BBB, 16 Rajab 1439H. = 03 April 2018M.
(Selasa):
Maksud Takmilah Fizikal, ialah realiti bentuk,
di dalam hal ini ialah Masjid Al-Umm sebagaimana dikehendaki. Sebenarnya ia
bermula dari `Idea` yang tercetus di dalam minda gambaran bangunan yang
diharapkan. Memanglah benih awal merupakan hasrat jawatankuasa yang mau membina
sebuah masjid di atas tapak lot 51177, Jalan 1/4A, Seksyen Satu Bandar Baru
Bangi. Iaitu bermula selepas mendapat kelulusan tapak (Warta September 2010)
dan kelulusan JAIS (Jun 2011).
Maka bermula dari pertengahan 2011,
jawatankuasa telah membincangkan bagaimana dari segi fizikal seharusnya
bentuk masjid tersebut. Dari perbincangan yang ada, maka tugas bagi
menterjemah dan merealisasikan bentuk
masjid ini terserah kepada arkitek yang dipersetujui. Sedari awal arkitek yang
diamanahkan merangka, bahkan mengestetika masjid yang diidamkan diamanahkan
kepada Arkitek Urusbina dari Perlis.
Sungguhpun dari Perlis, beliau (arkitek
ini) seorang ahli kariah bagi Masjid Al-Umm
dan ahli jamaah Surau Damai, iaitu sebuah surau yang paling rapat dengan Masjid
Al-Umm. Memanglah plan arkitek seni bina bagi Masjid Al-Umm ini berkali-kali
telah dibentang dan dibincangkan di
dalam mesyuarat-mesyuarat ahli
jawatankuasa Pembinaan sejak awal 2012 lagi, tetapi dapatlah dikira permulaan
pendedahan plan arkitek ini bermula dari Pelancaran Derma bagi Masjid Al-Umm
oleh ADUN Bangi pada masa itu, iaitu pada 19 Mei 2012. Pada hari itu bukan saja
plan arkitek dipamerkan kepada orang
ramai, tetapi bentuk fizikal bagi masjid berkenaan juga dipamerkan dan menjadi
hiasan bagi kulit luar buku cenderamata bagi
pelancaran derma berkenaan. Itulah gambaran yang dapat direalisasikan
oleh plan arkitek yang mewakili Arkitek Urusbina yang diwakili oleh Tuan Raja
Fuaddin bin Raja Ahmad. Dan itulah bentuk Masjid Al-Umm yang dijangka kos pada
masa itu adalah RM10 juta.
Sebagaimana telah disebut, bahawasanya ciri
dan identiti sesuatu jenis itu telah ada terlebih dahulu yang dilakukan oleh
pihak yang terawal yang biasanya diciri dan menjadi identiti oleh tujuan,
fungsi dan penggunaan secara praktikal sehingga ianya menjadi dikenali dengan
identiti tersebut. Misalnya terbinanya apa yang diistilahkan dengan `rumah`
adalah bertujuan sebagai tempat lindungan, maka rumah dibina menurut
kepentingan dari segi fungsi seperti ada bahagian untuk rehat, tempat tidur,
lebih detail ada bilik-bilik, ada ruang dapur untuk memasak, ada ruang tamu dan
sebagainya. Fungsi dan praktik penggunaan ini pada dasarnya berterusan bagi
sebarang rumah yang dibina untuk sebagai tempat duduk. Bentuk asal yang mula
wujud ini menjadi identiti dan rumah ini
diikuti oleh yang lain, meskipun ada perubahan-perubahan yang berlaku.
Perubahan disebabkan oleh kekurangan ruang, kedudukan dan cuaca. Rumah yang
biasanya didirikan sebuah-sebuah yang biasanya mempunyai kawasan yang luas dan
selesa, berubah oleh kerana kekurangan tanah dan kepadatan penduduk. Dari rumah
sebuah, walaupun tidak besar seperti pondok, maka rumah dikecilkan ruang kepada
rumah semi-D, teres hinggalah kepada rumah panga. Perubahan tidak merubahkan tujuan,
tetapi perlu kepada penyesuaian oleh kerana kekurangan ruang, pertambahan
penduduk, iklim dan keperluan kepada
penambahan kos dan sebagainya.
Sebuah masjid juga ditentukan oleh tujuan,
keperluan, fungsi dan praktik amalan. Masjid dibina bagi tujuan tempat
beribadat, bagi solat. Antaranya mesti menghadap kiblat. Jadi ia mencirikan
masjid mesti mengadap kiblat ada ruang tempat solat dengan ruang yang agak luas
bagi memuatkan jamaah bersolat, perlu ada tempat mengambil wudhu` dan tempat
berhadath – perlu kepada tandas, perlu ada sistem bagi mendapat air paip dan ada bekalan api, ada ruang untuk
parking dan berbagai-bagai keperluan lagi. Tujuan, fungsi dan keperluan-keperluan
bagi masjid ini sama sahaja, baik di mana-mana di tempat, negeri dan negara
Islam. Perubahan dan perbezaan berlaku mungkin disebakna cuaca, ruang, budaya setempat dan sebagainya, namun
bagi masjid ciri dan identiti asasnya adalah bersifat ummah bagi memenuhi
tuntutan asas sebagai sebuah bangunan tempat beribadat bagi umat Islam.
Perbezaan mungkin dari pengaruh tempatan, misalnya material digunakan. Misalnya dari kayu atau batu.
Konsep atap sebagai lindungan ada yang bersifat bumbung berbentuk `V` terbalik
kerana keadaan cuaca, manakala di negara yang tidak berhujan menggunakan
tutupan atas sebagai sutuh dan sebagainya. Namun di mana saja `masjid` dibina,
biasanya ianya dikenali dari segi ciri, identiti, fungsi dan praktikal
penggunaan. Jika berlaku penyimpangan, tidak boleh berubah keseluruhannya
sehingga hilang identitinya. Misalnya dengan membina masjid seluruhnya bulat
100%. Maka ianya boleh mengelirukan. Misalnya keliru dari arah kiblat. Keliru
dari segi ruang masuk dan keluar dan banyak lagi kekeliruan yang timbul.
Sebab itu dikatakan dari identiti yang sudag
dikenali, maka ianya menjadi tiruan, walaupun tidak sepenuhnya. Bererti ada
ruang bagi perubahan bagi berkretiviti dan berinovasi. Pada dasarnya bangunan
masjid mempunyai identiti dan dikenali
di seluruh dunia.
Untuk melihat Takmilah fizikal Masjid Al-Umm, maka ianya tidak lari
dari elemen `pengambilan` dari identiti
sebelumnya, bahkan dapat dikatakan ada elemen peniruan yang mungkin sepenuh dan
mungkin sebahagian daripadanya. Juga berlaku perubahan, tokok tambah, penambahan, penyesuaian dan sebagainya.
Inilah sebenarnya yang berlaku pada
fizikal Masjid Al-Umm. Ada elemen ikutan,
pencarian, peyesuaian, penambahan dan
perubahan dalam menuju Takmilah Fizikal Pembinaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment