PREHATIN
TERHADAP PENDIDIKAN
(Fikrah
Bangi: 596),
BBB: 03 Zulkaedah 1441H. = 25 Jun 2020M. (Khamis).
Dua
bidang yang paling utama menjadi perhatian semua pihak dalam masa Covid-19
ialah ekonomi dan pendidikan.
Membicarakan
khusus dari segi pendidikan, semasa Covid-19 menyerang dan sekolah terpaksa ditutup banyak
perbincagan tentang bila persekolahan, bahkan universiti dapat dibuka kembali, kerana
semua pihak menyedari terganggunya pengajian setelah tiga bulan tidak
bersekolah. Sebelum sekolah dibuka dibincangkan procedure dan SOP yang perlu
dipatuhi bila sekolah dibuka. Keputusan telah diambil sekolah-sekolah dibuka
pada Rabu 24 Jun 2020 semalam.
Berita
melaporkan – oleh semua media,
perkembalian ke sekolah ini diberi perhatian bukan saja oleh guru,
tetapi pihak Kementerian,Pejanat Pelajaran,
PIBG, Polis, Kesihatan, ibu bapa
dan NGO. Al-hamdulillah berita berbagai media pagi ini melaporkan semuanya
berjalan lancar. Semuanya ini mencerminkan semua pihak prehatin terhadap
pendidikan, khususnya pada musim
Covid-19 yang mengganggu normal pendidikan.
Selepas
kembali persekolahan bagi peringkat menengah atas, setelah berjalan dengan baik
– Insya Allah, perbincangan akan berlaku bila
bahagian pendidikan yang lain, iaitu peringkat menengah rendah dan
sekolah rendah wajar kembali dibuka dan
tentulah dibicarakan tentang procedure dan SOP yang harus digariskan dan harus
dipatuhi.
Semua
perubahan baru perlu dilakukan yang dikatakan sebagai norma baru bagi
pendidikan.
Kita
melihat sesuai dengan zaman baru – pasca Covid-19, sesuai dengan pemerintahan
dan politik baru , bahkan dunia baru pasca Covid 19, maka perubahan sesuai
dilakukan xecara menyeluruh. Bermaksud oleh kerana terhalangnya pembelajaran,
maka pembaharuan dilakukan pengajaran
secara maya yang melibatkan teknik dan teknologi pengajaran sahaja, tetapi
tidak melibatkan segala aspek yang lain secara menyeluruh
Bermaksud
anak-anak dan pelajar sebagai aset negara, maka perhatian negara hendaklah
diberi kepada anak-anak sebagai generasi
yang bakal mengendalikan negara sebaik
mungkin dalam semua bidang berdasarkan sebaik pendidikan yang dapat diberi
kepada mereka.
Dalam
kata lain pendidikan yang diberi oleh negara bersifat menyeluruh. Maka
persediaan pendidikan disedia dan diberi peluang bagi semua anak-anak dari
kecil dari peringkat paling rendah kepada peringkat paling tinggi yang termampu
oleh pelajar.
Bagi
maksud di atas negara mesti membuat paraturan dasar dan prinsip Pendidikan
Negara secara menyeluruh dari peringkat jagaan anak-anak pada peringkat pra
sekolah, tadika, sekolah, kolej dan universiti (termasuk universiti swasta).
Dasar
Pendidikan Negara secara menyeluruh ialah bagi memberi peluang kepada anak-anak
warga negara mendapat peluang pendidikan terbaik bagi memperkembangkan potensi yang ada pada
setiap anak-anak, tanpa diskriminasi.
Bagi
tujuan ini falsafah, prinsip dan dasar pendidikan Negara secara menyeluruh hendaklah
dirangka secara lengkap dan terbaik bagi
dijadikan dasar dan panduan pendidikan secara menyeluruh bagi semua peringkat.
Ianya melibatkan tenaga penggubal dasar Pendidikan Negara terbaik, bagi
mendididik warga negara, penyediaan kurikulum bagi semua peringkat, kandungan bagi semua peringkat,, pendidikan
guru, persediaan infra-struktur dan pentadbiran.
Rangka
dan dasar pendidikan negara yang teratur
dan syumul menghasilkan kaedah pendidikan
terbaik dan mengeluarkan generasi bermutu
untuk kepentingan negara, bangsa dan agama.
Sekian.
No comments:
Post a Comment