FAKTOR
PENYATUPADUKAN RAKYAT
(Fikrah Bangi: 321`):
BBB: 18 Zulhijjah 1440H. = 19 Ogos 2019M.
(Isnin).
Faktor penyatu masyarakat yang berkesan
antaranya ialah pendidikan, sambutan hari-hari bersejarah, perayaan, sukan dan
beberapa yang lain.
Pendidikan adalah dilihat faktor penting di
dalam menyatukan masyarakat. Amalan pendidikan pada asalnya bukanlah
berobjektif bagi menyatukan masyarakat, tetapi ialah bagi menyampaikan ilmu kepada
yang dididik dan mengekalkan tradisi warisan. Kesedaran pendidikan berlaku
adalah bersamaan kesedaran keilmuan yang timbul. Misalnya kesedaran kepada
keperluan membaca bagi mengetahui ajaran dan keilmuan Islam menggerakkan masyarakat
Islam yang mula-mula mempelajari tulisan jawi sejak akhir abad ke 13M lagi yang
berlaku di Terengganu. Sejak dari itu pembelajaran keilmuan , terutama keilmuan
Islam berlaku sejak akhir abad ke 13M, lagi Sejak dari itu tradisi pengajian
Al-Qur`an adalah menjadi asas pengajian yang disertai dengan pengfajian tajwid,
aqidah, fiqh dan berbagai-bagai lagi. Ini berkembang ke seluruh alam Melayu
selari dengan perkkembangan Islam di Alam Melayu. Abdullah Munshi dalam Hikayat
Pelayaran Abdullah pada pertengahan abad ke 19 menyebut tentang pengajian
lumrah di Terengganu berasaskan Al-Qur`an.
Inggeris apabila datang menjajah Tanah
Melayu, merasa perlu diajar asas mengeja, membaca dan mengira kepada penduduk
asal di negara ini, maka diwujudkan sekolah pada akhir abad ke 19 diikuti
dengan wujudnya Maktab Perguruan di Tanjung Malim bagi mengeluarkan guru-guru
sekolah Melayu, manakala sekolah elit iaitu Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK –
1925) untuk anak-anak raja dan anak-anak pegawai elit. Dapatlah dikatakan
sistem pendidikan awal ini merupakan sistem teratur pada peringkat awal yang
diwujudkan oleh British yang bertujuan bagi memudahkan tadbiran dan komunikasi
British dengan rakyat tempatan, tetapi secara tidak langsung ianya menjadi
faktor penyatu rakyat di Tanah Melayu pada peringkat permulaan.
Di samping wujud pendidikan awal secara
formal yang diwujudkan British seperti sekolah Melayu dan Inggeris yang diperluaskan di
negara ini pada zaman pemerintahan British wujud pendidikan yang diasaskan oleh
kaum, bagi meneruskan warisan kaum berkenaan dan tidak menjadi dasar pendidikan
negara. Misalnya orang Cina yang datang pada peringkat awal bekerja di
lombong-lombong di Selangor, Perak dan yang berada di Pulau Piunang bagi menjaga tradisi warisan Cina yang dibawa
dari negara Cina, maka diwujudkan sekolah asas Cina secara bersendirisan. Sudah
tentulah yang diajar ialah mengeja, menulis dan mengira menurut tradisi Cina
dan tidak pernah menjadi tradisi pengajian peringkat negeri atau negara. Tradisi ini dikatakan sudah mencapai
usia 200 tahun (The Star, 18 Ogos 2019). Keadaan yang sama berlaku terhadap
kaum India yang bekerja di estet-estet. Bagi mengatasi buta huruf di kalangan
mereka, maka diadakan oleh pihak estet dan persendirian diadakah sekolah-sekolah
Tamil dalam keadaan yang daif. Tetapi sebagaimana pendidikan Cina, demikianlah
pendidikan Tamil tidak pernah dikira sebagai pendidikan kebangsaan.
Sekolah-sekolah kaum-kaum ini adalah diadakan di dalam skala kecil, lantaran
bilangan penduduk berkenaan adalah kecil berasaskan tempat mereka tertumpu
seperti di lombong-lombong dan peken-pekan yang mulai tumbuh. Walaupun selepas
British mewujudkan pengajian kepada anak-anak elit dan sekolah-sekolah aliran
Melayu di samping sekolah-sekolah Inggeris, sekolah Cina yang diasas secara
persendirian dan sekolah Tamil di estet-ertet tidak pernah dikira sebagai satu
aliran pendidikan kebangsaan.
Usaha ke arah mewujudkan dasar Pelajaran
Kebangsaan hanya berlaku menjelang kemerdekaan. Rakyat berasal dari negeri Cina
dan India yang dikira sebagai pendatang tidak diiktiraf sebagai rakyat asal negara
ini. Sebagai kompromi dan kerjasama
antara kaum, maka melalui Dasar Jos Soli, maka pendatang ke negara ini terutama
orang Cina dan India diberi peluang mendapat kerakyatan negara ini. Walau
bagaimana pendidikan tradisi mereka yang dibawa dari negara asal mereka tidak
pernah diiktiraf sebagai aliran atau dasar pendidikan negara.
Dasar pendidikan kebangsaan adalah dirangka
melalui Penyata Razak (1956) yang menjadi asas bagi pendidikan negara yang
dipraktik dan diperluaskan hingga kini. Dasar ini menyatukan pendidikan dan
rakyat negara ini, terutama melalui Dasar Bahasa Kebangsaan – Bahasa Melayu
yang menyatupadukan rakyat negara ini.
Sekian.
No comments:
Post a Comment