Telah dibicarakan bahawa ayat-ayat Al-Qur`an
menyebut tentang Allah menciptakan langit, bumi, matahari dan bintang-bintang
dan Allah juga menegakkan gunung-ganang dan mengalirkan sungai-sungai dan
menumbuhkan tumbuh-tumbuhan yang mengeluarkan berbagai jenis buah-buahan
(13.2-4). Sesungguhnya semuanya menurut peraturan yang dicipta Allah bagi kepentingan
hidupan dan sepatutnya memberi kefahaman bagi mereka yang berakal dan meyakini
kekuasaan Allah.
Selain dari melihat kepada semua peraturan
Allah yang semua makhluk berserah dan menurut peraturan yang mencerminkan ciri keislaman makhluk, maka dengan memahami
peraturan dan mematuhinya, maka terutamanya manusia merasa aman. Lebih luas
lagi dengan memahami ciptaan dan kekuasaan Allah Yang Maha Pencipta dan
kedudukan makhluk sebagai hamba yang dicipta ianya membentuk keyakinan dan
keimanan kepada Allah sebagai Pencipta dan membentuk `Pandangan Wujud` dalam
minda bahawa Allah Tuhan Yang Berkuasa, Mencipta dan Pemberi Rahmat kepada sekalian
alam. Pandangan yang bersifat akidah ini meresapi secara harmoni kepada semua
`Pandangan Wujud`. Lebih jelas diperturunkan dalam bentuk rajah bagi
menjelaskan tentang `Tauhid Aqidah: Takmilah Harmoni Pandangan Wujud`
Rajah:
Dalam rajah di atas dapat dihuraikan
sebagaimana berikut:
Allah pada puncak bermaksud Allah yang
bersifat Tauhid, Maha Pencipta, Maha Kuasa yang juga bersifat dengan
sifat-sifat sempurna yang lain.
Rasulullah ialah Pesuruh Allah yang menerima
wahyu dari Allah – iaitu `Al-Qur`an` yang di dalamnya mengandungi berbagai
maklumat termasuk berbagai-bagai persoalan yang menjadi topik tafsiran. Apa
yang terkandung di dalam Al-Qur`an dapat ditanggap dengan akal yang banyak
disaran di dalam Al-Qur`an. Tanggapan melalui akal dapat memberi keyakinan pada
diri yang menjadi pegangan. Pegangan ini dapat didekati dengan kaedah khusus
yang dikenali dengan `Ilmu Aqidah` (contoh pendekatan Ash`ari dan Maturidi). Dengan
aqidah yang betul memberi pegangan yang kukuh yang dari segi yang lain ianya
memberi keamanan dari segi minda di dalam meyakini Allah. Ianya dikenali dengan
`Iman` yang memberi keamanan bagi yang beraqidah pegangan.
Satu lagi
pendekatan yang dapat dihayati tentang Rahmat, Rahim, Kasih dan Cinta
Allah ialah melalui kerohanian, yang sebagaimana bidang akli yang dapat
membicarakan secara luas dan rasional tentang berbagai bidang ilmu yang bersifat
akli dan juga bidang aqidah yang mempunyai kaedah dan pendekatan tersendiri, maka demikianlah
dengan bidang kerohanian yang dapat dihayati dan dimesrai.
Melalui bidang-bidang berkenaan yang dihayati
dari ciptaan Allah, melalui kitab suci Al-Qur`an yang di dalamnya berbagai-bagai
kandungan yang dapat difahami, diyakini dan dihayati – yang melalui Perutusan Rasulullah s.a.w., melalui
wahyu Al-Qur`an sebenarnya membentuk `Pandangan Wujud` keislaman yang pandangan
wujud ini meresap dan merangkumi pandangan alamiah yang di dalam rajah dipecahkan
secara terhad dan boleh ditambah, misalnya bagaimana `Pandangan Wujud`
keislaman – tentang `Pencipta (Allah), tentang Rasulullah, Al-Qur`an,. Melalui
orientasi berbagai bidang ilmu, aqidah dan rohani juga membentuk `Pandangan
Wujud` tentang alam dari cakrawala,
langit, angkasa, berbagai planet, bulan dan bintang-bintang, pandangan tentang
bumi dan kehidupan dan kepelbagaian pada permukaannya, proses malam dan siang
serta konsep angin dan ribut dan cuaca yang mewujudkan musim-musim. Dan paling
penting `Manusia` itu sendiri yang bukan saja dilihat `Pandangan Wujud` diri
segi fizikal, tetapi juga dari sudut falsafah dan kerohanian tentang manusia
itu sendiri yang ruang lingkupnya begitu luas `Pandangan Wujud` juga boleh
diperluaskan kepada bersifat alam ghaib dan akhirat. Semuanya dapat dirumuskan
ke dalam `Pandangan Wujud` keislaman.
