August 15, 2019

ADAT CIRI BUDAYA MASYARAKAT


ADAT CIRI BUDAYA MASYARAKAT
(Fikrah Bangi: 317),
BBB: 14 Zulhijjah 1440H. = 15 Ogos 2019M. (Khamis).
Adat adalah salah satu ciri  yang menjadi identiti bagi sesuatu kaum. Adat ialah amalan yang diulang kerana kebaikannya. Akhirnya menjadi amalan baikyang dilakukan oleh kelompok atau kaum. Sebagai contohnya kerja gotong royong di dalam masyarakat dianggap satu kebaikan, kerana ianya dapat membantu kerja-kerja yang dianggap berat dan memerlukan tenaga yang ramai. Sebagai contoh gotong royong bagi menuai padi yang sudah masak misalnya, maka dengan gotong royong padi dapat dituai dengan segara dengan tenaga yang ramai dan mengelak dari rosak dari kerana lama masa dan kerana tidak cukup tenaga menuainya. Amalan seperti ini dianggap baik, maka kerja gotong royong menjadi adat bagi kaum tani di kampung-kampung. Adat murni ini diwarisi.
Adat gotong royong seperti ini bukan setakat menuai padi, tetapi juga dilakukan bagi kerja-kerja yang lain seperti membina rumah, kerja-kerja kahwin, kematian dan sebagainya. Gotong royong dianggap baik, bahkan sebagai ciri nilai budaya yang indah di dalam kehidupan masyarakat harmoni, tidak bersifat individualis. Ciri yang baik ini diikuti dalam kerja-kerja amal di dalam kehidupan moden. Misalnya gotong royong yang dianjurkan oleh misalnya oleh ketua masyarakat atau bandaraya bagi membersih sesuatu kawasan. Gotong royong yang dianjur oleh wakil rakyat bagi membina rumah orang miskin dari kalangan asnaf dengan peruntukan yang disediakan oleh wakil rakyat. Gotong royong bagi memasak bagi mangsa banjir, ribut dan berbagai-bagai kemalangan. Pendek kata gotong royong adalah adat dan amalan yang baik yang asalnya dari kerja amal dikampung-kampung, maka ianya diwarisi dan sesuai diamalkan oleh masyarakat sama ada di kampung maupun di bandar.
Banyak perkara adat yang menjadi ciri kehidupan masyarakat. Pemupukan nilai adat yang antaranya diperkukuhkan dengan nilai  agama, berlaku kepada seorang individu dari masa kecil hingga ke mati. Ini dapat dilihat.
Seorang ibu yang mengandung seorang bayi dilarang dari menganiaya binatang, takut `kenang` yang tujuannya baik supaya seseorang itu bersifat rahmat dan kasihan belas, termasuk kepada ibu, tidak bersifat kasar.
Bila anak dilahirkan, maka ianya diazan ditelinga bagi anak lelaki dan iqamah bagi anak perempuan agar kata-kata awal yang didengar sianak ialah dari kalimat-kalimat suci. Berkat darinya diharap ianya menjadi anak yang baik. Anak juga ditahniq, sebaiknya oleh seorang guru atau orang alim, dengan harapan anak bakal menjadi anak yang terdidik dan baik. Dalam tempoh seminggu sebagai tanda kesyukuran, maka diaqiqahkan anak tersebut, tanda kesyukuran. Jika anak lelaki disembelih 2 ekor kambing dan bagi anak perempuan seekor, dimasak sedikit rasa manis dan dijamukan kepada masyarakat dan jiran tetangga. Imam atau Tuan Guru akan mendoakan keselamatan dan mengharap anak menjadi anak yang baik, rajin belajar dan memberi manfaat kepada ibu bapa dan mesyarakat.
Masa kecil anak didididik oleh ibu bapa dan keluarga dengfan nilai-nilai yang baik, Misalnya bila hendak makan  dengan tangan kanan dan dimulai dengan bismillah. Ada juga bacaan ketika hendak tidur dan bangun.. Anak terus diajar oleh ibu bapa dan keluarga bercakap. Sebelum menghantar anak ke rumah guru atau sekolah, ibu bapa tekun mengajar anak mengenal huruf, membaca muqaddam dan huruf jawi dan rumi, diajar mengira dan mengeja. Anak-anak dari kecil diajar adat membuang air kecil dan besar. Menjaga kebersihan, makan makanan sihat, cari berpakaian dan cara bergaul dan bermain sesama anak-anak. Segalanya adalah di dalam suasana kasih sayang.
Bersambung ...
Sekian.

No comments:

Post a Comment