MAKANAN SEBAGAI ASPEK BUDAYA
(Fikrah
Bang: 316),
BBB:
1`3 Zulhijjah 1440H. = 14 Ogos 2019M. (Rabu).
Salah
satu aspek yang menjadi bahan budaya di
dalam kehidupan manusia ialah makanan.. Untuk hidup manusia memerlukan makanan.
Makanan pada asalnya didapatkan oleh manusia yang masih belum mempunyai
hubungan dengan luar, ialah dengan mendapatkan atau menanamkan hasil tanaman
makanan dari apa yang ada disekelilingnya. Misalnya dari berbagai jenis ubi
yang ada disekeliling kawasan kehidupan. Menanamkannya bila mereka lebih maju misalnya dengan
menanam padi, jagung dan berbagai jenis bahan makanan – termasuklah berbagai-bagai
buah-buahan yang boleh di dapati di sekeliling kawasan kehidupan. Mereka juga
menangkap ikan dan bila bertambah maju mereka juga menternak seperti kambing,
lembu dan berbagai-bagai lagi.. Cara mereka menghasilkan makanan dan memakannya
adalah merupakan budaya permakanan mereka. Misalnya mereka mulai pandai memasak
seperti ubi, beras dan lauk paut.
Antaranya dengan membakar ikan, menyalai daging yang mereka menternak
dan berburu. Budaya makanan ini bukan saja jenis-jenis makanan yang mereka dapati
dan hasilkan, termasuklah peralatan dan kaedah menghasilkan makanan dan
tanaman.
Dalam
era yang lebih maju dan berlaku perhubungan dengan luar dan berlaku pertukaran
bahan makanan atau sudah ada kaedah berjual beli atau berniaga, maka cara hidup
bertambah maju dan makanan yang tidak dapat dihasilkan setempat, dibawa dari
luar, atau makanan dari sini dihantar ke luar bagi mendapat pertukaran bahan
dan mungkin wang untuk berjual beli dan
berniaga. Barang-barang dari luar dibawa masuk misalnya gandum yang tidak dapat
ditanam di Malaysia di bawa masuk dari luar dan beras pula dijual ke luar bagi
yang mempunyai kelebihan beras.
Kini
kehidupan bertambah moden. Pekerja-pekerja mendapat upah atau gaji dan berbagai barang dibawa dari luar melalui
pengangkutan yang lebih canggih dan cepat. Kini segala barang makanan dari luar
dibawa ke sini dan sebaliknya. Kemampuan mendapat berbagai barangan terpulang
kepada kemampuan seseorang untuk membeli. Kini limau yang ditanam di Australia
atau di Mesir boleh didapat di pasaran. Demikian miusalnya seorang boleh
membeli buah kurma dari Timuir Tengah dalam keadaan yang masih fresh. Demikian
dengan anggur, buah zaiton, zabid dan sebagainya boleh didapati.
Selain
dari pengaruh permakanan dari luar dan boleh didapati bagi mereka yang
berkemampuan, makanan yang dianggap baik
dan mengenyangkan mempengaruhi cara makanan setempat. Misalnya nasi lemak yang
asalnya adalah merupakan makanan asal Melayu, sudah diterima dan menjadi
makanan umum, bahkan bukan lagi sebagai makanan waktu pagi, tetapi sepanjang
hari. Roti canai yang dianggap dari India atau hasil dari orang India, kini sudah menjadi makanan yang
diterima umum bagi masyarakat dan tidak lagi dimakan waktu pagi. Demikian lagi
dengan makanan yong tau foo yang asalnya makanan orang Cina sudah diterima
menjadi makanan orang ramai.
Pengaruh
makanan juga ada yang dibawa atau dari pengaruh luar negeri, Misalnya tom yam
dari Thailand sudah menjadi sebahagaian menu makanan rakyat di Malaysia, Steak
dari barat juga menjadi makanan setempat. Sate dulu berasal dari Jawa kini
menjadi popular sebagai makanan rakyat.
Makanan
setempat juga menjadi popular d tengah masyarakat. Misalnya nasi dagang dari
Terengganu menjadi makanan popular bagi berbagai tempat, Nasi kandar dari
Penang berkembang dan popular diberbagai tempat. Demikian dengan laksa Johor,
dodol Kelantan, Demikianlah dengan
berbagai makanan yang lain. Mskanan juga dikaitkan dengan hariraya, misalnya
lemang dan rendang bagi hariraya orang Islam. Demikian dengan perayaan kaum
lain ada jenis makanan yang identik dengan perayaan mereka.
Makanan
sesungguhnya menjadi sebahagian dari budaya
masyarakat. Kepelbagaian makanan adalah kepelbagaian cita rasa
masyarakat. Makanan adalah daya tarikan masyarakat. Sebab itu sering diadakan
pesta makanan, juadah Ramadhan yang dapat menarik masyarakat. Ia adalah warna
budaya masyarakat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment