August 6, 2019

DASAR PELAJARAN MEKANISME PEMBINAAN NEGARA BANGSA


DASAR PELAJARAB NEKANISME PEMBINAAN NEGARA BANGSA
(Fikrah Bangi: 308),
BBB:  05 Zulhijjah 1440M. = 06 Ogos 2019M. (Selasa).
Dasar Pelajaran adalah mekanisme penting di dalam membina Negara Bangsa, lantaran melalui Dasar Pelajaran dapat menyatukan keilmuan dan pelajaran yang dapat diikuti oleh warga negara yang menjadikan mereka orang yang berilmu. Melalui Dasar Pelajaran yang menggunakan bahasa  pengantar yang sama dapat menyatupadukan warga negara sesuatu bangsa.
Menjelag kemerdekaan negara, tiada kesatuan dari segi Dasar pelajaran yang diikuti. Aliran utama ialah pengajian pada peringkat menengah dan menengah tinggi (HSC) yang berkiblatkan ke England. Sijil yang diperiksa diberi nilaian pada tahap Cambridge dan (MC) pada peringkat negara. Bahasa digunakan ialah bahasa Inggeris. Mereka yang lulus dengan baik berpeluang menyambung pelajaran misalnya ke universiti di Singapura atau ke England.
Pada peringkat rendah ada sekolah rendah aliran berbahasa Inggeris  yang meningkat kepada HSC, manakala sekolah Melayu bagi bumiputra hanya pada peringkat rendah tertingginya darjah enam. Dengan kelulusan ini mereka layak memohon menjadi guru sekolah rendah setelah melalui latihan perguruan. Peluang-peluang untuk bekerja pada bahagian lain adalah terhad berbanding dengan yang lulus dalam aliran Inggeris.
Di samping aliran berbahasa Inggeris, terdapat sekolah Cina yang mempunyai kurikulumnya tersendiri dan bersifat kecinaan. Sekolah-sekolah ini didirikan oleh komuniti berkenaan bagi kemampuan mereka berbahasa Cina dan berkemampuan membaca, menulis dan mengira. Sekoplah pada peringkat rendah dan menengah didirikan oleh komuniti berkenaan atau oleh merekla yang berada dan mereka sendiri membiayai. Kelulusan mereka berkelayakan untuk bekerja di sektor-sektor perniagaan yang mereka menguasai. Arah pengajian mereka bagi melanjutkan pelajaran ialah seperti ke Taiwan, Hong Kong dan Singapura.
Bagi kaum India yang bekerja di estet-estet dan sebagai buruh jalanraya mereka bersekolah Tamil yang antaranya didirikan oleh pihak estet atau secara persendirian. Kurikulum  adalah terhad pada peringkat rendah dan berorientasikan negara India. Pengajian setakat darjah rendah dan tidak kemana-mana.
Pada peringkat negeri-negeri pula ada aliran agama yang kurikulumnya di sedia dan dikawal oleh pihak jabatan agama negeri.Terdapat pengajian pada peringkat ibtida`i dan thanawi. Pengajian sedemikian adalah menumpukan kepada pengajian agama dan menggunakan bahasa Arab dan juga bahasa Melayu. Mereka yang lulus pada peringkat thanawi layak memohon jadi guru, pegawai agama dan sebagainya.
Selepas kemerdekaan negara, usaha yang penting dilakukan oleh Datuk Abdul Razak bin Hussein yang beliau adalah Timbalan Perdana Menteri dan juga selaku Menteri Pelajaran. Usaha berkenaan ialah merangka Dasar Pelajaran Negara yang diikuti oleh  pelajar-pelajar menurut aliran kebangsaan. Dasar ini dikenali sebagai Dasar Pelajaran Razak (1956). Dasar ini merangkumi pengajian pada peringkat rendah, menengah dan pengajian tinggi.  Bahasa pengantar bagi pengajian ialah bahasa Melayu. Walau bagaimana oleh kerana pengajian  pada peringkat rendah menggunakan bahasa Melayu dan tidaklah sukar mengikuti kurikulum Dasar Pelajaran Razak, tetapi untuk tingkat menengah  menimbulkan masalah, kerana tiada aliran Melayu pada perimng kat menengah, maka ianya menimbulkan kesulitan pada peringkat awal. Kelas menengah Melayu ditumpangkan di sekolah Inggeris sebagai pilot projek. Mereka ditumpang di Cliffod School di Pahang dan di beberapa sekolah lain , manakaa usaha-usaha dilakukan bagi mendirikan Sekolah Menengah Melayu seperti Sekolah Tuanku Abdul Rahman di Ipoh, di  Sekolah Dato` Abdul Razak di Seremban dan kemudian di Sekolah Alam Shah di Selangor. Walau bagaimana pada peringkat permulaan pengajian masih bersifat MC berkiblatkan Cambridge. Apabila sekolah-sekolah berkenaan mengikuti pengajian di dalam bahasa Melayu, maka kelulusan   berbahasa Melayu  sukar mendapat peluang menyambung pengajian di universiti seperti diUnversiti Malayan dan lain-lain.
Dari satu pihak walaupun sudah ada Dasar Pelajaran Razak, sekolah-selolah agama negeri-negeri masih mengikut dasar pelajaran agama negeri, juga aliran Cina masih berterusan dan juga  Tamil.
Sedang dari satu pihak tidak adanya pengajian tinggi bagi aliran kebangsaan meneruskan pengajian. Ini menimbulkan desakan ke arah mewujudskan universiti bagi menampung lulusan berkenaan.
Sekian.

No comments:

Post a Comment