BERBAGAI PENGANGKUTAN AIR - SUNGAI
(Fikrah Bangi: 401),
BBB:
18 R. Awwal 1441H. = 15 November 201`9M. (Juma`at).
Yang menjadi pertanyaan, bagaimana rumpun
Melayu bergerak di kawasan samudera yang luas di Lautan Pasifik sehingga ke
perpantaian Benua Afrika. Mereka bersebar seperti biji-biji kelapa yang dibawa
arus ke bagai pantai di kepulauan ruang berkenaan. Mereka juga ibarat
benih-benih anak-anak penyu yang turun
dari pantai dan bergerak ke ruang lautan luas.
Namun penyebaran boleh diibarat sebagai kelapa atau penyu, tetapi
manusia tidak boleh turun ke laut begitu sahaja. Mereka meneroka dan mencabar
laut secara bertahap melalui pengalaman
menggunakan alat-alat pengangkutan laut secara bertahap.
Pada peringkat permulaan mereka bergerak
ke ruang yang lebih dekat bermula dari
sungai dan menggunakan pengangkutan yang sesuai. Pengangkutan ini dibina semkin
canggih hingga akhirnya mencabar lautan luas yang memungkinkan mereka sampai ke
mana-mana destinasi di daratan pulau-pulau.
Ada beberapa kategori penggunaan pengangkutan air dan
perkembangannya. Ini dapat dikategorikan sebagai.
1) Pengangkutan sungai
2) Pengangkutan pesisir pantai
3) Pengangkutan ke laut lepas.
Pengangkutan sungai digerak oleh keperluan menfapat sumber
makanan dari sungai, terutama ikan dan sebagainya. Pada peringkat permulaan
bagi mendapat ikan mereka menggunakan bekas-bekas seperti upih yang dibentuk
seperti bekas dan menangguk bahan-bahan hidupan dari sungai. Akhirnya mereka
perlu bergerrak ke bahagian yang lebih jauh dan lebih dalam. Pada peringkat
permulaan mereka menggunakan batang-batang kayu yang hanyut atau dihanyutkan ke
kawasan yang lebih dalam. Mereka menggunakan tangguk, kemudian berkembang
dengan menggunakan alat yang lebih canggih seperti membuat jaring, bubu dan tuwau
atau lokah dan pancing yang dapat memerangkap
ikan.
Dari batang kayu membenih idea melobangkan
batang kayu untuk duduk di dalamnya dan menggerakkannya dengan pengayuh ke tengah kawasan air yang lebih jauh, Ini
merupakan revolusi penggunaan kenderaan utama di air.
Penggunaan perahu adalah tahap kemajuan
awal dan utama bagi pengangkutan di air. Berbagai jenis perahu direka bentuk sesuai
dengan penggunaannya. Ia berkembang dari tahap:
Penggunaan batang kayu,
Penggunaan perahu (batang kayu yang
dilobangkan di tenbgah).
Ada beberapa jenis perahu yang lebih
digunakan di sungai seperti perahu kecil,
sampan, kolek, jalur, perhu panjang dan rakit.
Perahu keci adalah dibuat dari batang kayu
yang pendek dan ditebuk di tengan sesuai untuk dinaiki seorang atau dua. Dengan
perahu kecil ini mudah digerak di sungai-sungai yang kecil dan cetek. Ianya
dikayuh oleh seorang pengayuh dan sesuai untuk membawa bahan atau hasil
dsapatan yang sedikit.
Kolek juga kenderaan air yang kecil memuat
beberapa orang diguna untuk pergerakan
atau pengangkutan yang lebih dekat seperti dari pengkalan ke pengkalan.
Manakala sampan adalah perahu yang lebih
besar dan dapat memuatkan antara empat lima orang yang digunakan lebih bagi
pengangkutan.
Perahu jalur adalah juga perahu yang lebih
besar dan memuatkan penumpang dan barang yang lebih banyak. Ia lebih kukuh dari
perahu biasa. Manakala perahu panjang adalah perahu yang berasal dari batang
panjang yang dilubangkan pada bahagian tengah dan dapat memuatkan ramai
penumpang dan dapat dikayuh secara beramai-ramai.
Manakala rakit ialah evolusi pengankutan
sungai yang mengikat atau menambat batang-batang kayu secara bersama, termasuk
menggunakan batang-batang buluh dan bergerak secara bergalah. Ianya dapat
memuatkan banyak barangan pada tengah rakit berkenaan. Rakit dapat dijadikan
tempat lindungan di sungai dengan diberi
atap dan dinding dan menjadi rumah rakit di tepi-tepi sungai.
Apa yang dibicarakan di atas adalah lebih
merupakan kenderaan air yang digunakan di sungai-sungai. Pergerakanm masih
dalam jarak yang dekat.
Sekian
No comments:
Post a Comment