PENGARUH LUAR
(Fikrah Bangi: 408),
BBB: 01 R. Akhir 1441H. 28 November 2019M.
Kawasan yang kemudiannya dikenali sebagai
Asia Tenggara, yang bergantung pada
pertanian tidak asing dari jiran-jiran terdekatnya. Dua jiran terbesarnya sejak
tradisi adalah India dan Cina. India adalah keturunan yang mendiami kawasan
India – termasuk yang kini dikenali sebagai Bangladish dan Pakistan, Negara ini
bersempadan dengan Iran sebuah kuasa besar sejak zaman tradii, manakala pada
bahagian timur yang dekat dengan Jepun, ialah Cina. Sebuah negara yang luas dan
subur dengan perkembangan penduduk.
Sebelum daripada wujudnya komunikasi
melalui laut negera, seperti India tidak mengganggu penduduk jiran. Negara ini bersempadan dengan
Cina dan mempunyai jalan yang dikenali dengan Jalan Sutera melalui tanah tinggi
di utara India dan mempunyai jalan melalui seperti tanah tinggi gunung Himalaya
dan melalui seperti kawasan Tibet.
Dari segi perkembangan fikiran, di India
lahir seperti agama Hindu dan juga Buddha. Pengaruh agama ini tiba hingga ke
negeri Cina yang menjadikan Cina penganut Buddha. Walaupun pengatruh Hinduisme
tidak ketara. Pengaruh ini kurang ketara berlaku pada kaum penjarah yang
menguasai padang rumput dan dikenali dengan kaum Monggol.
Pengaruh Buddha nampaknya turut
mempengaruhi negeri-negeri yang kemudia dikenali dengan Burma, Siam, Lous,
Kemboja dan Vietnam, bahkan sampai ke Jepun.
Pada masa sebelum Masihi lahir negara
Melayu yang dikenali dengan Langkasuka. Ianya meliputi negeri-negeri Melayu ke
bawah dari Segenting Kra, membawa ke Kedah dan Terengganu. Faham Buddha adalah usaha meningkat diri dan pribadi
dengan nilai-nilai mulia dan kemanusiaan dan kurang membicarakan tentang
ketuhanan. Manakala Hinduisme adalah
polytheisme, Di Semenanjung terdapat bukti di Batu Pahat di Kedah.
Kerajaan Langkasuka adalah kerajaan Melayu
awal yang dikenali sebagai sebuah kerajaan yang kuat. Pada peringkat ini tidak
timbul konflik di antara jiran-jiran, kerana mereka sealiran dari pengaruh
keagamaan. Apa yang serap ke dalam budaya masyarakat setempat, terutama dari
segi kehinduan lebih kepada adat istiadat dan perkara-perkara yang bersifat
seni. Mereka tidak menekankan kepada yang bersifat ketuhanan.
Mereka tidak tertarik kepada falsafah
Hinduisme sebagaimana di dalam Upanishad, sebaliknya yang diambil dari hikayat-hikayat
Seri Rama dan veda-veda adalah dari segi perwayangan. Cerita Seri Rama adalah
menjadi cerita popular dari segi perwayangan dan cerita wayang kulit.
Keadaan yang sama berlaku pada
negara-negara Asia Tenggra, yang lebih didukung terutama dari falsafah
Buddhisme ialah ritual dan penglahiran aspek kerohanian yang dilambangkan
dengan pembinaan-pembinaan pagoda terutama di Burma, Thailnd, Lous, dan kemboja.
Agak menghairankan, bahawa pada tanah asal
lahir Hindu Buddha di India, tiada monumen seni agung Hindu Buddha di India,
sebaliknya lahir dari luar India seperti Sri Lanka dan negeri-negeri yang lain
di Asia Tenggara.
Bahkan keagungan seni Hindu Buddha sebagai
kesanya lebih ketara – termasuk di Jawa seperti monumen Borobodor, bahkan di
Bali lahir semacam, Hindu Tempatan yang tiada di India, iaitu Hindu Bali.,
tetapi semua lebih bersifat seni dari fikiran.
Sekian.
No comments:
Post a Comment