BBB, 06
Ramadhan 1437 = 11 Jun 2016
(Sabtu):
Selepas menamatkan semalam (05
Ramadhan 1437 = 10 Jun 2016: Juma`at) penulisan yang berhubung dengan akidah (bersifat draf), memakan masa lebih
kurang setengah tahun, maka pada hari ini Penulis mulai masuk kepada
membicarakan Persoalan `Tasawuf`. Bidang
tasawuf dapat diibaratkan sebagai
saudara kandung bagi ilmu akidah. Sungguhpun setiap keilmuan ini mempunyai bidang, pendekatan dan ciri-ciri tersendiri, tetapi kedua-dua
bidang ini mempunyai hubungan yang rapat oleh kerana:
a) Bila
membicara tentang falsafah Islam, maka keilmuan akidah, tasawuf dan usul
al-fiqh adalah bidang-bidang yang diakui sebagai bidang falsafah murni Islam.
b) Kedua-duanya memberi fokus utama terhadap Ketuhanan. Akidah lebih
kepada memahami dan meyakini tentang Ketuhanan dan aspek-aspek yang berhubung
dengannya, manakala bidang tasawuf lebih kepada menghayati dan memesrai terutama terhadap Ketuhanan `Allah` dan juga aspek-aspek yang berhubung
dengan keilmuan tasawuf.
c) Sebagaimana bidang akidah bersumber utama dari
Al-Qur`an al-Karim, Al-Hadith dan sumber alamiah dan insaniah, maka demikianlah
dengan bidang tasawuf. Cuma bidang akidah lebih menekankan kefahaman secara rasional, sedang tasawuf lebih kepada pembersihan,
kemesraan, cinta dan kasih sayang.
d) Kedua-duanya memberi impak kepada yang mendalami bidang-bidang ini. Akidah
memberi ketenangan minda dan keyakinan
dan tasawuf memberi kemesraan dan kecintaan
e) Kedua-duanya, insya Allah membentuk diri dan peribadi yang kukuh dalam kesetiaan
kepada Allah dan jaringan-jaringan hubungan bagi bidang akidah dan tasawuf.
Bagi Penulis gandingan kedua bidang ini sudah
lama bertapak di dalam diri Penulis. Selain dari lama Penulis mempelajari
kedua-dua bidang ini. Penulis telah
mengajar bidang akidah ini kepada pelajar-pelajar peringkat Ijazah Sarjana Muda
di Institut Bahasa dan Kesusasteraan Melayu dan Jabatan Persuratan Melayu,
Universiti Kebangsaan Malaysia di bawah judul kursus Falsafah Islam Dan
Hubungannya Dengan Pemikiran Melayu. Kursus ini ditawarkan sejak 1976 hingga
1980an, manakala kursus yang berhubung dengan tasawuf ditawarkan kepada pelajar
peringkat Ijazah pertama dengan judul Sastera Sufi – Prosa danb Puisi sejak
1980an sehingga 1990an. Turut memilih bidang ini pelajar-pelajar yang membuat
ijazah lanjutan yang Penulis selaku
penyelia. Lebih daripada itu bidang
tasawuf adalah bidang pengkhususan Penulis membuat Ijazah Doktor Falsafah di
bawah judul `Hikam Melayu: Kajuian Falsafah Dan Etika (1990) di Insitut Bahasa,
Kesusasteraan dan Kebudayaan Melayu, Universiti
Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor.
Kembali kepada judul `Turath Tasawuf` -
bermaksud Perbendaharaan atau Warisan Tasawuf, setelah mengambil masa sedekad
mengkaji bidang tasawuf bagi penulisan tesis dan
terlibat dengan pengajaran dan bimbingan bidang tersebut ketara:
1) Islam
adalah sebuah agama, tidak ada agama yang tidak mempunyai aspek rohani. Aspek
rohani Islam antaranya ialah tasawuf. Bidang ini amat luas cakupannya, kerana ia melibatkan
persoalan rohani, akhlak dan nilai bercirikan Islam.
2) Ramai tokoh sufi yang lahir yang dari mereka
banyak pembawaan, pandangan dan ungkapan yang dapat dijadikan contoh tauladan.
3) Banyak hasil persuratan sufi yang ditulis oleh kalangan sufi, walaupun
tidak semua dari kalangan mereka menghasilkan persuratan.
4) Begitu juga banyak hasil-hasil kajian yang dibuat
terhadap tasawuf dan tokoh yang pengkajinya tidak semestinya seorang sufi.
5) Bidang tasawuf dapat dikatakan sebagai bidang
`Seni Rohani`, lantaran itu termasuk di bawah bidang tasawuf ialah sastera sufi
dan bidang-bidang kerohanian yang berkait dengan kerohanian sebagai contoh
ialah Seni Bina Islam, Khat (Kaligrafi) dan sebagainya.
Bagi seorang individu ada di dalam dirinya
aspek jiwa dan hati sebagai wadah bagi
yang bersifat rohani, tetapi elemen ini mungkin kecil dan tidak disedari oleh
individu berkenaan, jika tidak disuburkan. Benih kerohanian ini boleh bercambah
dan tumbuh subur merimbun di dalam diri individu bila dihidupkan sebagai contoh
ialah dengan pengajian terhadap bidang kerohanian Islam, khususnya tasawuf,
keterlibatan seseorang dengan bidang-bidang kesenian Islam, contohnya seorang arkotek yang mendalami bidang tasawuf
dan kerohanian Islam, maka ianya memberi
kesan terhadap seni binanya yang mungkin disifatkan sebagai seni bina Islam
atau seorang sasterawan yang mendalami bidang kerohanian Islam, maka aspek
kerohanian akan mengalir di dalam hasil-hasil sasteranya misalnya di dalam
puisi, maka terserlahlah hasil puisinya dikenali sebagai puisi sufi atau puisi
Islam, demikian juga bila dia seorang khattat yang mendalami bidang tasawuf,
maka mengalirlah ilham di dalam kaligrafinya elemen-elemem kerohanian yang
menyuburkan ilham yang menambahkan kreativiti dan inovasinya.
Apa yang Penulis harapkan dengan sedikit
keilmuan yang Penulis terlibat sejak 1970an (setengah abad) yang diharapkan
tidak menghilang begitu sahaja, dengan penulisan ini, Penulis dapat
memperbaharui keilmuan disamping menambahkan. Sebagai penulisan-penulisan yang lepas, maka penulisan tasawuf ini
diharapkan ianya merupakan kuliah pagi harian ringkas Penulis kepada
pengikut-pengikut setia penulis yang
jumlah mereka kini melebihi satu juta.
Semoga lebih ramai lagi mereka yang turut mengikut. Adalah diharapkan,
jika selama ini ada jiwa yang kering, maka bahan yang akan diterbitkan secara
bersiri ini dapat diibaratkan sebagai siraman air kepada benih kerohanian yang berada di dalam
jiwa yang kontang itu akan bertukar kepada percambahan benih kerohanian yang
menghijaukan ladang diri individu berkenaan.
Kehijauan, keteduhan rimbun dan kelembutan pandangan akan melembutkan
jiwa individu berkenaan. Jika yang mengikuti tulisan yang bersifat kerohanian
ini, maka adalah diharapkan mereka sama mendukung, memelihara dan menyibarkan
khazanah kerohanian ini dan sama dapat melembutkan jiwa-jiwa yang lain yang
mengikutinya. Pada puncaknya adalah dengan mendalami keilmuan rohani menjadikan
diri lebih dekat dengan Ilahi dan lebih memesraiNya bahkan mencintaiNya. Dengan
wujudnya insan yang kaya dan tepu jiwanya dengan tasik dan kolam kerohanian,
maka ianya turut sama melimpah ke kelilingan yang menyuburkan semua tumbuhan
kelilingan dan membentuk suatu alam kehijauan yang dapat memberi kesedapan
pandangan, menikmati kehijauan dan sama melengkapkan keindahan - Keindahan rohani kepada semua yang meminati
dan menghayatinya.
Sekian.
kami sekeluarga tak lupa mengucapkan puji syukur kepada ALLAH S,W,T
ReplyDeletedan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
berikan 4 angka 8118 alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI SOLEH,,di no (((082-313-336-747)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 275
juta, wassalam.
dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....
Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!
1"Dikejar-kejar hutang
2"Selaluh kalah dalam bermain togel
3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel
4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat
5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
tapi tidak ada satupun yang berhasil..
Solusi yang tepat jangan anda putus asah....AKI SOLEH akan membantu
anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB:
butuh angka togel 2D 3D 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
100% jebol
Apabila ada waktu
silahkan Hub: AKI SOLEH DI NO: (((082-313-336-747)))
KLIK DISINI BOCORAN TOGEL HARI INI
angka GHOIB: singapur 2D/3D/4D/
angka GHOIB: hongkong 2D/3D/4D/
angka GHOIB; malaysia
angka GHOIB; toto magnum 4D/5D/6D/
angka GHOIB; laos