BBB, 24
Zulhijah 1436 = 08 Oktober 2015 (Khamis):
Di dalam `Kisah Yusuf` mempunyai berbagai
watak yang dapat dikategorikan kepada watak utama, watak sederhana dan watak
kecil. Watak utama ialah watak yang banyak peranan dan cerita banyak bergantung
pada watak-watak ini, manakala watak sederhana, ialah watak tidak utama, tetapi
kesempurnaan cerita turut bergantung pada mereka dan watak kecil ialah
watak-watak yang tidak banyak berperanan di dalam cerita, namun tidak dapat
dinafikan kewujudannya turut sama memainkan peranan di dalam menyempurnakan
cerita. Sebagaimana disebut dari variasi watak-watak, perangai dan tindakan
mereka juga menghidupkan cerita. Di dalam hal ini ada watak-watak yang
disifatkan baik dan ada yang bersifat buruk. Namun di dalam penampilan
perwatakan di dalam Kisah Yusuf ini ada semacam apa yang diistilahkan oleh
Al-Qur`an `Ibrah` yang bergerak ke arah hudan (pertunjukan), rahmat dan
kebaikan (12.111) yang kita istilahkan sebagai `Takmilah Perwatakan Keinsanan`.
Watak Utama ialah Yusuf, Ya`kub, saudara-saudara
Yusuf (Anak-Anak Ya`kub) dan Zulaikha.
Watak Sederhana ialah Al-`Aziz, Raja Mesir, Bunyamin, Teman
Sepenjara.
Watak Kecil ialah Pekerja Di Rumah Zulaikha,
Perempuan-Perempuan Jemputan, Penyelamat Yusuf Dari Perigi, Pekerja Pejabat
Yusuf (Tukang Sukat), Utusan Diraja Kepada Yusuf dan Ibu Yusuf.
Daripada 14 jenis watak di atas ada watak-watak
baik seperti Yusuf, Ya`kub,, Al-`Aziz, Raja Mesir, Bunyamin, Seorang Dari Teman
Penjara.
Watak-watak jahat ialah Saudara-Saudara Yusuf
(selain dari Bunyamin), Zulaikha, Seorang Lagi Teman Penjara (dihukum).
Manakala watak-watak kecil dapat disifatkan
sebagai biasa.Watak-watak utama di dalam cerita adalah watak-watak yang
berperanan penting di dalam cerita yang menghidupkan cerita berkenaan.
Watak-watak utama sama ada bersifat baik atau
jahat. Watak-watak baik adalah menjadi teladan, manakala watak-watak jahat
menjadi sempadan.
Antara watak utama yang paling utama ialah
Yusuf yang sifatnya digambarkan sejak dari kecil selain dari tampan ialah
berakhlak baik, kasih kepada ibu bapa dan dikasihi mereka, tidak menaruh
perasaan curiga terhadap saudara-saudaranya, jujur terhadap kedua ibu bapa
angkatnya, bijak dan mahir di dalam ilmu ta`bir, bersabar menghadapi fitnah, menjunjung
Perintah Diraja, dedikasi terhadap tugas yang diamanahkan, berusaha merapatkan
hubungan keluarga dan mengangkat kedua ibu bapanya ke kedudukan yang mulia.
Manakala Ya`kub sebagai bapa Yusuf disifatkan
sebagai bapa yang pengasih, berilmu dan mahir dari segi ta`wilan mimpi,
bersabar, bergantung kepada Allah yang sebaik-baik Penjaga, sering menasihati
anak-anak, memendam duka dari karinah anak-anak derhaka, memaaf kesalahan
anak-anak, bersyukur di atas kurniaan Allah yang mengembalikan kasih sayang
kekeluargaan dan balasan kebaikan dari Allah.
Manakala anak-anak Ya`kub selain dari Yusuf
dan Bunyamin digambarkan dengan watak hitam dan jahat, iaitu berdusta dengan
bapa mereka Ya`kub, ketika memohon izin dari Ya`kub untuk membawanya keluar
`berkelah`, Menipu Yusuf dengan niat jahat terhadapnya, mereka mencampakkan
Yusuf ke dasar perigi, mendusta kepada bapa mereka tentang kematian Yusuf `dimakan
serigala`, juga berdusta dengan bahan bukti dusta (baju berlumuran darah tanpa
berlaku kekoyakan), berdusta kepada pembesar Mesir (Yusuf) bahawa Yusuf juga
pernah `mencuri`. Zulaikha dapat dikategorikan sebagai jahat, iaitu bersifat
tidak jujur dengan suaminya Al-Aziz, menggoda Yusuf, membuat tuduhan dusta
terhadap Yusuf hingga Yusuf teraniaya dan termasuk masuk penjara.
Bagi watak-watak sederhana peranan mereka agak
terhad, kebanyakan gambaran terhadap mereka juga terhad. Antara watak
dikategorikan sederhana ialah Al-Aziz suami Zulaikha yang juga bapa angkat
Yusuf yang disifatkan sebagai penyabar, meyakini Yusuf jujur dan mengingatkan
Zulaikha di atas ketelanjurannya. Watak Raja Mesir juga diberi gambaran terhad
dan tidak jelas raja yang mana dalam sejarah pemerintahan di Mesir. Wataknya
timbul berhubung dengan mimpinya yang membawa Yusuf mentakwil mimpi Baginda,
sebelumnya Baginda menyelesaikan masalah skendal Zulaikha dan membersih Yusuf
dari fitnah dan di atas kebijaksanaan Yusuf Baginda melantik Yusuf menjadi
Pembesar Mesir yang mengendalikan perbendaharaan negera bagi sektor pertanian.
Bunyamin adik bungsu seibu sebapa dengan Yusuf
digambarkan sebagai watak anak yang bersih, dikasihi bapanya – Ya`kub. Wataknya
timbul apabila Pembesar Mesir (Yusuf) meminta saudara-saudaranya yang tidak
mengenalinya membawa Bunyamin ke Mesir. Bapanya Ya`kub begitu berat untuk
melepaskannya, tetapi terpaksa
melepaskannya pergi. Bunyamin ditahan Yusuf semasa di Mesir, tapi beliau
bergembira bersama Yusuf semasa di Mesir, lebih-lebih lagi bila semua keluarga
berhimpun di Mesir. Satu lagi watak sederhana ialah Teman Yusuf semasa di
penjara (Peyedia Roti Diraja) yang dibersih dari tuduhan meracun Raja Mesir.
Beliau bersama seorang teman sepenjara lagi (Penyedia Minuman Diraja) sabit
kesalahan mau meracun raja – watak jahat dan dihukum mati. Teman yang dibebaskan
bertanggungjawab menyampaikan maklumat kemahiran Yusuf menta`wil mimpi,
sehingga Yusuf dijemput ke istana dan dia membuat syarat agar dibersihkan nama
dari skendal Zulaikha dan Yusuf menta`bir mimpi Diraja.
Watak-watak kecil cuma disebut sepintas lalu
dan terhad dari segi peranan, bahkan ada yang sekali sebutan seperti pekerja
dirumah Zulaikha yang memberi pendapat tentang baju Yusuf yang ditarik Zulaikha
jika carik dari depan bererti Yusuf bersalah dan jika koyak dari belakang
bererti Zulaikha yang bersalah dan baju Yusuf adalah koyak dari belakang,
manakala perempuan-perempuan yang dijemput ke rumahnya disebut dua kali pertama
ke majlis makan yang perempuan-perempuan melukakan jari-jari mereka ketika
mengupas buah bila terpandang kepada Yusuf yang ke luar ke tempat mereka dan
ketika mereka beri penyaksian kebersihan Yusuf dari angkara yang tidak baik
yang ditimbulkan oleh Zulaikha, seterusnya penyelamat Yusuf tidak diberi
keterangan lanjut hanya disebut sebagai petugas mencari air dari kafilah yang melalui
perigi berkenaan, begitu juga pekerja di pejabat Yusuf yang diminta memasukkan
alat sukatan di dalam karung Bunyamin tidak diberi gambaran detail, ianya
sekadar mematuhi arahan Yusuf. Demikian utusan Diraja yang dititah menemui
Yusuf untuk dijemput menta`bir mimpi tidak diberi keterangan detail, bahkan
terakhir ialah ibu Yusuf juga tidak diberi keterangan detail, Cuma disebut ibu
berkenaan bersama bapa mereka Ya`kub diletak di atas singgahsana kemuliaan yang
selayak baginya selepas mereka di bawa ke Mesir.
Dari segi gambaran yang berhubung dengan
perkara-perkara jahat tidak diberi gambaran detail, ianya sekadar dapat ditanggapi
seperti meninggalkan Yusuf di lembah telaga, tindakan Zulaikha mengingini
Yusuf, pekerja yang mau meracuni raja dan tuduhan terhadap Yusuf oleh
saudara-saudara yang kononnya juga sebagai `pencuri` disebut secara ringkas dan
elemen-elemen berkenaan dihentikan, yakni tidak diberi huraian lanjut bertujuan
perbuatan keji sedemikian tidak sepatutnya diperbesarkan, lagi pula seharusnya
dijauhi. Sebaliknya perbuatan-perbuatan yang baik dipuji serta diulangi seperti
peribadi Yusuf dan sifat baik Ya`kub yang sabar dan bergantung harap kepada
Allah dipuji. Segala sifat keji dikalahkan di dalam scerita, manakala yang baik
dimenangkan dan berjaya seperti kejayaan Yusuf, Ya`kub, kejayaan Raja Mesir
kerana tindakan dan pandangan jauhnya hasil dari cadangan Yusuf. Semua yang
berkelakuan jahat pada akhirnya kesal dan bertaubat seterusnya insaf. Sebagai
inti dari segi mesej tentang perwatakan bahawa nilai yang baik hendaklah
dijadikan teladan dan nilai yang jahat
hendaklah dijadikan sempadan. Semua hendaklah menurut jalan kebenaran yang
diperintah Allah yang disampaikan melalui Rasul dan Junjungan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment