MERDEKA: BERILMU BERPERADABAN
(Fikrah Bangi: 333),
BBB: 30 Zulhijjah 1440H. = 31 Ogos 2019M.
(Sabtu).
Hari ini adalah hari ke 62 ulangtahun
Kemerdekaan-Kebangsaan (Merdekabangsa). Sempenanya diadakan sambutan di berbagai
tempat yang puncaknya adalah sambutan di Putrajaya. Sambutan dengan Pemeriksaan
Kehormat pasukan keselamatan oleh DYMM
Seri Paduka Yang Dipertuan Agong dan ucapan ikrar rakyat pihak Pentadbir
Tertinggi Negara adalah upacara hormat rakyat terhadap Raja dan Negara disertai
pembacaan Rukun Negara dilafazkan. Kemudian diikuti dengan perbarisan dari
pihak tentera, pertahanan awam, pentadbiran,
berbagai agensi dan kepelbagaian di hadapan Yang Dipertuan Agong, para kabinet
dan berbagai kalangan masyarakat.
Semua di atas adalah merupakan sambutan
yang mempamerkan lambang kehebatan infra-struktur kedaulatan Negara Merdeka –
Negara Malaysia.
Kemerdekaan sebenar seharusnya cerminan
Keilmuan dan Peradaban (Ilmuadab) yang
dicapai.
Dari usia Merdekabangsa selama 62 tahun
lebih dari cukup untuk dinilai sebagai cerminan masa depan. 62 tahun usia
matang yang mencerminkan watak, imej, identiti dan jatidiri negara bangsa. Yang
berilmu tidak menafikan sejarah kesilaman yang dilalui, kerana itulah asas
tempat tegak dan darinyalah jatuh bangun negara bangsa dari kesilaman dan
kekinian. Adalah satu kebongkakan bagi generasi yang merendah dan mengecam
terhadap kesilaman dan sejarah yang lalu bagi membina kononya `Zaman Baharu`
atau `Malaysia Baru`. Jika demikian ianya adalah cerminan watak Setenggang yang tiada jatidiri dan tiada
peribadi – Tiada peradaban.
Walau apapun sifatnya moyang pejuang, tidak
semestinya yang berada pada pihak yang memegang tampuk pemerintahan, tetapi
ramuan dari keseluruhan telah berjaya menegakkan rupajiwa sejarah negara
merdekabangsa. Kredit keutamaan adalah kepada Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj
yang dilihat sebenarnya amat banyak jasa dan kreativiti politiknya yang menjadi
legasi perjuangan kemerdekaan tanahair dan pembinaannya . Di samping beliau
ramai lagi tokoh dan watak yang sewajarnya dibariskan bersama dalam perjuangan
kemerdekaan tanah air. Pada peringkat Semenanjung termasuklah Dato` Onn Ja`far,
Tun Razak, Tun Dr. Ismail, Tan Cheng
Loke, Leong Yu Koh, sinavasagam dan beberapa lagi, manakala mereka yang tidak
berada pada pihak yang memerintah seperti Abu Bakar al-Baqir, Dr. Burhanuddin
Hilmi, Zulkifli Muhammad dan yang lain. Manakala pada peringkat negeri Sabah
dan Sarawak seperti Tun Fuad Stephen, Tun Mustafa, Tan Sri Jugah anak Biring,
Tun Abdul Rahman Ya`kob, Tun Abang Uping dan beberapa lagi yang nampaknya tidak
diberi kedudukan sewajarnya di dalam pembentukan Malaysia.
Sambutan Merdekabangsa seharusnya tidak
bersifat ulangan pesta-pestaan semata-mata, tetapi bergarispanduan bagaimana
rangka meningkatkan keilmuan berterusan bagi semua lapisan generasi menjadikan
mereka rakyat yang sementiasa dibekal dan mempertingkatkan ilmu melalui
saluran-saluran yang releven kepada mereka. Generasi juga dibekal dengan keilmuanb
sains, teknologi dan komunikasi khususnya bagi generasi muda dan pelajar.
Mereka juga dibekalkan dengan keilmuan yang berhubung dengan ekonomi,
perusahaan dan perdagangan. Bila terlibat dengan sektor—sektor berkenaan mereka
maju dalam lapangan-lapangan berkenaan.
Generasi juga diasuh dengan ciri-ciri
kreativiti dan inovasi yang menjadikan mereka kreatif dan mewujudkan
peluang-peluang pekerjaan.
Pendek kata dengan keilmuan menghasilkan
berbagai-bagai jaring keilmuan, pekerjaan, perusahaan, pentadbiran, komunikasi
dan perhubungan yang memajukan rakyat dan negara.
Warga negara di dalam negera merdeka, tidak
saja dibina secara keilmuan rasional, kreatif dan inovasi, tetapi serentak dengan itu mereka dididik melalui
pendidikan negara tentang nilai kepercayaan agama, menjaga nilai budi dan adab
sopan, mengamalkan etika, adab dan akhlak dengan ibu bapa, keluarga, teman,
rakan sekerja, dengan jiran tetangga dan
masyarakat sekeliling. Nilai-nilai dapat dihayati dari pengajian agama,
pendidikan melalui masjid surau dan kehidupan keluarga.
Nilai kasih sayang adab dan rasa
kemanusiaan juga dapat dipupuk melalui nilai budaya dan seni yang hidup di
tengah masyarakat dan nilai-nilai seni budaya ini seharusnya dipandang mulia dan didukung menjadi identitti dan jati diri.
Berilmu dan Berperadaban diharap menjadi
tonggak identiti, jatidiri, jiwa dan rupabangsa Malaysia.
Sekian.
No comments:
Post a Comment