BBB, 16
Muharram 1437 = 29 Oktober 2015 (Khamis):
Satu pendekatan di dalam penyampaian maklumat,
ilmu dan dakwah yang dapat dicontohi dari kandungan Surah Al-Hijr ialah melalui
pendekatan `Pandangan Wujud` sebagaimana yang telah dibina sebelum ini.
`Pandangan Wujud` ini dapat dipecahkan kepada pecahan-pecahan berikut:
1) Pandangan Wujud Kerohanian
2) Pandangan Wujud Hissi (Inderawi)
3) Pandangan Wujud Akli
4) Pandangan Wujud Keilmuan
5) Pandangan Wujud Sejarah (Maklumat)
(Antara pandangan-pandangan di atas ada yang
bersifat bertindih – bermaksud boleh digunakan bagi lebih dari satu `Pandangan
Wujud`).
`Pandangan Wujud` kerohanian ialah seperti mempercayai
Al-Qur`an. Al-Qur`an sebagai Kalam Tuhan datangnya dari
Yang Ghaib dan membicarakan antaranya persoalan-persoalan kerohanian dan yang
ghaib. Berhubung dengan Al-Qur`an ini kata Muhammad Qutb:
``Al-Qur`an berbicara tentang soal ketuhanan
kepada insan seluruhnya, tidak dari segi akal semata dan tidak dari segi wijdan
semata. Al-Qur`an membicarakan keseluruhan persoalan.``
(Muhammad Qutb, Dirasat Qur`aniyyat, Dar Al-Shuruq,,
Beirut-Al-Qahirah, 1400H./1980M: 32).
Mengimani kepada yang ghaib merupakan
penegasan terawal (termasuk basmalah) dalam Surah Al-Baqarah yang bermaksud:
Dengan nama Allah Yang Bersifat Rahman lagi
Rahim
Alif, lam, mim.
Kitab Al-Qur`an ini tidak ada sebarang syak
padanya (tentang datang dari Allah dan tentang sempurnanya). Ia juga menjadi
pertunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa.
Iaitu orang-orang yang beriman dengan
perkara-perkara yang ghaib dan mendirikan solat serta membelanjakan sebahagian
dari pada rezeki yang kami berikan kepada mereka.
Dan orang-orang yang beriman kepada Kitab
Al-Qur`an yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad) dan kitab-kitab yang
diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yang yakin akan adanya hari akhirat.
Mereka itulah yang tetap mendapat pertunjuk
dari Tuhan mereka. Dan merekalah orang-orang berjaya (Al-Baqarah: 1-5).
Kepada masyarakat Jahiliyyah dan masyarakat
awam, mungkin persoalan ketuhanan yang merupakan kepercayaan yang ghaib dan
Al-Qur`an juga merupakan wahyu dari Tuhan yang ghaib kepada Nabi Muhammad
s.a.w. dalam konteks zaman permulaan tidak mampu difahami oleh mereka, apalagi
mereka masih kufur dan menolak Islam dan tidak timbul soal keimanan kepada mereka.
Tetapi dalam konteks zaman mereka, zaman Jahiliyyah,
yang masyarakat mereka amat menyanjung tinggi terhadap bidang sastera dapat
membuktikan bahawa Al-Qur`an bukan kalam manusia. Seorang penyair terkenal Arab
zaman Jahiliyaah, iaitu Al-Walid bin al-Mughirah terpegun pertama kali
mendengar ayat-ayat Al-Qur`an lantas terluah darinya ungkapan: `Kata-katanya
indah menawan, bukan dari kata-kata insan, sesungguhnya ungkapannya tinggi dan
tidak ada yang lebih tinggi daripadanya.`` (Muhammad Qutb: hlm. 56).
Dan keindahan dan kandungan Al-Qur`an juga
membawa Sayyiduna Umar Ibn al-Khattab menerima Islam setelah mendengarnya
secara mengintip mengenai pengajaran Al-Qur`an di rumah Al-Arqam bin Abi
al-Arqam.
Dua bukti di atas cukup membuktikan
keistimewaan Al-Qur`an dan bahawa Al-Qur`an bukannya ungkapan insan, tetapi
datangnya dari Tuhan.
Al-Qur`an diwahyukan kepada Nabi Muhammad
s.a.w. dari Allah yang ghaib, yang di dalamnya membicarakan tentang yang ghaib
serta kerohanian dan juga al-syahadah.
Berhubung dengan aspek kerohanian, maka pada
awal Surah Al-Hijr dibicarakan soal-soal ghaib dan kerohanian. Misalnya tentang
konsep ajal pada ayat bermaksud:
``Suatu umat itu tidak dapat mendahului tempoh
yang telah ditentukan dan tidak pula mereka dapat mengundurkan (15: 5).
Maklumat tentang ajal tidak diketahui manusia
melainkan Allah.
Persoalan berhubung dengan ghaib dan
kerohanian ialah kepercayaan kepada malaikat yang menjadi salah satu rukun iman
(15: 7-8)
Begitu juga rahsia dan khazanah maklumat
selengkapnya adalah pada ilmu Allah yang tidak ada yang lain mengetahuinya
melainkan Dia. Maksud ayat Al-Qur`an:
``Dan tidak ada sesuatu pun melainkan pada
sisi kami sahaja perbendaharaannya.`` (15: 21`).
Demikianlah tentang hidupmati, segera dan
lambat sesuatu tempoh dan persoalan mahsyar adalah di dalam ilmu Tuhan (15:
23-25). Begitu juga soal neraka (15.43) dan syurga (15.45), juga kiamat (15.85).
Dengan kepercayaan antaranya kepada yang ghaib, apa lagi yang nyata sepatutnya
membawa seseorang hamba itu taat dan patuh kepada Allah sebagaimana maksud ayat
Al-Qur`an pada akhir Surah Al-Hijr bermaksud:
``Dan sembahlah Tuhanmu dengan penuh
keyakinan.`` (15: 99).
Persoalan yang ghaib dan kerohanian menjadi
persoalan dominan di dalam Islam. Aspek ini perlu disampaikan secara menarik,
kefahaman mendalam dan bijaksana di dalam mendakwah dan menyampaikan pengajaran
agar penyampaian dapat memberi kesan maksimum kepada khalayak yang didakwah
atau yang disampaikan pengajaran.
Sekian.
No comments:
Post a Comment