BBB,
21 Ramadhan 1437 = 26 Jun
2016 (Ahad):
Selalunya nama mencerminkan sifat atau
sebaliknya dan daripada nama memberi
sedikit kefahaman tentang yang
dinamakan. Nama misalnya `Al-Qawiyy`,
Al-Sami`, Al-Basir, Al-`Alim` dan sebagai memberi kita kefahaman tentang Allah yang bersifat `Berkuasa, Mendengar, Melihat, Mengetahui dan sebagainya`.
Berhubung dengan `Sufi` nama `ism fa`il adalah nama awal yang
diberi kepada orang yang mempunyai `watak tasawuf` yang mana istilah ini lahir selepas
abad pertama Hijrah yang pada zaman tersebut berlaku pertumbuhan keilmuan dan
perbahasan yang bersifat intelektual. Istilah ini mengambil tempat watak-watak
yang membawa ciri sufi sejak dari zaman sahabah, iaitu `Ubbad` dan `zuhhad`. Menurut Abu Nasr
al-Sarraj, nama-nama sedemikian tidak diberi
pada zaman sahabat, lantaran gelaran `Sahabat` adalah gelaran yang
istimewa mengatasi sebarang gelaran yang mau diberi, bahkan jika diberi nama
selain dari sahabah merendahkan martabat mereka itu.
Tetapi selepas zaman sahabah mengapa diberi
nama yang berwatak `kerohanian` ini dengan nama `Sufi` yang nama ini kemudian
menjadi nama khusus sebagai identiti ketasawufan. Tentang peristilahan ini dan
maksud-maksudnya antaranya dibincang oleh `Abdul Qadir `Isa di dalam bukunya
yang berjudul `Haqa`iq `an al-Taswwuf` (1970: 16-18).
Sebagaimana disebutkan bahawa nama
mencerminkan sifat yang dinamakan atau sebaliknya demikian dengan istilah
`Sufi` yang daripadanya dikenali keilmuan pembawaan sufi adalah sebagai ilmu
tasawuf. Nama Sufi (ism fa`il) dan tasawwuf (nama terbitan) ada hubungan dengan
watak, sifat dan ciri ketasawufan itu sendiri.
Ada sekurang-kurangnya tujuh maksud
penisbahan yang dikaitkan dengan sufi`
atau `tasawuf`:
1) Suf bererti Bulu
Bermaksud istilah sufi atau tasawuf itu
berasal dari kata `suf` yang bererti
bulu, iaitu menggambarkan perkelanaan jiwa sufi di dalam meningkatkan
kualiti kerohanian diri. Dia tidak terikat dengan selain dari Allah. Dia bebas
berkelana bagai bulu yang ringan ditiup dan diterbang angin ke sana ke mari. Dia
tidak terikat dengan sebarang pemilikan, harta misalnya. Penyerahannya hanya
semata-mata kepada Allah. Juga dikaitkan dengan kesufian ini, bahawa kalangan
sufi yang bersifat zuhud dan kuat beribadat mesra berpakaian dengan pakaian
yang kasar yang biasanya dibuat dari bulu kambing, biri-biri dan sebagainya. Baju bulu ini lebih tahan dan
menjadi lindungan terutama ketika menghadapi suasana kesejukan ketika beribadat
dan munajat kepada Allah.
2) Safa`
bererti Bersih
Kata sufi memberi erti bersih, bahawa
kalangan sufi amat mementingkan kebersihan. Bersih dari segi hati yang
diusahakan kosong dari sifat-sifat keji dan menghiasinya dengan sifat-sifat
terpuji. Bagi mencapainya tidak begitu mudah, tetapi perlu mujahadah dan
melalui tahap-tahap peningkatan di dalam perjalanan kualiti kepada Ilahi.
Bersama kebersihan hati ialah bersih dari segi minda seperti bersih dari akidah
yang salah dan syirik, tetapi kukuh dengan akidah tauhid, juga berusaha dari
lintasan-lintasan keji dari minda. Tumpuan hanya kepada Ilahi dengan
berbagai-bagai pengibadatan. Bersih dari segi jasmani, antaranya mengelak dan
menjauhi diri dari terlibat dengan perkara-perkara yang haram. Tidak terlibat
dengan makan minum perkara haram, kerana maksud Hadith Nabi bahawa setiap
tumbuh daging dari perkara yang haram, maka selayaknya ia menjadi bahan api neraka.
