Kisah Nabi Yusuf adalah bertemakan Yusuf dan
keluarga bermula dengan ta`wilan terhadap mimpi Yusuf oleh bapanya Ya`kub.
Konflik bermula bila timbul rasa tidak puas hati di kalangan adik beradik
lelaki Yusuf berjumlah 10 orang – tidak termasuk Bunyamin (adik bungsu)
terhadap bapanya Ya`kub yang membezakan kasih sayang antara mereka dan Yusuf
menyebabkan mereka berusaha menyingkirkan Yusuf dengan meninggalkan Yusuf di
kegelapan perut perigi. Niat jahat selalunya tidak berjaya. Cerita berkembang kepada
episod kedua dengan Yusuf mendepani ujian getir menjadi sebagai budak hamba
yang dijual di pasar yang dibeli seorang pembesar Mesir dan dijadikan anak
angkat bagi keluarga Al-Aziz dan isterinya Zulaikha. Seterusnya cerita terus
berkembang menuju ke peringkat klimeks kepada episod tahap tiga apabila
Zulaikha mengingini Yusuf yang mencetuskan skendal Zulaikha. Cerita berkembang
secara turun mendatar kepada kerelaan Yusuf mengasingkan diri di penjara. Mimpi
memainkan peranan penting dalam cerita Yusuf. Semasa dalam penjara Yusuf
mentakwilkan mimpi dua banduan (seorang thabit kesalahan). Sekali lagi elemen
mimpi berlaku pada Raja Mesir. Maklumat sampai kepada banduan yang keluar tidak
bersalah memaklumkan kepada pihak pemerintah tentang kemahiran Yusuf menta`bir
mimpi. Yusuf meletakkan syarat kes dirinya dibersihkan terlebih dahulu sebelum
beliau menta`birkan mimpi Diraja. Konflik dihadapi Yusuf dengan Zulaikha dapat
dibersihkan dengan pengakuan Zulaikha yang bersalah dan dibuktikan dengan
pengakuan perempuan-perempuan yang menghadiri Majlis Pengakuan yang diadakan
dihadapan Raja Mesir. Yusuf ment`birkan mimpi Diraja, bahawa Mesir akan mengalami
zaman makmur dengan hasil tanaman dalam masa tujuh tahun mendatang dan diikuti
dengan kegawatan hasil pertanian tujuh tahun berikutnya.
Episod keempat, Yusuf sebagai seorang bersih
menerima ganjaran dari Allah dengan Raja Mesir melantiknya sebagai Pengurus
perbendaharaan Mesir bagi sektor pertanian. Kebijaksanaannya dengan izin Allah
Mesir terlepas dari menghadapi kegawatan pada musim kontang. Yusuf mencapai
kejayaan cemerlang dan dipercayai pemerintah dan rakyat.
Seterusnya melalui penggunaan elemen flashback
dalam penceritaan, apabila anak-anak Ya`kub (10 orang) datang ke Mesir membeli
makanan. Cerita mula ke arah peleraian tahap pertama, bila Yusuf mengenali
saudara-saudara mereka yang datang dan meminta mereka membawa adik bungsu
mereka, tetapi penceritaan dilanjutkan dengan konflik di kalangan
saudara-saudara Yusuf bila berdepan dengan bapa mereka yang berkeberatan
melepaskan Bunyamin bersama, namun memikirkan keperluan kepada makanan yang
telah kehabisan, Bunyamin dibenarkan bersama kafilah kedua anak-anak Ya`kub ke
Mesir dan secara helah halus dengan Bunyamin ditahan kerana disabit `kesalahan`
mencuri alat sukatan yang diletakkan dalam karungnya. Cerita memuncak kembali
bagi kali ketiga (selepas Yusuf ditinggalkan di telaga dan skendal Zulaikha) dialami anak-anak Ya`kub dan Ya`kub sendiri
sebagai episod kelima akibat dari `penahanan` terhadap Bunyamin di Mesir.
Anak-anak Ya`kub pulang kepada keluarganya –
Ya`kub dengan berat hati dari rasa berdosa. Mereka berusaha untuk mengembalikan
keyakinan Ya`kub selepas hilang kepercayaan bapa mereka selepas kehilangan
Yusuf, apa yang diharap menjadi sebaliknya. Mereka menjadi lebih tidak diyakini
dan hilang kepercayaan bapa mereka selepas kes Bunyamin ditahan di Mesir.
Anak-anak Ya`kub menderita oleh krisis hilang keyakinan bapa dan derita oleh
dosa-dosa yang mereka lakukan. Mereka benar-benar menghadapi balasan di dunia
akibat angkara jahat mereka. Manakala Ya`kub yang lanjut usianya tidak kurang
menderita mengingatkan kepada Yusuf yang hilang dan Bunyamin yang ditahan.
Akibat dari sedih dan tangis menyebabkan mata Ya`kub menjadi rabun.
Namun kes kehilangan Yusuf dan penahanan
terhadap Bunyamin, tidaklah menjadikan Ya`kub orang yang berputus esa. Dia
menggantungkan harap kepada Allah dan terus bersabar. Bahkan dari peristiwa
kehilangan Yusuf, pemergian anak-anak Ya`kub kali pertama dan pulang dengan
membawa kembali barang dagangan yang mau ditukarkan, tetapi dipulang kembali,
permintaan pembesar Mesir itu supaya membawa Bunyamin bersama ke Mesir pada
kali kedua pemergian mereka, semacam ada makna dan maksud tersirat yang
mengisyaratkan sebagai ada hubungan dengan kedua-kedua anak mereka. Ini dapat
difahami dari ungkapan Ya`kub sebagaimana di dalam Al-Qur`an yang bermaksud:
``(Nabi Ya`kub) menjawab, ``Sesungguhnya aku
hanyalah mengadukan kesusahan dan dukacitaku kepada Allah dan aku mengetahui
(dengan perantaraan wahyu) dari Allah apa yang kamu tidak mengetahui.``
(12.86).
Melalui gerak hati dari Nabi Ya`kub yang tidak
berputus esa, Ya`kub sekali lagi memerintah anak-anaknya ke Mesir bagi kali
ketiga dan kali ini, di samping membawa barang-barang dagangan, mereka berusaha
merisik dan mendapat maklumat tentang Yusuf dan adiknya Bunyamin. Ini
mencerminkan Ya`kub semacam mempercayaai Yusuf juga berada di Mesir, ini
sebagaimana ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Wahai anak-anakku ! Pergilah dan intiplah,
khabar berita mengenai Yusuf dan saudaranya (Bunyamin), dan janganlah kamu
berputus esa dari rahmat serta pertolongan Allah, sesungguhnya bagi yang tidak
berputus esa mendapat rahmat dan pertolongan Allah, melainkan kaum kafir.``
(12. 87).
Pemergian kali ketiga ini, walaupun ada
membawa dagangan yang disifatkan oleh anak-anak Ya`kub sebagai kurang bermutu,
namun tujuan mereka disampaikan kepada pembesar Mesir (Yusuf), bahawa mereka
datang lebih kepada melahirkan kedukaan bagi bapa mereka yang kehilangan
anak-anaknya (Yusuf dan Bunyamin). Mereka melahirkan rasa kesusahan tentang kekurangan makanan, tetapi
lebih menderita kehilangan keluarga, terutama bagi orang tua mereka –Ya`kub.
Mereka memohon ihsan selain dari pada membeli dan menukarkan barang dagangan,
namun lebih berharap masalah kedukaan keluarga dapat diberi pertolongan.
Mendengar pengaduan yang dibawa oleh
saudara-saudaranya, Yusuf sudah sampai peringkat maksimum dari menyimpan rahsia
dan bersedia mendedahkan keadaan dan rahsia sebenarnya, sebagaimana maksud ayat
Al-Qur`an:
``Yusuf berkata, ``Tahukah kamu (bagaimana
buruknya) apa yang telah kamu lakukan kepada Yusuf dan saudaranya semasa kamu
masih jahil (tentang buruknya perbuatan yang demikian) (12.89).
Soalan Yusuf itu secara spontan membuka mistri
dan merupakan kejutan (keempat dan episod keenam) bagi saudara-saudara Yusuf
sehingga secara sponton pula keluar dari mulut mereka, sebagaimana terakam di
dalam Al-Qur`an bermaksud:
``Mereka bertanya (dengan hairan), Adakah
engkau ini Yusuf ? Dia menjawab, ``Ya akulah Yusuf dan ini saudaraku
(Bunyamin). Sesunggyhnya Allah mengurniakan nikmatnya kepada kami. Sebenarnya
siapa yang bertaqwa dan bersabar, maka sesungguhnya Allah tidak meghampakan
pahala orang-orang yang berbuat kebaikan.`` (12. 90).
Bayangkan dengan suasana itu, mereka
berpeluk-pelukan kegembiraan dan anak-anak Ya`kub yang 10 orang itu tidak
putus-putus memohon kemaafan di atas kesalahan mereka. Dan Yusuf pula secara
tulus ikhlas memaafkan mereka. Sebagaimana maksud ayat Al-Qur`an:
``Yusuf berkata, ``Kamu pada hari ini tidak
akan ditempelak dan tidak disalahkan (atas perbuatan kamu yang telah terlanjur
itu). Semoga Allah mengampunkan dosa kamu dan Dialah jua Yang Amat Mengasihani
daripada segala yang lain yang mengasihani.`` (12.92).
Kejutan dari pendedahan Yusuf adalah menepati
isyarat dan gerak hati serta telahan Ya`kub.
Sekian.
No comments:
Post a Comment