August 21, 2019

AL-HAMDULILLAH UTUSAN MASIH DITERBIT


AL-HAMDULILLAH UTUSAN MASIH DITERBIT
(Fikrah Bangi: 323),
BBB: 20 Zulhijjah 1440H. = 21 Ogos 2019M. (Rabu).
Mendapat maklumat dari media letronak pada petang semalam (Selasa), bahawa Utusan Malaysia, termasuk Kosmo, kerana masalah kos pembiayaan dan tekanan  terbitan digital, hati Penulis menjadi sayu. Utusan yang mula diterbit sejak 1938 yang dipelopori oleh Yusof Ishak yang pada masa tiada media cetak dimiliki Melayu telah berusaha mendapat modal dan membeli mesin cetak dari Jepun itu melambangkan detik-detik perjuangan Melayu dari segi penerbitam. Kini menghadapi situasi gawat dari segi penerusan.
Umum menmgetahui, bagi survival akhbar mesti mendapat sokongan dan tunjangan dari badan yang kukuh.  Berita Harian disokong oleh Media Prima dan Utusan disokong oleh Umno. Kekalahan Umno dalam pilihanraya ke 14 (9 Mei 2018), menjadikan Utusan hilang penyokong kuatnya. Kehilangan mereka yang menyokong, menjadikan Utusan sebagaimana yang dihadapi sekarang.
Walaupunm berita pagi ini (21 Ogos 2019) sedikit menggembirakan, bahawa Utusan terus diterbitkan, bahawa kita dapat menelah situasi gawat yang sedang dihadapi Utusan dan Kumpulannya. Dari situasi yang dihadapi Utusan kita dapat mengambil ibrah, bahawa kedudukan Melayu begitu rapuh. Dari sebuah kekusaan memerintah negara sebelum pilihanraya ke 14, Melayu, khususnya Umno, tersungkur selepas keputusan pilihanraya ke 14. Apa yang dihadapi Utusan adalah ibrah yang perlu dihayati, bahawa `Lorong Hitam` yang bakal dhadapi Melayu akan memanjang, jika tidak ada usaha memulihkan kedudukannya.
Berita pagi ini juga mengisyaratkan ke arah keparahan yang dihadapi Melayu, bahawa seganding dengan Melayu, sebagaimana menjadi berita muka depan Sinar Harian hari ini bahawa:
``Islam Semakin Terancam Selepas PRU 14``
Perkara ini tidak terjadi begitu sahaja, tetapi ianya merupakan satu perancangan yang sudah dan sedang diatur rapi oleh pihak musuh Melayu dan Islam yang mengakibatkan apa yang sedang terjadi dan dihadapi Melayu-Islam.``
Musuh Melayu-Islam menyedari, walaupun Melayu melalui Umno telah tersungkur dan menghadapi ketenatan, tetapi mereka sedar, Melayu masih mempunyai kekuatan dari segi suara majoriti yang kalau mereka bersatu akan menggugat pihak musuh. Ini terbukti dari kesedaran peringkat mutakhir apabila Melayu bersatu mereka dapat menguasai majoriti dan memenangi pelihanraya. Ini yang dibimbang oleh pihak musuh dan mereka sedang mengatur percaturan bagi melemahkan Melayu.
Rancangan penutupan Utusan, mencerminkan kelemahan Melayu, tetapi ada kesedaran sebelum ianya benar-benar ditutup dan usaha  penerbitannya diteruskan, tetapi kita amat khuatir setakat manakah Utusan dapat bangkit dengan `Menongkat Paruh` bagi survival dan dapat meneruskan perjuangan di dalam bidang penerbitan. Ia juga mencerminkan setakat manakah kemampuan Melayu untuk bangkit kembali dari kejatuhannya.
Situasi dan ibrah ini perlu dipandang dan diambil  tindakan serius.
Sekian.

1 comment:

  1. BN-Naik Harga Utusex 50 Sen...Pasti Lebih Laku...INI otak ekonomi cara islam Khat Jawi = melayu untuk awak!!...Malaysia Boleh pergi Mampus!!

    ReplyDelete