November 20, 2019

PERTEMUAN MENGUKUHKAN KEDUDUKAN AZMIN


PERTEMUAN MENGUKUHKAN AZMIN
(Fikrah Bangi:  404),
BBB: 23 R.Awwal 1441H. = 20 November 2019M. (Rabu).
Perlumbaan mendapat sokongan sebagai pimpinan PKR, nampaknya tidak menemui  jalan damai. Azmin mendapat sokongan majoriti ahli dan cabang PKR dalam perebutan jawatan Timbalan Presiden PKR pada akhir tahun 2018 lepas mengalahkan lawannya Rafizi. Semua tahu pada masa itu Rafizi mendapat sokongan Anwar, Wan Azizah dan anaknya  Norizah. Walau bagaimana keputusan terpaksa diterima, tetapi perlumbaan menambahkan pengaruh tidak terhenti di situ.
Azmin Bekas Menteri Besar Selangor itu,diketahui seorang yang bijaksana, selalu bercakap secara teratur dan berfakta. Mahir dari segi kewangan. Perlantikannya menjadi Menteri Ekonomi negara dalam kerajaan PH mengukuhkan  kedudukannya. Kemampuannya mengendalikan hal ehwal ekonomi negara makin menyerlahkan kepimpinannya. Namanya mulai disebut-sebut sebagai pengganti Perdana Menteri yang berpotensi, sedangkan isu peralihan kuasa masih belum terlaksana. Akibat pengaruh dan prestasinya ianya menjadi rival bagi jawatan Perdana Menteri. Beliau cuba dikesampingkan oleh penyokong-penyolong Anwar, tetapi jika tindakan menyingkirkan beliau dari pimpinan PKR, maka implikasinya  tidak menjaminkan peralihan koasa tidak berjalan lamcar. Konflik antara Anwar dan Azmin terbawa-bawa hingga ke PRK Tanjung Piai. Adalah dijangkan faktor ini menjadi salah satu sebab calon PH di Tanjung Piai mengalami kemerosotan sokongan yang paling teruk.
Berita semalam bahawa 22 ahli parlimen BN dan 5 orang ahli parlimen PKR di rumah Azmin merupakan kejutan dan perkembangan baru dalam politik tanahair. Azmin yang sebelum ini menjadi tanya, kiranya beliau tersingkir dari PKR, maka ke manakah  tapal perjuangamnnya beralih, sebenarnya adalah jawapan bagi strategi politik Azmin. Beliau nampaknya tidak keseorangan dalam PKR, tetapi mendapat sokongan sebahagian besar ahli politi Umno. Apakah akan ada perubahan politik terbesar negara sebelum tibanya pilihanraya ke 15. Apakah akan berlaku perubahan kerajaan yang memerintah  ? Yang hadir ke pertemuan di rumah Azmin adalah merupakan proksi. Di belakangnya mungkin ada penyokong-penyokonga yang lain termasuk dari Pas yang dari sokongan berkenaan mampu membentuk majoriti di Parlimen >
Dalam keadaan sekarang soal peralihan kuasa dilihat tidak releven lagi. Walau bagaimana adalah menjadi pendekatan yang releven, bahawa Tun Mahathir perlu dikekalkan menjadi Perdana Menteri sehingga ke tahap kemamupuannya. Tetapi kabinet  perlu ditukar kepada Kerajaan Campuran yang terdiri dari PH (sebahagian dari PKR) dan dari Bersatu, Umno dan dari Pas.
Asalah dijangka, pertemuan bukan setakat pertemuian dan membicarakan soal-soal biasa, tetapi melibatkan politik pemerintahan masa depan. Tanjung Piai menunjukkan Melayu amat tidak menyenangi pemerintahan kini, khususnya bagi orang Melayu. Bagi mendapat kembali sokongan Melayu, seharusnya kuasa Melayu perlu dikembalikan. Dalam hal ini Umno dan Pas adalah suara majoriti Melayu. Tanpa penyertaan kedua parti berkenaan suara Melayu tidak mantap.
Walau bagaimana pertemuan adalah peringkat permulaan. Ianya akan dilanjutkan, kerana banyak perkara yang perlu dilibatkan – termasuk sokongan dari Sabah dan Sarawak.
Walau bagaimana pertemuan antara ahli-ahli parlimen Umno dan sebahagian dari PKR, adalah sebagai perkembangan politik terbaru. Pas perlu membuat percaturan dan kedsudukan di dalam perkembangan politik yang sedang berlaku. Diharap Pas  jangan sampai ketinggalan.
Sekian.                                        

No comments:

Post a Comment