BBB, 20 Rajab 1439H. = 07 April 2018M.
(Sabtu):
Ciri-ciri
yang mengharmonikan seperti elemen bulat, bersamaan, bertentangan,
berpasangan, berlawanan, berselang seli dan berpelbagaian sebenarnya tidak
bererti, bahkan kosong tanpa berada tempatnya yang fungsional. Ianya ibarat
sifat yang berdiri di atas zat. Sebenarnya tiada sifat atau ciri-ciri yang
mengharmonikan tanpa berada pada tempatnya. Sifat berpasang, kerana dinisbahkan
kepada dua yang fungsional, tiada pasangan tanpa ada dua yang berkenaan. Tiada
bertentangan tanpa ada ruang sebelah menyebelah yang fungsional. Konsep
pasangan itu datang apabila ada dua yang berpasangan.
Dari satu sudut pandangan yang lain lagi dapat
dikatakan bahawa , ``Fungsi mencirikan bentuk.``
Sebagai contohnya ruang solat utama adalah
tempat utama jama`ah menunaikan solat. Oleh kerana mereka yang berjama`ah ini,
termasuklah mendirikan solat jumaat adalah dalam jumlah yang ramai. Dari fungsi
ruang untuk menampung jamaah, maka ianya
ada ruang tengah dari binaan yang luas dan paling minimum dari tiang, agar
ianya luas dan kelihatan ke hadapan, terutama pada khatib yang membaca khutbah
dan imam yang memimpin solat. Juga guru yang mengajar di hadapan.
Bagi memenuhi fungsi bagi jama`ah ini juga ada
ruang serambi (sayap) kanan dan kiri yang merupakan sebagai sayap yang agak
luas yang tiap sebelah daripaanya dapat memuatkan lebih dari 500 jumlah jama`ah. Ruang ini disediakan bagi
mereka yang tidak suka berada di dalam ruang berhawa dingin, kerana sejuk atau
mengelak daripada penyakit. Penggunaan air-cond. pada ruang utama saja dapat
mengekonomikan dari segi penggunaan tenaga letrik. Ruang minimum dari tiang ini
juga dapat digunakan selepas ruang utama
ditutup selepas isya`. Jadi ruang ini
dapat diguna secara terus menerus sama ada pada siang hari dan malam hari. Pada
ruang ini ada kipas-kipas siling dan tiang.
Dari
segi fungsi mencirikan bentuk ini bahawa sejak dari peringkat awal lagi Masjid
Al-Umm diharap akan menjadi tempat kegiatan keilmuan – selain dari ibadat,
antaranya bagi mendukung visi dan misi Bangi Bandar Ilmu. Lantaran itu bentuk
dan ruang di dalam masjid selain dari ruang utama dan kedua-dua sayapnya dan juga ruang muslimat pada tingkat satu
untuk ibadat, maka sebahagian besar dari ruang-ruang yang disediakan ialah untuk kegiatan
keilmuan. Ianya juga merubahkan plan arkitek yang pada asalnya bersifat biasa,
iaitu ada ruang utama untuk ibadat bagi muslimin dan ruang ibadat bagi muslimat
pada tingkat pertama, ruang-ruang yang lain adalah untuk kegiatan-kegiatan
keilmuan. Ruang-ruang berkenaan ialah:
·
Terdapatnya
Dewan Seminar yang dapat disatukan dua bilik menjadi satu bila berlangsung
seminar yang memuatkan dalam lingkungan 100
peserta. Jika seminar bersifat kecil-kecilan, maka boleh digunakan satu
daripadanya sebagai bilik seminar. Dewan Seminar ini terletak pada bahagian
kiri tingkat satu.
·
Terdapatnya
dua bilik kuliah untuk digunakan bagi pengajaran bagi berbagai-bagai ilmu yang tiap satunya dapat memuatkan 50
peserta secara bermeja dan berkerusi. Bilik-bilik kuliah terletak pada bahagian
belakang dari ruang solat muslimat.
·
Terdapat
sebuah bilik IT dan perpustakaan yang juga terletak pada bahagian belakang bagi
ruang solat bagi muslimat pada tingkat satu.
·
Sebuah lagi
bilik seumpama bilik IT dan Perpustakaan adalah bilik tahfiz, iaitu bilik bagi
mengajar dan melatih pelajar-pelajar tahfiz yang akan dibuka bila ada
pelajar-pelajar dan guru-guru yang dapat mengendalikannya. Bilik ini juga pada
tingkat satu.
·
Terdapat juga
pada tingkat satu ini ialah bilik mesyuarat yang dapat memuatkan ahli 50 orang bermesyuarat. Tetapi bilik mesyuarat ini juga
dapat digunakan bagi bengkel dan pebincangan-pebincangan ilmiah.
·
Manakala
ruang di bawah tanah yang agak luas dapat diadakan konvensyen dan majlis-majlis
ilmiah dalam skala lebih besar iaitu melibatkan
lebih tiga ratus orang secara bermeja dan kerusi. Ruang bawah tanah ini
juga boleh digunakan bagi majlis jamuan perkahwinan, pertemuan-pertemuan dan
sebagainya. Terdapat satu ruang `akad nikah` yang ruang ini juga boleh
digunakan bagi bengkel pengajian dan sebagainya.
·
Perlu
disebutkan sungguhpun ruang utama dan muslimat pada tingkat satu digunakan bagi solat, tetapi kedua-duanya, terutama
ruang solat utama juga digunakan bagi pengajaran, khususnya antara solat maghrib dan isya` . Dan juga boleh digunakan bagi
pengajian-pengajian yang lain pada waktu-waktu yang lain.
·
Pada bahagian
masuk ke masjid, terdapat ruang legar yang agak luas. Ruang ini dapat digunakan
untuk solat. Misalnya pada hari Juma`at apabila ruang-ruang yang lain telah
penuh. Selain daripada iti ianya dapat digunakan bagi kawasan berbuka pada
bulan Ramadhan, juga jamuan-jamuan secara kecil pada setiap malam Juma`at, khususnya selepas
baca Yasin secara ramai-ramai.
Demikianlah, lantaran sejak dari awal dikenal
pasti masjid Al-Umm mempunyai ruang ibadat dan ruang-ruang kegiatan-kegiatan
ilmiah, maka plan arkitek terpaksa
diubah dan disediakan ruang ubadat dan ruang-ruang bagi kegiatan ilmiah yang
agak banyak. Pada jangkaan kegiatan-kegiatan ilmiah akan terus ditambah menurut
kesesuaian, iaitu ada konsep pengajian, guru-guru dan pelajar-pelajar yang mau
mengikutinya. Adalah menjadi hasrat bahawa Masjid Al-Umm akan menjadi sebuah
`Jami`ah` bertaraf universiti pada masa depan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment