TAJUK_TAJUK BAGI SEMINAR AKIDAH
(Fikrah Bangi: 214),
BBB, 28 Sha`ban 1440H. = 04 Mei 2019M. (Sabtu):
Seminar setengah hari yang berlangsung di
KUIS dapatlah dirumuskan sebagai perbincangan secara garis kasar tentang
pegangan akidah ummah, terutama d Alam Melayu yang berasaskan akidah aliran
Aliran Ash`ari-Maturidi yang telah berakar umbi sebagai pengangan akidah umat
di rantau berkenaan. Jika mau dibicarakan secara detail setengah hari
sebenarnya tidak cukup waktu.
Pada pagi 2 Mei (Khamis) itu tiga pembentangan dilakukan oleh tiga orang
pensyarah dari tiga buah universiti.
Pembentangan pertama dilakukan oleh Dr.
Abdul Rahman Mahmud yang merupakan Pengarah Pusat Islam Universiti Kebangsaabn
Malaysia dengan tajuk:Akidah Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah (ASWJ) Dalam
menghadapi masalah semasa.Kertas kedua dibentangkan oleh Al-Fadhil Dr. Hamidun
bin Muhammad Hussein dari KUIS dengan tajuk: Jauharat al-Tauhid dan Akidah Al-Tahawi Dan Literature Dalam Rangka Kefahaman Asha`irah. Manakala
tajuk ketiga dibentang oleh Dr. Muhammad Nizam bin Abdul Kadir dari UPM dengan
tajuk:Ahlu al-Sunnah Dalam Islam. Ketiga-tiga sesi dipengerusikan oleh Dr.
`Ata`dari KUIS.
Dr. Abdul Rahman menyebut bahawa aliran
(ASWJ) adalah istilah yang tidajk wujud pada permulaan Islam. Akidah Salafi
adalah langsung merujuk kepada sumber asal Islam, iaitu Al-Qur`an dan Hadith,
tetapi apabila berlaku perpecahan politik dan pegangan akidah yang melahirkan
seperti Khawarij, Qadariyyah, Jabariyyah, Mu`tazilah menjadikan kefahaman
tentang akidah bercelaru menyebabkan bangkit tokoh-tokoh dengan pendekatan
akidah murni seperti Al-Tahawi, Asha`irah, dan Maturidiyyah. ASWJ juga dilihat
berlaku dalam bidang syari`at seperti Maliki, Shafie, Hanafi dan Hanbali, juga
berlaku di dalam bidang akhlak dan kerohanian yang dilihat aliran Al-Ghazali
sebagai ASWJ. Ini didasarkan kepada konsep Iman, Islam dan Ihsan yang dipetik
dari Hadith Nabi s.a.w. riwayat Umar al-Khattab. Pegangan ASWJ adalah
diibaratkan sebagai `Jalan Tengah` berbanding dengan aliran-aliran extrem yang
lain seperti Mu`tazilah, Jabariyyah, Shi`ah dan sebagainya.
Aliran ASWJ adalah pendekatan mantap yang
menjadi pegangan majoriti umat. Kekukuhannya adalah kekukuhan dari pendekatan
ilmiah yang berpegang pada dalil naqal dan akal sebagaimana yang diulas oleh
Al-Tahawi, Ash`ari dan maturidi
Aliran Ash`ri-Maturidi adalah menjadi
pegangan umat Islam di Nusantara. Mereka yang berjasa adalah dari kalangan
ulama seperti Syeikh Daud bin Abdullah al-Fatani, Syeikh Zainal Abidin Fatani, Tuan
Ali Kutan,, Syeikh Nasir al-Mas`udi dan
beberapa yang lain yang mengarang kitab-kitab akidah di dalam bahasa Melayu
(Jawi). Kirtab-kitab yang dihasilkan oleh ulama-ulama di atas dipelajari di pengajian-pengajian
tradisi seperti pondok, madrasah dan balai. Bahkan dipelajari di masjid-masjid
dan surau-surau. Pengajian berkenaan menjadi benteng akidah umat.
Walau bagaimana di dalam zaman moden ini
berkembang berbagai-bagai ilmu pengetahuan khususnya dalam bidang sains dan teknologi
dan berbagai-bagai cara kehidupan moden. Pendekatan akidah secara tradisi masih
menjadi benteng keimanan. Namun pemikiran ummah tidak sunyi dari berdepan
dengan ancaman. Ancaman tradisi ialah kejahilan. Ianya dapat diatasi dengan
pembelajaran. Faham moden ialah hasil dari perkembangan berbagai kefahaman
seperti liberaliusme, pluralisme, persamaan gender dan hak samarata dan
kebebasan untuk tidak bertuhan – etheis.
Semuanya di atas adalah aliran dan
kefahaman moden yang tidak cukup dengan pertahanan akidah secara tradisi,
tetapi menuntut pendekatan secara saintifik, intelektual termasuklah dari segi
perbahasan akidah yang diharap dapat menjawab tuntutan ilmiah secara terkini yang memuaskan. Bidang akidah memerlukan
tokoh-tokoh pengulas akidah secara semasa. Tokoh Al-Juwaini, Al-Baqillani
terkini seperti Al-Qaradhawi di dalam bidang terkininya.
Sekian
No comments:
Post a Comment