Juga bersih dari segi pakaian yang antara warna keutamaan ialah pakaian
berwarna putih yang melambangkan kebersihan.
3) Berasal
dari kata Suffah
Ya`ni kata tasawuf berasal dari kata
Al-Suffah yang merujuk kepada `Anjung Masjid Madinah` yang dibina oleh
Rasulullah sebaik berhijrah ke Madinah. Pada anjung ini para sahabat Rasulullah
yang berhijrah pada peringkat awal
berlindung diri – berjumlah ratusan orang, sebelum mereka mendapat kediaman.
Keadaan hidup mereka adalah susah dan serba kekurangan, tetapi mereka bersabar yang melambangkan jihad mereka
dengan jiwa raga mereka, bahkan harta dan kesenangan yang terpaksa ditinggalkan
demi perjungan Islam. Sifat mereka tercermin pada watak- dan pembawaan sufi
yang tidak mementingkan kesenangan dan keselesaan. Tumpuan adalah kepada ibadat
dan m,endekati kepada Allah.
4) Berasal dari kata Al-Saff
Mencerminkan bahawa mereka yang memberi
keutamaan bagi mendekati diri kepada Allah – termasuklah membuat kebajikan dan
kebaikan adalah ibarat orang yang berada
pada saf atau barisan pertama dan utama di dalam solat. Mereka adalah ke
hadapan terawal dan berada pada bahagian terawal di dalam beribadat dan juga di
dalam melakukan kebajikan
5) Berasal dari kata Sifat (Kebaikan)
Mereka disifatkan kalangan mereka yang suka melakukan kebaikan – Sifat ini menjadi identiti dan disifatkan kepada mereka.
6) Berasal dari kata Al-Sufanah
Al-Sufanah ialah tumbuhan bebawang yang
tumbuh di padang pasir yang di dalam suasana yang keras, tidak berhujan dan
berada diterik mentahari di waktu siang dan sejuk di waktu malam, tumbuhan ini
dapat hidup dengan segala kekurangan di celah batu dan padang pasir yang panas
terik. Demikianlah dilambangkan kepada jiwa dan kehidupan para sufi yang antara
mereka memencikan diri di pinggir dan hidup susah, tetapi mereka tetap cekal
dengan kehidupan yang keras tersebut. Mereka amat sabar dan cekal di dalam
menghadapi ujian di dalam usaha beribadat dan mendekati diri kepada Allah.
7) Berasal
dari kata Sophia
Ini adalah pendapat Al-Biruni (m. 440H.)
seorang tokoh Falsafah dan Sains Islam. Beliau mengaitkan istilah tasawuf
sebagai berasal dari kata (Sophia) – kata Yunani yang bererti `Hikmah` dan
`Bujaksana`. Dari kata ini juga istilah Philosophy. Bermaksud istilah ini masuk
ke dalam perbendaharan keilmuan Islam semasa bertembung dengan budaya
intelektual Yunani yang terkenal dengan tokoh Plato dan Aristotle. Kata ini dipinjam bagi istilah sufi yang
menggambarkan, kalangan sufi ini juga adalah dari kalangan intelektual dan
pemikir yang memberi sumbangan keilmuan di dalam Islam di samping mereka hidup secara kesufian.
Demikianlah istilah tasawuf atau sufi dikaitkan dengan
istilah yang berbagai-bagai maksud yang gambaran dari istilah-istilah berkenaan
termanifestasi di dalam kehidupan dan
pembawaan kesufian. Ia merupakan satu dimensi kerohanian di dalam Islam.
Walau bagaimana kesufian di dalam Islam tidak semestinya terikat dengan semua
atau sebarang peristilahan berkenaan. Lantaran perkembangan tasawuf di dalam
Islam mempunyai pendekatan dan perkembangan tersendiri.
Sekian.
No comments:
Post a Comment