang dari isu ini melahirkan (penubuhan ) Parti Kkeadilan Rakyat  4 April 1999. Isu ini merapatkan hubungan parti-parti pembangkang. Sebagaimana telah disebutkan Ustaz Fadzil Noor secara kteatif telah mencadang penubuhan Angkatan Perpaduan Ummah yang mendapat sokongan parti-parti pembangkang dan sebahagian rakyat merestuinya. APU kemudian dinamakan sebagai Parti Alternatif. Pemimpn-pemimpin dari beberapa parti – Pas, Keadilan dan Dap bersedia bekerjasama untuk bertanding di dalam pilihanraya.
Dilihat kepada kerajaan BN, masih mantap walaupun berdepan dengan isu yang menggugat. Keseluruhan negeri, kecuali Pulau Pinang dan Kelantan masih di dalam kekuasaan Pusat. Pulau Pinang di bawah Dap, manakala Kelantanb di bawah Pas. Negeri Selangor yang menjadi folus bagi parti Alternatif masih kukuh di bawah jkepimpinan Dato` Abu Hasan  Omar.
Pada peringkat Pusat, Pas sebuah parti pembangkan yang besar makin memperteguhkan parti. Misalnya Pas telah mengadakan Ijtima` `Ulama` Pusat pada 2 Sptember 1999 bertempat di Taman Melewar. Ulama` dilihat sebagai autoriti tertinggi di dalam Pas, maka apa jua keputusan yang diambil di dalam ijtima` dan Dewan `Ulama` dipatuhi, bahkan Persidangan atau mu`tamar selalunya berpandu pada apa yang digarskan `ulama.  Ijtima` `Ulama` menjelang pembubaran parlimen dan menjelang pilihanraya adalah penting bagi menggariskan arahan dan strategi bagi menghadapi pilihanraya yang hampir tiba.
Semua negeri dan kawasan terutama di mana Pas berpengaruh dan dijangka bertanding secara bnersemangat bagi menyiapkan persediaan menghadapi pilihanraya.
Adalah dilihat dalam suasana BN bermasalah dan hilang sebahagian besar dari kepercayaan, maka inilah masanya parti-parti pembangkang bersatu tenaga bagi mengalahkan BN atau sekurang-kurangnya melemahkan kedudukannya.
Peringkat kawasan Parlimen dan DUN yang dijangka bertanding oleh Pas persiapan rapi di adakan. Berbagai ceramah dan kegiatan. Manakala pemimpin-pemimpin pada peringkat Pusat dan negeri turun membantu berbagai-bagai kegiatan yang diadakan. Selepas dari Ijtima` `Ulama`  yang diadakan di Taman Melrwar jentera parti makin diperkukuhkan.
Misalnya berrikut dari Ijtima` `Ulama`, Mahfuz Omar selaku Ketua Pemuda  pada 3.9.1999  telah turun di Jalan 6, Bandar Baru Bangi menyampaikan ceramah di situ bagi mengukuhkan kedudukn Pas di Bandar Baru Bangi. Manakala pada 8 September 1999 aku bersama Lim Guan Eng berceramah  satu pentas di Sungai Long. Sungai Long, Kajang   ialah bandar yang  hampir keseluruhan dihuni oleh orang Cina.  Manakala pada 13 September 1999 diadakan Bengkel  Pembahagian Tugas, iaitu menentukan tugas-tugas dan peranan ahli Pas dan juga perti Alternatif yang lain mengenai tugas masing-masing agar dalam pilihabtraya segala urusan akan berjalan  secara lancar.
Puncak persediaan yang dibuat apabila berita diumumkan bahawa pada   10.9. 1999 Perdana  Menteri dan Timbalan mengadap DYMM Yang Di Pertuan Agong mohon perkenan bagi membubarkan Parlimen
Dengan berita itu, kempen parti-parti lebih rancak berlaku.
Sekian.

1 comment:

  1. Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
    senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

    ReplyDelete