PENGAJIAN
TINGGI DI MALAYSIA: PERBINCANGAN
(Fikrah
Bangi: 576),
BBB: 10 Syawal 1441H. = 02 Jun 2020M. (Selasa).
Dapatlah
dikatakan bahawa perkembangan pengajian tinggi di Malaysia dari segi jumlahnya
adalah memberangsangkan. Pertumbuhan pengajian tinggi yang dikenali dengan universiti
adalah berlaku selepas 1970an. Dalam tempoh setengah abad, terdapat sejumlah yang agak banyak di negara ini, iaitu
sekitar 40 buah pengajian tinggi.
Separuh daripadanya dikenali sebagai Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan
separuh lagi dikenali sebagai Institusi
Pengajian Tinggi Swasta (IPTS).
Banyak
perkara yang dapat diperbincangkan mengenai pengajian tinggi di negara kita
ini. IPT adalah institusi yamg amat dipandang tinggi, kerana ianya membawa obor
ilmu.. Dengan ilmu membuka minda dan jiwa masyarakat dan meningkatkan darjat
kedudukan individu. Dengan ilmu yang mempunyai bidang dan cawangan memajukan negara di dalam
berbagai bidang. Bagi sesebuah negara
yang merdeka dan ingin maju, maka mendirikan pengajian tinggi, khususnya
universiti sebagai keperluan dan kemestian.
Mendirikan
sebuah universiti, bukan sekadar mewujudkan kampus dan binaan dan diadakan
tenaga pengajar dan pelajar bagi
memenuhi ianya sebagai konsep sebuah institusi pengajian, tetapi perlu ada
perancangan , ada visi dan misi serta
matlamat yang mau dicapai. Demikianlah dengan sejumlah pengajian tinggi di
negara kita ini baik yang bersifat IPTA dan IPTS semuanya harus lahir dalam
acuan dan kerangka yang secara sedar sejak dari awal, semuanya berada di dalam
rangka dan acuan yang seharusnya diikuti dan dipatuhi oleh pengajian-pengajian
yang berkenaan.
Sebagaimana
telah dibincangkan kelahiran universiti-universiti di negara ini, bukan dari
perancangan dan perkembangan yang diatur rapi sejak awal, tetapi lebih
merupakan desakan dan anjuran
kelompok-kelompok intelektual dan aktivis dan atas desakan serta cadangan ini diterima dan mewujudkan
sekelompok universit, kecuali IPTS lebih bersifat komersil. Kita tidak
menentang, sebaliknya menyokong kewujudan IPT di negara ini, yang jumlahnya
adalah merupakan kewajaran, tetap[i persoalan banyak dapat ditimbulkanm
dengan peranan universiti sejak setengah
abad tradisi keuniversitian ini wujud di negara kita ini.
Al-Hamdulillah
Penulis yang sudah lanjut usia dan berkesempatan dengan zaman sebelum merdeka,
selepas merdeka dan menyaksikan sama, bahkan terlibat sama di dalam
perkembangan IPTA dan turut menyaksikan pertumbuhan IPTS di negara ini.
Untuk
makluman pada tahun 1960an hingga ke tahun 1970an pengajian tinggi pada masa
itu amat dipandang tinggi. Tenaga-tenaga pengajarnya amat dipandang tinggi dan
keluaran-keluarannya dianggap para
intelektual yang dihormati dan sukar dicapai dengan taraf kemampuan yang
dicapai mereka. Mereka sebenarnya berkedudukan penting di dalam pentadbiran
negara dan di dalam masyarakat.
Apakah
universiti pada masa itu memang bermutu dan graduan juga bermutu dan bagaimana
dengan pengajian tinggi kini dan lulusan-lulusan yang terhasil ?
Apakah
pengajian-pengajian tinggi kini menepati dengan kehendak negara dan masyarakat
?
Sekian.
No comments:
Post a Comment