Kembali kepada topik tumpuan pada penulisan
ini iaitu kosep `Iman`, bahawa iman adalah terhasil dari kejelasan `Pandangan
Wujud` tentang segala yang wujud dari Pencipta, Rasulullah, Perutusan yang
diterima, pemahaman melalui pelbagai ilmu, khususnya aqidah dan kerohanian yang
semuanya mengharmoni padangan terhadap berbagai bidang alamiah. Dengan pandangan
teratur dan kedudukan semua dalam `Pandangan Wujud`, maka individu dan
masyarakat - Muslim yang berpegang dengan
keseluruhan yang terangkum dalam `Pandangan Wujud` berkenaan berada dalam
kejelasan, tenteram dan aman dengan `Pandangan Wujud` yang menjadi pegangan
keimanan bagi individu dan masyarakat umat – Islam. Dengan `Pandangan Wujud`
yang betul, apalagi jika individu dan masyarakat bersikap, bertindak dan
beramal secara yang betul, maka individu dan masyarakat berkenaan yang beriman berada di dalam keamanan, bahkan sebagai
kesan ianya mengharmoni mengaman, mententeram semua. Mereka yang berkeyakinan
dengan `Pandangan Wujud` yang benar adalah berada di dalam keyakinan, tidak
ragu dan tidak resah, bahkan tidak merasa keciwa dan duka.
Dapatlah dijadikan contoh ibarat diri yang
mempunyai `Pandangan Wujud` yang benar dan beriman secara benar sebagai pelayar
yang mempunyai kemahiran belayar di tengah samudera lautan luas. Pelayar
mempunyai keilmuan yang berhubung dengan lautan, tahu melihat arah bintang-bintang
dan tiupan angin. Berdasarkan keilmuan tentang astronomi dan ilmu pelayaran dia
tahu berbagai arah dan tahu ke mana arah lautan dan pelabuhan yang dituju. Dia
tidak risau dalam pelayaran, dia tidak ragu dalam menuju pelabuhan yang dituju
dan tahu di mana daratan dan pulau yang boleh berlindung kalau ada angin
kencang dan sebagainya. Dia yakin, tenang dalam menuju pelabuhan yang dituju.
Andainya ada mara bahaya yang terpaksa ditempuh, jika timbul masalah dalam
pelayaran, ianya bukan diakibatkan oleh kejahilan. Jika dia menghadapi mara
bahaya, bahkan kematian dia adalah dalam keyakinan dalam menuju ke pelabuhan
yang dituju.
Contoh sedemikian dapat ditegakkan, iaitu ada
persaamaan bandingan seorang atau jamaah Islam yang yakin dengan aqidah yang
betul, berpegang dengan kewujudan Allah Yang Tunggal, Yang Berkuasa Mencipta
dan Meniadakan Yang menentukan segala-gala. Dia yakin bahawa segalanya di tangan
Allah dia hidup dalam sihat, dapat belajar dan dapat beribadah dan sebagainya.
Dia yakin Allah yang menentukan segala-galanya di dalam dia berikhtiar memohon
kehidupan yang selesa dan bahagia. Dia bersyukur dengan kurniaan Allah, tetapi
andainya hidupnya banyak menghadapi masalah, walau dia berusaha mengatasinya,
tapi masih bermasalah, dia juga bersabar dan berpegang pada ketentuan Allah,
bahkan disebalik dari ikhtiar dan mohonan dipanjat kepada Allah memohon apa
yang baik baginya, andainya ditentukan sebaliknya dia bersabar. Tidak ada
kekesalan terhadap, takdir, segalanya
diterima dengan baik, kenikmatan dengan syukur dan kesusahan dengan sabar dan
tidak ada kekesalan. Dia tenang berada di dalam.
Itulah orang beriman yang tenteram jiwanya di
dalam menghadapi ujian dan ketentuan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment