ISTILAH
KERAJAAN TEMPATAN PERLU DITIADAKAN
(Fikrah
Bangi: 849).
BBB: 19 Jamadil-Akhir 1442H. = 01 Februari 2021M.
(Isnin).
Yang
ada pilihanraya di negara kita adalah dua, iaitu Pilihanraya Parlimen dan
Pilihanraya Negeri yang biasanya berjalan dengan serentak. Bagi yang memenangi peringkat parliman, maka mereka
layak memerintah negara pada peringkat Federal dan bagi yang memenangi pada
peringkat negeri berhak memerintah pada peringkat negeri termasuk pada bahagian
bandar dan luar bandar. Wakil rakyat negeri (ADUN) berhak mentadbir pada semua bahagian yang dimenangi,
sama ada pada peringkat bandar dan luar bandar.
Pentadbiran
selama ini bersifat bias dan diskriminasi dengan wujud pemisahan yang
sepatutnya tidak harus wujud bagi kawasan yang dimenangi ADUN. Kawasannya
adalah kawasannya sama ada bandar dan luar bandar. Diskriminasi amat ketara dengan
diberi hak oleh pentadbir dengan mewujudkan kawasan yang dinamakan Bandar yang
dinamakan Kerajaan Tempatan yang sebenarnya tidak sah dari segi politik.
Kerajaan Tempatan yang bersifat bandar diberi keistimewaan dengan adanya Majlis
Perbandaran yang ahli-ahlinya dilantik menganggotai mesyuarat Majlis
Perbandaran sebagai Kerajaan Tempatan. Maka banyaklah keistimewaan yang
didapati oleh mereka yang berada di bawah Kerajaan Tempatan ini sama ada dari
segi infra-struktur, kemudahan urusan dari segi jabatan, kemudahan mendapat
keperluan barang-barang, kemudahan komunikasi, pendidikan, kesihatan dan
sebagainya. Manakala satu bahagian lagi dipisahkan dengan istilah Luar Bandar.
Mereka di dalam kategori ini tiada mendapat kemudahan, walaupun terletak di
bawah Wakil Rakyat (ADUN) yang sama. Ahli mesyuarat bagi Mesyuarat Daerah ini terdiri dari ADUN sebagai ahli biasa, penghulu, Ketua Kampung, Polis, Wakil dari
Pejabat Agama, pertanian dan beberapa yang lain. Perbincangan pula tidak kepada
persoalan kemajuan seperti di bawah kerajaan Tempatan, tetapi kepada soal
keselamatan, kerosakan-kerosakan yang berlaku, misalnya jambatan, soal banjir
dan sebagainya. Mengapa keperluan dan masalah yang dihadapi dipisahkan ?
Anihnya
dari pengalaman Penulis sebagai ADUN Kajang (1999-2003) dan ADUN Bangi (2008-2013),
sebagai ADUN Penulis tidak dianggap sebagai ahli mesyuarat bagi kawasan yang
diwakilinya, sebaliknya diberitahu sahaja tarikh mesyuarat oleh pihak kawan dan
jika mau menghadiri mesyuarat mesti memberitahu dan mendapat keizinan bagi
kawasan yang sebenarnya dia adalah lebih berhak bagi menentukan perjalanan dan
kemajuan di kawasannya. Kalau hadir berhak cuma untuk minum pagi dan makan
tengahari secara ihsan bersama ahli-ahli Majlis Perbandaran.
Pembahagian
bagi satu kawasan ADUN atau lebih dari satu ADUN, dapatlah dikatakan
pentadbiran yang salah yang telah diamalkan selama ini. Ia adalah bersifat
diskriminasi terhadap penduduk bandar dan apa yang distilah sebagai luar
bandar. Kedua-dua yang berada di bawah kawasan ADUN hendaklah disatukan, dan
tiada menggunakan istilah bandar dan luar bandar. Kedua-duanya di bawah ADUN
yang sama dan berhak mendapat kemudahan yang sama.
Majlis
Perbandaran hendaklah ditiadakan untuk menghapuskan diskriminasi terhadap
rakyat, kependudukan dan kawasan. Semua kawasan hendaklah dilihat dan dilakukan
pentadbiran secara sama rata dan adil. Sepatutnya pentadbiran daerah hanya satu
dan sepatutnya bagi ADUN yang menang dialah berhak mempengerusikan sebarang mesyuarat kemajuan dan pentadbiran serta mempunyai pejabat,
manakala pegawai yang berada di jabatan berfungsi sebagai Setiausaha. Berbeza
daripada selama ini ADUN tidak menjadi Ahli Majlis Perbandaran, kalau hadir
sebagai pemerhati dan tidak berhak bercakap. Dalam Majlis Daerah dia diberi taraf
sebagai ahli sahaja. Kedua-dua kedudukan sebenarnya adalah merampas hak ADUN
dari segi pentadbiran.
Sebaik-baik
kedudukan dari segi pentadbiran bahawa Majlis Perbandaran yang dinamalkan
kerajaan Tempatan disatukan di bawah satu pentadbiran – Majlis Daerah. ADUN berhak
menyusun agenda mesyuarat dan hendaklah mempengerusikan segala mesyuarat dengan
pentadbir Daerah sama ada Pegawai Daerah atau Yang Di Pertua Majlis Perbandaran
yang disatukan bersifat sebagai setiausaha. Apa yang dikendalikan ADUn
hendaklah menyelaras dari polisi dan agenda yang diatur pada peringkat negeri.
Manakala Ahli Parlimen perlu dijemput
hadir bagi mengetahui masalah setempat untuk di bawa ke peringkat parlimen jika
perlu.
Diskriminasi
pada peringkat daerah jangan berlaku, jika pada peringkat negeri Ketua Parti politik
peringkat negeri diangkat menjadi Menteri Besar dan exco-exco, mengapa
ADUN-ADUN yang menang pada peringkat Daerah didiskriminasi sehingga tidak dibenar
menjadi ahli Majlis Perbandaran dan hanya menjadi ahli pada mesyuarat Majlis
Daerah ? Ada kontradiksi dari segi
kedudukan.
Buat
sementara, oleh kerana ada dua entiti pentadbiran iaitu perbandaran dan Daerah, maka
kedua-dua istilah dihapuskan dan diberi peranan, bahawa pentadbiran dilihat
dari dua aspek iaitu Infrastruktur di bawah yang dulu dikenali sebagai Majlis Perbandaran
dan Pembangunan yang dulu di bawah
Majlis Daerah. Ahli-ahli yang dilantik adalah berfungsi bagi kedua-dua bidang
dan ADUN atau ADUN-ADUN mengendalikan
mesyuarat dan pentadbiran. Soal pembangunan infra-struktur dan pembangunan
hendaklah meliputi berbagai kawasan dan tidak ada pengasingan antara apa yang
dikatakan bandar dan luar bandar. Mereka semua berhak menikmati pembangunan dan
kemajuan.. Bagi jangka panjang pentadbiran pada peringkat daerah disatukan dan
tidak didikriminasikan dengan bandar dan luar bandar.
Bagi
memikul tugas seorang ADUN atau ADUN-ADUN mereka hendaklah berpengetahuan dan
bijaksana dan perlu melalui kursus keilmuan
dan pentadbiran sebelum dan semasa menjadi ADUN.
Kalau
ADUN-ADUN pada peringkat negeri menjadi Menteri Besar dan Exco-exco, mengapa
pada peringkat daerah mereka diperkecilkan ?
Mereka
harus menentukan polisi selari dengan kerajaan Negeri dan berhak menjalankan pentabbiran
dan menyamaratakan kemajuan dan pembangunan pada peringkat bandar dan luar
bandar yang istilah mendiskriminasikan ini tidak digalak digunakan di dalam
pentadbiran.
Sekian.
No comments:
Post a Comment