August 9, 2019

BUDAYA NILAI UNGGUL PERADABAN


BUDAYA NILAI UNGGUL PERADABAN
(Fikrah Bangi: 311),
BBB:  08 Zulhijjah 1440H. = 09 Ogos 2019M.  (Juma`at):
Kita telah membicarakan kepentingan ilmu sebagai faktor peningkatan peradaban. Peradaban lahir  dari budaya  masyarakat. Budaya ialah keadaan dan cara hidup individu dan masyarakat di dalam ruang tempat dan masa. Ianya melibatkan perkara nyata di dalam kehidupan harian dan yang bersifat tidak nyata seperti, pandangan wujud, kepercayaan, adab, akhlak, bahasa, keilmuan, falsafah  pemikiran, sentuhan seni dan rohani terluah. Kebakuan semua aspek berkenaan pada diri, kelompok dan masyarakat membentuk imej, nilai, identiti dan jati diri masyarakat.
Budaya pada hakikatnya adalah wajah, pakaian lahir dan potret batin individu dan masyarakat yang tidak  terpisahkan. Ibarat zat dan sifat. Zat tidak mungkin kosong dari sifat dan sifat adalah berlaku dan berdiri pada zat.
Budaya  ada yang bersifat rendah dan tinggi (juga ada yang sederhana), atau juga dilihat sebagai mundur dan maju.
Dilihat kepada individu, kita dapat menilai budaya yang terbina pada dirinya. Katakan dirinya seorang  anak.  Katakan dia anak satu keluarga sederhana. Perkara yang membudayakan dirinya, misalnya dia dididik oleh keluarganya sebagai anak yang patuh kepada perintah agama, taat kepada kedua-dua orang tuanya, hormat kepada orang tua dan jiran tetangga. Kasih sayang antara adik beradik. Dididik melalui peresekolahan dan meningkat dari segi pengajian dari peringkat rendah, menengah dan tinggi. Akhirnya dia menjadi seorang perperibadi tinggi dan  berkelayakan misalnya menjadi seorang guru. Dia berada pada kelas sederhana di dalam kehidupan sosial, tetapi tidak tinggi dalam masyarakat.
Nilai budaya yang dapat dilihat pada individu berkenaan misalnya berperwatakan baik, menampilkan diri sebagai seorang yang kemas berpakaian, bertutur dengan bahasa yang lembut dan teratur serta bersopan santun. Dengan bekerjaya sebagai seorang guru, dia adalah dianggap seorang yang berpelajaran dan bekemampuan mendidik dan dikasihi dan dihormati oleh murid-murid dan pandai bergaul degan guru-guru dan masyarakat.
Dari segi kedukannya yang sederhana mungkin dapat dilihat dari segi  pandangan hidupnya yang mungkin tidak tinggi, tetapi sebagai seorang individu, dia mementingkan keilmuan dan sentiasa menambah ilmu pengetahuan dan menggalakkan anak-anak yang dididik mementingkan ilmu dan menggalakkan mereka belajar setinggi yang mungkin.
Dari segi kehidupan sosial, berbagai aspek boleh dilihat yang dapat membudayakannya. Misalnya dari didikan agama yang dterima dari ibu bapa dan guru dia sering bersama jamaah menunaikan ibadat dan terkenal sebagai anak yang baik dan berbudi bahasa. Dia bergiat bersama kalangan anak muda, misalnya giat di dalam bidang sukan bersama kalangan anak muda yang sebaya dengannya. Selain daripada itu ia bergiat di dalam badan-badan kebajikan membantu kalangan yang susah di dalam masyarakat seperti orang tua dan anak-anak miskin dan anak yatim.
Jika wujud di kalangan anak-anak muda di dalam suatu masyarakat yang mempunyai didikan yang baik seperti ini, bermakna masyarakat mempunyai kelompok pemuda yang baik yang dapat membimbing dan  mampu menjadi pelapis bagi masyarakat berkenaan.
Nilai budaya yang terpupuk adalah dari segi akhlak, pelajaran,  pergaulan di dalam kehidupan sosial, pegangan agama dan berkebajikan.
 Dari budaya sederhana boleh dilihat budaya rendah yang memasalahkan masyarakat dan budaya tinggi yang meningkatkan kualiti masyarakat. Nilai budaya dapat dilihat kepada tahap masyarakat dan bangsa dari segi identiti dan jati diri berbanding dengan masyarakat dan bangsa lain. Seterusnya dapat dilihat  maju mundurnya kita.  Budaya juga dapat dimajukan dengan  mempertingkatkan berbagai kualiti yang ada di dalam masyarakat, iaitu satu tugas besar dan mencabar.
Sekian

No comments:

Post a Comment