Era penting ialah antara zaman Nabi Ibrahim
a.s. kepada zaman Muhammad Rasulullah s.a.w. Mengapa dikatakan bahawa era penting ialah
kerana:
1) Ibrahim diibaratkan ninda kepada kerasulan beberapa rasul penting yang
kemudian dikenali sebagai agama seperti Yahudi, Kristian dan Islam.
2) Cabaran terhadap aqidah tauhid yang bermula dari zaman Nabi Ibrahim
sebagai agama Hanif
3) Kemampuan memimpin dalam membina tamadun dan peradaban manusia.
Nabi Ibrahim adalah nabi dan Rasul Besar yang
dari belahan turunannya melahirkan Nabi Ishaq, Ya`kub, Yusuf dan seterusnya melahirkan
agama Yahudi yang dikuti dengan agama Kristian.
Persoalan dengan kaum Yahudi dan agamanya
ialah persoalan `Sikap`. Dalam sejarah dilihat bahawa kaum Yahudi jika pun
tidaklah begitu istimewa, tetapi banyak diberi pertolongan oleh Allah seperti
melepas dari Fir`aun yang sejak dari kecil mau membunuhnya, kerana menurut
ta`bir mimpi akan menggugat pemerintahan Fir`aun dan Musa terlepas (Al-Baqarah:
49). Musa juga selamat melarikan diri
dari Mesir kerana ada ancaman untuk membunuhnya. Beliau tiba ke Madyan. Dia
menolong dua anak perempuan mendapatkan air dari perigi. Keduanya anak Nabi
Shu`ayb. Musa bekerja menternak kambing dan bertani bersama keluarga Shuayb dan
beliau menjadi menantu kepada Shuayyb dengan mengahwini salah seorang daripada
anak Nabi Shu`ayb tersebut (Al-Qasas: 22-28). Musa dilantik menjadi Rasul dan berdakwah
kepada agama Allah. Beliau ke Mesir bersama isterinya menentang sikap kufur
Fir`aun yang mendakwa dirinya sebagai Tuhan. Di istana Raja Fir`un beliau
mengalahkan tukang sihir Fir`aun (Taha: 57-73). Kemenangan Nabi Musa diimani
oleh sebahagian pembesar-pembesar, menyebabkan Fir`aun merka. Pengikut-pengikut
Musa telah dikejar tentera-tentera Fir`aun dan Musa dan pengikut-pengikut
menyeberangi laut dan diikuti tentera-tentera Fir`aun yang kemudian tentera
Firaun tenggelam dalam lautan (Al-Baqarah: 50).
Nabi Musa menumpukan tugasnya bersama
saudaranya Harun mendakwah masyarakat kepada agama Allah. Nabi Musa menerima wahyu di Bukit Tursina dan
berdepan dengan kekufuran kaumnya yang angkuh yang menyembah patung anak lembu
yang disesatkan oleh Samiri. Di Padang pasir kaum Musa bersikap angkuh dan
tidak mau menurut perintah ke Baitul Maqdis. Mereka berada di padang pasir itu
semala 40 tahun, namun Allah menyelamatkan mereka dari kelaparan dengan makanan
`al-manna dan salwa` (Al-Baqarah: 57).
Mereka juga bersikap tidak bersyukur dengan makanan yang dikurniakan dengan
memohon berbagai makanan yang lain. Sikap mereka dimurkai Allah (Al-Baqarah:
61). Bila mereka diberi peluang menangkap ikan, dan melarang dari bekerja pada
hari Sabtu mereka juga melanggari larangan dan mendapat balasan siksaan dari
Allah. Apabila mereka diminta menyembelih lembu bagi membuktikan siapa pembunuh
bagi seorang yang mati, mereka juga berdolak dalik sehingga sukar mendapat
lembu yang dimaksudkan (Al-Baqarah: 67-73).
Demikianlah sikap angkuh, kufur dan tidak bersyukur
terhadap Allah yang banyak menolong mereka yang diperhambakan antaranya oleh
raja Fir`aun, umat Israil juga tidak
mengikut dakwah yang dibawa Nabi Musa. Sikap ini terbawa-bawa oleh kaum Israil
hingga kini yang bersikap angkuh bukan saja terhadap sesama turunan semitik,
tetapi juga dalam hubungan antarabangsa. Mereka hingga kini bukan saja angkuh,
tetapi juga kejam dan merampas tanah air negara jiran. Lantaran itu tiada
kerjasama kebanyakan negara dengan Israil. Mereka berkuasa sebenarnya hasil dari
konspirasi negara-negara besar bagi mewujudkan `suasana tidak stabil` di Asia
Barat.
Berhubung dengan Nabi Isa, ialah lebih kepada
persoalan aqidah. Nabi Isa anak Maryam bt. Imran yang dilahirkan tanpa bapa
(lahir 622 sebelum Hijrah). Maryam dipelihara Nabi Zakaria sejak kecil. Setelah
dewasa Isa dibangkitkan menjadi Rasul dengan dokongan
sahabat-sahabat yang dikenali sebagai Hawariyyun. Tetapi antara sahabat-sahabat
Nabi Isa ini ada yang murtad bernama `Yahuza` dan terdapat
pengikut-pengikutnya. Murid Nabi Isa yang murtad itulah yang mengepalai
rancangan menangkap Nabi Isa untuk dibunuhnya. Tetapi orang munafik ini
sebenarnya yang tertangkap. Pembunuhan tidak berlaku terhadap Nabi Isa,
sebaliknya ianya diangkat Allah ke sisinya. Di dalam hal ini Allah berfirman
bermaksud:
``Adapun orang-orang durhaka itu tidaklah
mereka membunuh dan menyalib Isa, hanya orang yang diserupakan Allah dengan Isa
a.s. lah yang tersalib.`` (Al-Nisa`: 157).
Kedudukan Isa dan `peristiwa pembunuhan
terhadapnya` memberi implikasi serius
terhadap aqidah yang membawa kepada pendapat Isa sebagai `Anak Tuhan` atau
salah satu dari tiga uknum ketuhanan. Pegangan ini walaupun dihurai secara transendance
tidak dapat diterima akal rasional.
Hikmat diutus Nabi Muhammad s.a.w. bagi
menyempurkan aqidah tauhid, bahawa Allah Yang Tunggal hanya adalah Tuhan.
Aqidah yang kukuh ini disempurnakan lagi dengan `Pandangan Wujud` keislaman dari berbagai-bagai aspek. Islam
disempurnakan dengan syariat dan nilai akhlak. Ianya agama universal dan tidak
terhad kepada satu-satu kaum tertentu. Islam mentakmilahkan keseluruhan. Firman
Allah bermaksud:
``Pada hari ini Aku sempurnakan agama kamu dan
Aku lengkapkan nikmatku ke atas kamu dan Aku redakan Islam itu menjadi agama
kamu.`` (Al-Ma`idah: 3).
Kesempurnaan Islam ini hendaklah dilengkapkan
oleh umat dari segi tamadun dan peradaban yang dapat mengalah dan menundukkan
musuh.
Sekian.
No comments:
Post a Comment