RAMADHAN BULAN IBADAT
- PUASA
(Fikrah Bangi: 236),
BBB: 20 Ramadhan 1440H. = 25 Mei 2019M.
(Sabtu).
Ramadhan terkenal dengan nama jolokan
sebagai `Bulan Ibadah`. Seungguhnya kesemua kegiatan dituntut di dalam bulan
ini adalah merupakan ibadah. Tetapi di dalamnya mempunyai ibadah-i`badah yang
khusus. Selain dari membaca Al-Qur`an yang bulan ini dikenali sebagai `Bulan
Nuzul Al-Qur`an`, maka dalam bulan ini ada tiga tuntutan yang bersifat fardhu
di samping sunat bagi tuntutan ini. Tuntutan yang dimaksudkan ialah:
1) Puasa sebulan Ramadhan
2) Solat dengan berbagai-bagai solat
3) Menunaikan zakat
Puasa sebulan Ramadhan adalah identik
tuntutan dengan bulan Ramadhan. Ia adal;ah tuntutan fardhu dan ayat mewajibkan
puasa sebulan Ramadhan ini adalah ayat Al-Qur`an yang bermaksud:
``Wahai orang-orang yang beriman,
difardhukan ke atas kamu berpuasa sebagaimana difardhukan ke atas mereka mereka yang sebelum dsariupada kamu,
semoga kamu bertaqwa`` (Al-Baqarah: 153).
Bagi masjid atau surau persediaan Ramadhan
dan pengisian terhadapnya adalah yang penting, bahkan menjadi agenda yang mesti
disediakan. Sebagaimana disebut bagi Masjid Al-Umm untuk menyambut bulan ini
tiga bulan sebelum tibanya bulan ini telah dibincang di dalam mesyuarat dan
dibincangkan di dalam mesyuarat-mesyuarat selepasnya sehinggalah berakhirnya
bulan ibadat tersebut.
Bagi masjid dan surau ada yang mengadakan
pengajian khusus (fiqh) bagi memahami dan memperbaiki ibadat Ramadhan.
Guru-guru yang berkemahiran dengan ibadat Ramadhan dijemput dan mengajar khusus
berkenaan dengan ibadat Ramadhan. Selain dari mengadakan pengajaran khusus,
siri-siri ceramah berkenaan dengan ibadat Ramadhan juga diadakan. Ini bukan
bermakna para jama`ah tidak memahami berhubung dengan ibadat Ramadhan, tetapi
dengan mengulangi pengajian dan mendengar ceramah diharap ianya dapat menolong
jama`ah memperbaiki dan meningkatkan kualiti ibadah mereka. Jika pengajaran
dilakukan, maka kitab-kitab tradisi sering digunakan seperti Sabil al-Muhtadin (bab Puasa) oleh Syeikh Muhammad Arshad al-Banjari
digunakan atau kitab Matla` al-Badrayn
oleh Syeikh Nik Mat bin Ismail Daud Fatani. Tetapi ada juga yang menggunakan
buku-buku moden berhubung dengan puasa yang banyak terdapat di dalam pasaran.
Namun pengajian yang menggunakan kitab-kitab yang klasik lebih menarik. Selain
dari pengajaran dan ceramah, maka persoalan-persoalan yang berhubung dengan puasa
dijadikan bahan tazkirah, biasanya mengirinmgi solat seperti selepas solat
maghrib dan subuh dan pada masa-masa yang bersesuaian. Tujuannya adalah sebagai
mengulangi pengajaran bagi memperbaikli ibadat puasa.
Puasa dari segi ta`rifnya ialah niat bagi
berpuasa pada siang hari dan menjaganya agar tidak berlaku perkara-perkara yang
boleh membatalkan puasa, tetapi ini adalah pada tahap biasa. Puasa ada
tahap-tahap dan kualiti. Tahap-tahap ialah tahap biasa sebagaimana disebutkan,
iaitu menahan diri dari perkara-perkara yang membatalkan puasa.
Tahap kedua yang lebih tinggi, ialah
mengawal diri dari membatalkan pahala puasa, iaitu mengawal mata dari melihat
perkara-perkara yang merangsang syahwat, mengawal mulut dari bercakap
perkara-perkara yang tidak berfaedah, apa lagi berdusta dan sebagainya, Begitu juga
menahan diri dari mendengar perkara-perkara yang melalaikan. Demikianlah juga
mengawal panca indera yang lain.
Manakala tahap tertinggi ialah tumpuan hati
dan jiwa secara ikhlas bagi meningkat kualaiti hati dan rohani agar dapat capai
konsep `Taqwa` yang sebenar-benar sebagaimana di dalam ayat Al-Qur`n di atas.
Terdapat berbagai-bagai puasa sunat seperti puasa enam Syawal, puasa Isnin –Khamis
dan sebagainya. Puasa sebenarnya adalah merupakan terapi diri dari segi
jasmani, hati nurani dan rohani agar diri jasmani dan rohani menjadi insan
berkualiti di sisi Allah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment