KONSEP KHALIFAH
(Fikrah Bangi: 389),
BBB: 04 Rabi`ul-Awwal 1441H. = 01 November
2019M. (Juma`at).
Salah satu status manusia diberi pengiktirafan
Allah, bahawa manusia adalah Khalifah Allah di bumi ini. Berhubung dengan
pengiktirafan ini berlaku dialog antara Allah dengan malaikat, apabila Allah
memaklumkan kepada malaikat, bahawa Dia melantik manusia menjadi khalifah di
bumi ini (Al-Baqarah: 30). Malaokt mempersoalkan tentang pemilihan ini dengan
menghujahkan tentang kelemahan manusia. Antaranya:
·
Manusia
adalah perosak bumi
·
Manusia
adalah mereka yang suka bersengkita dengan menumpahkan darah di bumi ini.
Sedangkan malaikat mendakwa bahawa mereka
adalah:
·
Kami
sentiasa bertasbih kepada Allah dengan sentiasa memujiNya
·
Kami juga
sentiasa mentaqdis Allah.
Dalam dialog itu Allah menjawab bahawa,
``Kami lebih tahu daripada apa yang kamu
tidak mengetahui.`` (Al-Baqarah: 30).
Allah menguji keilmuan malaikat yang
ternyata tidak mampu menandingi manusia. Dalam erti kata lain, manusia unggul
dari segi, bahawa mereka mampu berilmu yang dengan ilmu berkenaan mereka mapu
memperbaiki diri dan memakmurkan muka bumi imi, walaupun mereka ini dalam
waktu-waktu sering bersengkita dan
berperang dan menmpahkan darah. Mereka juga boleh dididik dengan nilai-nilai
peradaban yang benar-benar memanusiakan mereka.
Untuk menjadi khalifah bagi muka bumi, maka
faktor-faltor berikut adalah menjadi perkiraan.
·
Mnusia
adalah ciptaan Allah yang paling sempurna di muka bumi ini. Mereka adalah mendominasi
kehidupan di muka bumi ini. Bagi memilih khalifah, maka wajar dipilih mengetuai
manus9a adalah dari kalangan manusia itu sendiri.
·
Manusia
mampu mempertingkatkan diri dengan keilmuan. Mereka mampu mengkaji dan
memperkembangkan ilmu bagi kepentingan diri manuisia dan perkembangan dan
kemajuan semua pihak yang boleh membawa mereka kepada kemajuan dan kemakmuran.
·
Manusia
berpotensi memimpin bagi kalangan manusia dan seluruh kejadian di alam ini.
·
Manusia
mampu dididik seperti sifat amanah di dalam kepimpinan dan dipercayai oleh
mereka yang dipimpin.
·
Manusia
juga mampu bertanggungjawab dan menanggung resiko dari segi kepimpinan
·
Sekiranya
berlakui penyelewengan manusia mampu menyingkir kepimpinan yang tidak jujur dan
menggantikannya dengan yang lain.
·
Kaedah
yang digunakan di dalam pimpinan ialah kaedah syura. Dengan syura dapat
diperbaiki sekiranya berlaku kelemahan di kalangan mereka.
·
Manusia
boleh meningkat kepada bijaksanaan yang diperlukan di dalam kepimpinan.
·
Manusia
mampu menjalankan keadilan di dalam kepimpinan dan pemerintahan.
·
Kepimpinan
adalah jawatan yang diwarisi secara bertukar ganti kepada generasi--genarasi
mereka menurut keperluan dan kelayakan.
Bagi generasi awal yang memikul kepimpinan
ini ialah Adam. Dia adalah menjadi khalifah pertama di dalam Islam dan diteruskan
oleh generasi-generasi pelanjutnya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment