BBB, 01
Muharram 1437 = 14 Oktober 2015 (Rabu):
Di dalam Surah Al-Ra`d selain dari terdapat
ayat-ayat yang menyentuh akal, terdapat pula ayat-ayat yang memesrai kalbu dan
rohani. Antara ayatnya bermaksud:
``Mereka yang beriman dan tenang tenteram hati
mereka dengan mengingati (zikir) Allah. Ingatlah dengan mengingati (zikir)
kepada Allah menenang dan mententeramkan hati-hati (manusia).`` (13.28).
Tergolong ke dalam Islam dan teguh dengan
keimanan adalah nikmat tertinggi kurniaan Ilahi. Fenomena alam yang membuktikan
Kekuasaan Pencipta seharusnya bukan dibahaskan untuk sebab keyakinan, tetapi
sebagai ayat-ayat yang sentiasa terpamer memesrakan pandangan, memerdukan
pendengaran, mempesona dan mengkagumkan pengalaman. Di dalam hal ini ayat
Al-Qur`an menyebutkan bermaksud:
``Sesungguhnya pada
ciptaan langit dan bumi dan bertukarnya siang dan malam menjadi ayat-ayat bagi
yang bermata hati (termasuk akal dan rohani). Mereka mengingati Allah ketika
berdiri dan duduk dan berbaring di lambungan. Mereka berfikir tentang ciptaan
Allah dan tercetusalah ungkapan, ``Wahai Tuhan kami, Engkau tidak ciptakan
semua ini secara batil. Mahasuci Engkau,
selamatkanlah kami dari api neraka.`` (Aali Imran: 190-191).
Siapakah yang terdorong kepada pemesra kalbu dan cinta tertinggi ?
Ada dua peringkat mereka yang terpaut kepada
kehalusan, kelembutan dan keindahan, iatu mereka yang terdidik di dalam
bidang-bidang yang boleh kita sifatkan sebagai bidang yang bersifat seni.
Terpautnya mereka kepada bidang ini antaranya kerana didikan dalam
bidang-bidang yang berkait dengan kesenian atau berada di dalam alam sekitar
yang berbudaya seni atau memang seseorang itu berbakat di dalam bidang seni,
atau memang berada di dalam ketiga-tiga situasi atau sebahagian daripada
ketiga-tiga bidang. Penyerlahan mereka yang berkenaan menurut bidang terdidik.
Misalnya ianya mungkin terdidik di dalam katakan seni bina dan ukir hasil dari
warisan dan keterlibatan di dalam bidang berkenaan, maka jika memang dia
berbakat maka dia terkenal dalam bidang senibina dan ukir. Demikianlah misalnya
dalam bidang tenunan, membuat bahan tembikar. Yang lain mungkin melalui
pengajian berbakat di dalam bidang penulisabn kreatif atau lukisan atau khat
yang menyerlahkan mereka di dalam bidang-bidang berkenaan. Yang lain pula
berbakat di dalam seni suara, lakonan (film) dan bidang-bidang yang lain.
Mereka yang terlibat di dalam berbagai-bagai bidang seni berkenaan biasanya
jiwa yang terpupuk dengan bidang seni menjadikan jiwa mereka lembut, bersifat
kasih sayang dan anti kekerasan. Sebab itu perlu dari segi pendidikan ada
bidang pendidikan yang bersifat seni dan keinsanan yang dapat mengimbangi jiwa
yang bersifat keras yang tidak mendapat didikan yang bersifat seni. Pendeknya
bidang-bidang yang bersifat seni dan halus dapat memupuk masyarakat dengan
nilai-nilai kemanusiaan. Namun apa yang dibincangkan adalah merupakan pemupukan
yang berada pada level alamiah sahaja, bersifat nampak, walaupun ianya
melibatkan hati nurani dan lebih bersifat alamiah.
Satu aspek lagi ialah melibatkan level yang
lebih tinggi yang dapat kita sifatkan sebagai `seni rohani`. Kesedaran dan
orientasi seni rohani tidak semudah dicapai sebagaimana level seni alamiah-insaniah.
Jalan ke arah kesedaran dan pemupukan jiwa yang bersifat seni rohani adalah
melalui pendidikan kerohanian, iaitu melalui pengajian ilmu-ilmu keagamaan,
kesedaran tinggi tentang kuasa tertinggi – Ketuhanan, tekun beribadat dan
mempunyai nilai akhlak yang tinggi lagi salih. Lebih daripada itu meningkat di
dalam bidang kerohanian, khususnya yang dikenali sebagai ilmu tasawuf. Ilmu ini
dihayati bukan setakat melalui bacaan, tetapi melalui pengajian yang teratur
oleh guru dan pembimbing yang terlibat di dalam bidang berkenaan. Ada
jalan-jalan sufi menuju kepada peringkat tinggi yang antaranya dikenali dengan
jalan tarikat, syariat, hakikat dan ma`rifat. Dan jika mengikuti pendekatan
Al-Imam Al-Ghazali di dalam kitabnya yang berjudul Ihya` Ulum al-Din, seseorang
itu hendaklah menyempurnakan pegangan akidah, patuh beramal dengan nilai
syariat yang dikenali dengan rubu` al-Ibadat, memantapkan diri dengan
nilai-nilai yang dikategorikan sebagai rubu` al-Adat, menjauhkan diri dari
elemen-elemen yang dikategorikanb sebagai rubu` al-muhlikat dan berusaha
meningkatkan diri dengan rubu` al-Munjiyat. Imam Al-Ghazali memberi tumpuan
utama di dalam membicarakan tentang pembersihan logam hati yang dengan hati
bersih suci memudahkan diri berhias dengan nilai-nilai murni, sebaliknya jika logam
hati rosak dan berkarat akan dikotori dengan nilai-nilai kotor yang merosakkan
diri dan memberi kerosakan kepada kelilingan. Orang sufi terkenal dengan
kemurnian jiwa dan kesalihan amal, mereka berusaha mendekati Tuhan, mesra
dirinya dengan ibadat, basah bibir dengan zikir dan lidahnya sentiasa
bertilawat. Mereka yang berjiwa sedemikian tentulah dari kalangan salihin yang
bersifat kasih sayang, berakhlak mulia dan tidak menyusahkan orang dan
masyarakat kelilingan, hidup dalam keadaan aman dan tenteram. Golongan yang
seumpama ini adalah golongan khusus dan tidak ramai yang mencapai martabat
kerohanian yang tinggi. Mereka mesra dan lazat diri dalam suasana seni rohani dalam munajat diri kepada Ilahi.
Apa yang diharap bukanlah untuk mewujudkan
masyarakat kerohanian yang terasing di dalam alam kesufian, tetapi seharusnya
seorang berada di tengah masyarakat dengan berjiwa sufi sebagai ikan hidup di
dalam masin lautan, tetapi dirinya tidak masin oleh hidup jiwa tanpa dipengaruhi
kelilingan.. Dari segi didikan seharusnya tidak hanya memberi keutamaan melampau
kepada bidang sains dan teknologi semata-mata yang menyebabkan mereka kosong dari nilai kemanusiaan dan kerohanian
dan menjadikan mereka kekosongan jiwa, bahkan pendidikan hendaklah bersifat
keseimbangan dan wasatiyyah dari segi keilmuan yang bersifat akli dengan bersifat
keinsanan dan juga kerohanian. Mereka seharusnya tidak tersekat dan tertutup dengan
sesuatu yang bersifat kebendaan, tetapi ada di dalam jiwa nilai dan kesedaran
kemanusiaan, dan lebih utama dengan
nilai keagamaan. Dengan kesedaran keinsanan dan bertonggak dengan nilai
kerohanian memberi kesedaran kepada mereka maksud, nilai dan tujuan hidup,
terpupuk dengan nilai kemanusiaan dan berkesedaran dengan niali-nilai keabadian
bersesuaian dengan matlamat hidup: Hidup di dunia dan juga di akhirat secara
hasanah. Sebagaimana kata ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Mereka yang beriman dan beramal salih
beroleh kebahagiaan berkeadaan amat menggembirakan dan bertempat kembali yang
sebaik-baiknya.`` (13.29).
Sekian.
No comments:
Post a Comment