October 13, 2015

Mengapa Kufur ? Lanjutan Olahan Berdasarkan Tafsiran Maududi


BBB, 28 Zulhijjah 1436 = 12 Oktober 2015 (Isnin):


Pada awal Surah Al-Ra`d Allah menyebutkan bermaksud bahawa, ``Apa yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad) dari Tuhanmu adalah benar, tetapi kebanyakan manusia tidak mau beriman.`` (13.1). Manakala lawan bagi beriman ialah `kufur` di dalam hal ini ayat Al-Qur`an dari Surah Al-Ra`d juga mengatakan bermaksud: ``Mereka itulah orang-orang yang kufur, ingkar kepada Tuhan mereka dan merekalah yang dibelenggu dengan belenggu-belenggu pada leher mereka, dan mereka jugalah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.`` (13.5).
Telah dibicarakan pada pembicaraan yang lepas tentang Islam dan Alam, bahawa kejadian alam adalah tunduk patuh pada peraturan-peraturan Ilahi. Ini ialah berhubung dengan kejadian yang lain dari manusia. Adapun bagi manusia yang mempunyai akal fikiran, mereka seharusnya memikir dan dengan fikiran yang diberi Allah sewajarnya mereka menerima kenyataan tentang ketuhanan yang menjadikan semua makhluk dan peraturan-peraturan yang dikenakan terhadap semua. Ayat Al-Qur`an di dalam Surah Al-Ra`d sendiri banyak menyebut tentang manusia yang seharusnya menggunakan akal fikiran mereka. Antara ayat yang menyatakan bahawa Allah yang menjadikan bumi terbentang luas, menjadikan gunung ganang, sungai-sungai, mengeluarkan buah-buahan, menjadikan kehidupan berpasang-pasangan dan menukarkan malam dan siang, maka dikukuhkan dengan ayat bermaksud:
``Sesungguhnya semua itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan bagi kaum yang berfikir.`` (13.3)
Pada ayat lain dari surah yang sama selepas menyebutkan yang Allah menyuburkan pohon-pohon anggur dan jenis-jenis tanaman serta pohon taman yang berumpun dan tidak berumpun. Semuanya disiram dengan air yang sama dan Allah lebihkan buah setenganhnya dari setengah yang lain,  lalu ditegaskan dengan firmanNya yang  bermaksud:
``Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang yang mau berfikir serta mahu memahaminya.`` (13.4).
Selain dari manusia diberi fikiran, mereka juga diberi ikhtiar di dalam membuat pilihan. Ini dapat difahami dari ayat Allah di dalam Surah Al-Ra`d yang bermaksud:
``Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum, sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri.`` (13.11)
Di dalam soal beriman manusia seharusnya menggunakan fikiran rasional mereka, melalui pengajian atau dakwah yang diterima seharusnya mereka mengaku dan menerima kebenaran Islam itu sendiri. Tetapi mengapa sebahagian dari manusia tidak beriman dan bersifat kufur ?
Maududi di dalam hal ini merujuk kepada root kata `kafara` yang bererti `tertutup`, `tersembunyi` dan `terlindung`, lantaran itu mereka yang menafikan dan tidak menerima Islam dikatakan `kafir`, yakni orang yang tertutup, tersembunyi dan terlindung dari menerima kebenaran. Kebenaran yang terbukti dari bukti-bukti secara syahadah alamiah, akliah dan sepatutnya rohaniah. Penafian yang sedemikian tidak lain dari sifat `angkuh`, bongkak`, bahkan zalim terhadap diri sendiri. (Sayyid Abul A`la Maududi, Towards Understanding Islam, Islamic Publications, Lahore, Pakistan, 1972: 7).
Bayangkan dengan peluang yang diberi kepada manusia lahir ke dunia dan membesar dengan tubuh badan yang sihat dengan menikmati berbagai-bagai nikmat yang disedia oleh Allah berbanding dengan mereka yang kurang bernasib baik yang tidak sempurna dari segi kesihatan dan kehidupan, di manakah etika keinsanan yang seharusnya sedar dan berterima kasih kepada Pencipta ? Jika yang berkenaan kufur, kepada siapakah hendak ditujukan rasa terima kasih dan syukur ?
Bayangkan juga di dalam kehidupan, bahawa kita tidak merasa tenteram jika tidak ada tempat tinggal, bahkan jika ada, misalnya secara sewaan semata-mata, kita masih tidak tenteram. Sebaliknya bagi mereka yang diberi nikmat, mendapat pendidikan yang baik dan beroleh pendapatan yang juga baik, bahkan mampu memiliki kediaman yang selesa. Mereka yang sedemikian seharusnya menyedari tentang kurniaan yang didapati dari anugerah tertinggi dan seharusya berterima kasih di atas nikmat pemilikan dan kurniaan yang diterima.
Di dalam hal ini mereka yang tidak mengakui kekuasaan dan Ketuhanan yang tertinggi, mereka bukan setakat tertutup, bahkan zalim, mereka yang sedemikian disifatkan sebagai `Angkuh`, `Penentang` dan Perosak` terhadap ciptaan dan kurniaan Allah yang memangnya mereka menerima dan menikmatinya. Di dalam hal ini kata Maududi:
``If everything has been created by God and God alone, then to whom do they belong ? Who is their real owner ? Who is their rightful sovereign ? Verily, it is God and none else. And if God is the Creator, the Master, and the Sovereign, then who would be a greater revel than the man who were God`s creation against. His injunctions – who makes his mind think against God harbours in his heart thoughts against Him, and uses His various faculties against the Sovereign`s Will. If a servant betrays his master you denounce him as faithless. If an officer becomes disloyal to the state you dub him as traitor and renegade. If a person cheats his benefactor you have no hasitation in condemning him as ingrate. But what match can this betrayal, this ingratitude, and this rebellion have to the one which the disbeliever commits by his Kufr ?`` (Maududi: hlm. 8-9).
Sesungguhnya bagi yang memikir dan sedar, tetapi menafikan kebenaran dan realiti yang dihadapi sebenarnya berlaku pertelingkahan dalam minda, bahkan peperangan yang membelenggu minda dan diri. Mereka yang seumpama ini disifatkan oleh Allah Ta`ala dalam firmanNya yang bermaksud:
``Mereka itulah orang-orang yang  kufur – inkar kepada Tuhan mereka. Dan merekalah yang dibelenggu dengan belenggu-belenggu pada leher mereka. Dan merekalah ahli neraka. Mereka kekal di dalamnya.`` (13. 5).
Mereka yang diberi akal dan fikiran dan berpelajaran adalah lebih teruk dari kalangan masyarakat Jahiliyyah yang tidak menerima kebenaran lantaran jahiliyyah mereka, kerana taassub dengan budaya Jahiliyyah yang menganggap Islam yang dibawa Nabi Muhammad s.a.w. mau merosakkan budaya yang selama ini mereka pegang, bahkan menganggap Islam (Nabi Muhammad) mau mengambil alih kuasa yang selama ini secara tradisi berada pada tangan mereka. Firman Allah bermaksud:
``Dan orang-orang kafir itu berkata, ``Engkau bukanlah seorang Rasul dari Allah. (Katakanlah kepada mereka), ``Cukuplah Allah menjadi saksi antaraku dengan kamu, dan juga disaksikan oleh orang-orang yang ada pengetahuan mengenai kitab Allah.`` (13.43).
Kufur pada hakikatnya menentang kebenaran yang nyata dan terbukti secara alamiah, minda dan rohaniah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment