TEORI KELAPA: EVOLUSI KENDERAAN LAUT
(Fikrah Bangi: 406),
BBB: 29 R. Awwal 1441H. = 26 November
2019M. (Selasa).
Bandingan pergrakan dan penyibaran Melayu
Nusantara sebagaimana penyebaran benih kelapa, tetapi ada kelainan dari segi progres penyebarannya, ianya tidak
bersifat hanyut mengikut arus yang membawa kelapa ke berbagai perpantaian, tetapi
pergerakan dan penyebarannya adalah dengan penggunaan peralatan kenderaan air., iaitu melalui pembuatan
perahu.
Telah dibicarakan bagi kenderaan di sungai
proto type perahau ialah dengan menggunakan batang-batang kau yang digerakkan di dalam sungai, kemudian dengan
menggunakan kapak batu dan besi batang kayu ditebuk bahagian tengah sehingga
ianya dapat memuatkan barangan.. Kenderaan sungai ini agak kurang sesuai digunakan
di laut, kerana mudah tenggelam.,
kemudian `Pandai` Perahu` merangkan binaan perahu yang sesuai dengan laut,
iaitu dengan mengikat papan pada kekang
kayu yang dilekatkan dengan paku kayu . Perahu ini berbentuk sesuai dengan
pergerakan laut yang bergelombang dengan besar lebar dan dalam bahagian tengan,
tajam bahagian bawah, tirus ke bahagian depan dan belakang hingga memudahkan
perahu yang dibina meluncur di permukaan laut dan dapat dikendalikan
pergerakannya dengan pergerakan kawaalan arah. Dalam evolusi
perkembangannya pergerakan asalnya dengan mengayuh, tetapi kemudian dengan
menggunakan tiang dan layar. Melalui tiupan angin, perahu dapat digerakkanm ke
mana arah yang dituju.. Adalah menjadi pandangan biasa di mana ada kampung nelayan di
sana ada tanggang membuat perahu.. Kayu adalah dari kayu tempatan dikampit
antara satu sama lain dengan menggunakan kulit kayu gelam yang tidak diresapi
aiur. Di samping penggunaan gam – seperti dari kelulut dan sebagainya. Teknologi membuat perahu ini dikuasai
oleh tukang-tukang perahu sepanjang pantai nelayan, khususnya sepanjang pantai
Terengganu. Perahu-perahu ini dihimpun di pangkalan atau dimuara sungai
untuk kegunaan.
Bayangkan pergerakan dan penyebaran Melayu
ini sejak zaman purba. Mereka bergerak
turun dengan perahu meredah lautan dari pantai di Campa Kemboja turun hingga k
Filipina dan menetap di sana, mereka turun dari pesisir Pantai Pangkalan Cahaya
di Segenting Kra hingga ke Selatan di Patani, Kelantan dan Terengganu. Mereka
bergerak ke Borneo, Su;awesi, bahkan ke laut yang lebih jauh di lautan Pasifik.
Mereka turun dari johor dan Temasik ke Riau dan Jawa ke Australia dan New
Zealand dan berbagai pullau, manakala di Pantai Barat mereka bergerak dari
pantainya ke Sumatera hingga ke Madagaskar.. Melayu juga bergerak dari pantai di Selatan Burma ke Utara Sumatera..
Dalam peredaran dan perkembangan masa, pergerakan melalui perahu di laut ini
menjadi biasa dan terajadi ulang alk antara mereka dari tempat ke tempat.
Dalam evolusi masa juga, berbagai jenis
perahu kemderaan laut direkacipta untuk kemudahan pergerakan. Berbagai
kenderaan laut yang dikenalpasti seperti:
1) Perahu nelayan:
Perahu kecil, perahu
payang dan bedar.
2) Pergerakan laju untuk membasmi musuh
Perahu Bugis, lanun, pinis
dan sebagainya.
3) Kenderaan barangan
Wangkang, perahu besar, jong dan
kapal
4) Kenderaan VIP
Bahtera, koci, mendam
berahi , lancang dan sebagainya.
5) Pengankutan sederhana dekat
Feri, bot dan sebagainya.
Dengan berbagai kenderaan ini, baik yang
tradisional maupun yang lebih baru berlaku pergerakan yang luas di Nusantara,
Alam Melayu, bahkan merentasi lautan di seluruh dunia kemudiannya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment