BBB,
15 Ramadhan 1437
= 20 Jun
2016 (Isnin):
Apa jua pegangan dan amalan seharusnya berasaskan ilmu agar pegangan dan amalan adalah betul. Tasawuf sebagai bukan
ilmu fardhu, tetapi sebagai pelengkap
dan menyempurnakan juga perlukan berasas
keilmuan. Sebenarnya tasawuf lebih rumit dan subjektif tiada rangka pendekatan konkrit berbanding
dengan keilmuan seperti fiqh misalnya kerana ilmu tasawuf menurut Al-Qadhi Shaykh Zakaria al-Ansari.r.h.a (m.
929 H.:
``Tasawuf ilmu dikenali dengan ahwal
nenbersih diri (jiwa), menggilat (tasfiyah) akhlak, mengimarah dari segi lahir
dan batin bagi mencapai kebahagian abadi.`` (Abdul Qadir `Isa, Haqa`iq `an al-Tasawwuf: 13).
Menurut Shaykh Ahmad Zarruq pendukung
Tariqat Shahdhili bahawa,
``Tasawuf nisbah dari segi keagamaan, ialah
nisbah ruh kepada jasad, kerana bahawasanya ia
berada pada maqam, ihsan yang ditafsir oleh Rasulullah s.a.w. tatkala
ditanya kepada Baginda oleh Jibril a.s. bahawa `Engkau menyembah Allah
seolah-olah engkau melihatNya, dan jika engkau tidak melihatNya, maka Dia
melihat engkau.`` maksud al-Hadith.
(Ahmad bin Muhammad bin al-`Ajibah al-Hasaniyy, Iqaz al-Humam: 8).
Dengan keilmuan menunjuk jalan dan
liku-liku yang betul untuk dijalani, tanpa keilmuan boleh menyesat dan merosakkan, lebih-lebih lagi
keilmuan tasawuf ini bukan keilmuan yang berciri akli semata-mata, bahkan
digolongkan di bawah keilmuan yang ma`rifat dan rohani sifatnya.
Keilmuan ini bukan sesuatu ilmu yang
tersendiri dan terasing, tetapi dia datang menyempurnakan keilmuan yang asas
dan utama. Sebagai contoh tasawuf tidak berdiri sendiri, tetapi keilmuannya
semestinya berasaskan akidah yang betul, amalan syariat yang sebenar dan akhlak
yang elok. Bahkan keilmuan-keilmuan inilah menjadi teras ilmu dan amalan,
sedangkan tasawuf datang menyempurna dan memperelokkannya.
Ada lima peringkat yang dapat dilihat
kepentingan keilmuan – termasuk aspek ma`rifat (kerohanian dan keihsanan).
1) Melepas
diri dari kejahilan
Ia merupakan peringkat paling awal, bahawa
seseorang itu perlu mempelajari dari peringkat awal dan asas. Sebagai contoh
bagi menunaikan aspek-aspek ibadat yang difadhukan seperti solat umpamanya.
Seseorang itu tidak dapat melakukan amalan solat tanpa mempelajarinya dari
peringkat awal bermula dari kaedah bersuci hingga memahami rukun-rukun dan
sunat-sunat, kemudian dapat mempraktikk dan mengamalkan tuntutan fadhu itu.
Bagi tasawuf umpamanya mempertingkatkan kehalusan yang bersifat kejiwaan dan
kerohanian semaksimum yang boleh, lantaran solat adalah merupakan mi`raj rohani kepada Ilahi didalam meningkatkan kualiti perjalanan
rohani di dalam mendepani Allah Ta`ala
seperti peningkatan dari segi kekhusyukan dan ta`abbudiyyah kepada
Allah.
2) Peringkat Mengamalkannya
Adalah peringkat yang menjadi tujuan utama,
bahawa keilmuan yang dipelajari ialah untuk mengamalkannya. Didalam mengamalkan
ketasawufan ini ia dapat berlaku secara serentak lantaran menyempurnakan.
Contoh tasawuf serentak berlaku dan menyempurnkan seseorang dari segi akidah,
amalan syariat dan tasawufnya. Dan boleh ditambah yang lain lagi seperti akhlak
dan sebagainnya.
3) Menjadi
piawayan dari keilmuan dan amalan
Mendapat ilmu bererti mendapat piawayan
maklumat sesuatu bidang keilmuan. Di dalam menunaikan solat, yang berilmu dan
tahu hukum dapat membezakan antara amalan yang wajib (rukun) dan mana yang sunat. Dia tidak
sewenang-wenang menegur seseorang yang tidak melakukan sesuatu yang sunat atau
meninggalkan aspek yang sunat, kerana diketahuinya status sunatnya. Demikian
juga dari segi ketasawufan yang lebih halus sifatnya. Misalnya antara keutamaan
dari segi pergaulan yang diharuskan atau dengan meninggalkan.
4) Mempertingkatkan keilmuan
Dalam tradisi keilmuan, ianya tidak
bersifat statik dan beku. Ianya bertambah dan berkembang dengan perkembangan persoalan semasa, iaitu melalui
penyelidikan, lahirnya perkara-perkara baru yang memerlukan fatwa (dari pihak
beratoriti) dan penghasilan keilmuan tambahan dengan lahirnya ilmuan dan tokoh seperti lahirnya Al-Zuhaily
(al-Marhum) yang menghasilkan tafsir dan keilmuan lain, juga lahirnya Dr Yusuf al-Qaradhawi yang banyak
menghasilkan buku-buku fiqh semasa yang kita dapat merasa kesegaran idea dan
pendapatnya, khususnya persoalan semasa. Demikian juga dengan bidang kerohanian dengan lahirnya tulisan terbaru
misalnya dari Dr. Abdul Halim Mahmud yang banyak menulis dan menghuraikan
aspek-aspek tasawuf dan kerohanian.
5) Dinamika dan keindahan ilmu
Baik ilmu umum dan khususnya keilmuan
tasawuf, bahawa wadah ilmu adalah makanan akli dan rohani, ia adalah merupakan
kelazatan bagi penuntut-penuntut ilmu yang bagi pihak luar tidak menyedari,
bahkan tidak mengerti. Kesyikan terhadap ilmu dan mencintainya adalah mekanisme
memajukan ilmu dan yang mempelajarinya. Sebenarnya golongan ilmuan dan ulama
adalah mereka yang benar-benar mempertingkatkan
kualiti peradaban yang meningkat
insan dari generasi ke generasi. Keilmuan adalah mencerminkan
kebijaksanaan dan kerohanian mencerminkan keluhuran rohani. Keilmuan dan
kerohanian sebenarnya yang mengindahkan kehidupan dan melohorkan kerohanian.
Adalah
indah dan tepat Sabda Rasulullah yang membandingkan bahawa:
Iman
adalah keyakinan
Islam
Ilmu dan amalan
Ihsan kerohanian menyempurnakan.
Ibarat ketiga-tiganya bagi sebuah bangunan,
maka iman adalah tapak yang kukuh, Islam adalah binaan yang teguh dan
kerohanian adalah estetika yang menyempurnakan bangunan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment