October 26, 2015

Dari Moyang Adam Kepada Zaman Nuh, Pembaikan Oleh Ninda Ibrahim. Disempurnakan Oleh Muhammad S.A.W.


BBB,  12 Muharram 1437 = 12 Oktober 2015 (Ahad):


Dari zaman Moyang kita Adam a.s. sehingga Nabi Nuh a.s.
Tidak silap Nabi Adam mencintai Hawa yang dari belahan dirinya sendiri. Cuma apa yang dianggap kesalahan Adam-Hawa dihasut orang ketiga sehingga berlakunya episod hitam dengan memakann buah khuldi tegahan oleh moyang Adam dan Hawa sehingga terlempar keluar dari syurga - boleh disifatkan sebagai hikmah dari kesalahan. Bayangkan betapa jemunya Adam bersama Hawa berterusan dalam syurga, walau betapa indah dan nikmat nescaya akan bertukar jemu dan klisye tanpa ada mereka yang dapat menyertai dan sama menikmati bersama nikmat kesyurgaan itu. Bayangkan andaikata kita hidup berseorangan, bahkan berdua bersamaan dengan isteri akan merasa jemu dan bosan hidup secara berdua-duan sahaja, walaupun melempah dengan nikmat dan kekayaan. Apa maknanya nikmat dan kekayaan tak kehabisan, jika amat terhad digunakan dan sepatutnya sama dinikmati oleh yang lain yang  penyertaan dengan yang lain menambahkan rasa kebahagiaan.
Moyang Adam dan Hawa diturunkan di dunia bagi melebarluaskan lagi nikmat kurniaan Tuhan dengan melanjutkan nikmat-nikmat berkenaan kepada zuriat-zuriat dan keturunan-keturunan. Kurniaan hidup di dunia walaupun sementara adalah nikmat. Moyang Adam dan Hawa mau anak cucu turunan mereka mensyukuri nikmat sementara ini bagi menjambatani nikmat kekal disyurga sebagaimana telah dihayati dan dinikmati mereka berdua sebelumnya. Mereka berdua mau kebahagiaan yang telah mereka nikmati ini lebih bermakna dan lebih berbahagia bila dapat bersama menikmatinya bersama-sama turunannnya, bahkan moyang Adam dan Hawa berpendapat semakin nikmat bahagia itu dikecap bersama makin meningkat dan bertambah erti bahagia. Nikmat bersama keluarga turunan tidak sama lebih nikmatnya dari adanya bidadari, pengasuh dan pembantu-pembantu. Taman syurga tidak bererti tanpa taman keluarga !  Itulah rahsia misi moyang Adam dan Hawa diturunkan ke dunia.
Bayangkan, tanpa melihat kepada hikmat tersirat, bagaimana gusarnya moyang Adam dan Hawa  apabila mereka menyedari mereka telah melanggar peringatan dari Allah sebagaimana firman Allah bermaksud:
``Maka Kami berfirman, ``Wahai Adam ! Sesungguhnya (Iblis) itu musuh bagimu dan musuh bagi isterimu, oleh itu janganlah ia menyebabkan kamu berdua keluar dari syurga, kerana dengan demikian engkau (dan isterimu) akan menderita.`` (Taha: 117).
Sesungguhnya moyang kita Adam dan Hawa telah berjaya diwaswaskan oleh Iblis hingga mereka terperangkap di dalam tipu helah dan hasutan Iblis, sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
``Setelah itu maka syaitan membisikkan (hasutan) kepadanya dengan berkata, ``Wahai Adam !  maukah aku tunjukkan kepadamu pohon yang menyebabkan hidup selama-lamanya dan kekuasaan yang tidak akan hilang lenyap ?`` (Taha: 120).
Adam termakan kata Iblis dan terpedaya dan  mempercayai kata Iblis-syaitan dan bertindak melakukan larangan yang diperingatkan kepadanya sebelumnya sebagai firman Allah bermaksud:
``Kemudian mereka berdua memakan dari pohon itu, lalu terdedahlah kepada mereka berdua aurat masing-masing, dan mereka mulailah menutupnya dengan daun-daun dari syurga, dan dengan itu durhakalah Adam kepada Tuhan, lalu tersalah jalan.`` (Taha: 121), namun menurut Al-Qur`an sebagaimana maksud:
``Kemudian Tuhannya memilihnya (dengan diberi taufik untuk bertaubat) lalu Allah menerima taubatnya serta diberi pertunjuk.`` (Taha: 122).
Bayangkan kemuraman moyang kita Adam dan Hawa kerana menyedari kesalahan yang telah mereka berdua lakukan, walaupun diberi peluang bertaubat. Bayangkan pula bagaimana wajah algojo Iblis-syaitan yang angkuh dan bangga lantaran dapat memerangkap dan menipu moyang kita Adam dan Hawa yang dalam keadaan terpinga-pinga berikut dari melakukan kesalahan. Namun walaupun moyang kita Adam dan Hawa dimaaf dari kesalahan, tetapi mereka terpaksa dikehendaki meninggalkan syurga yang sudah tentu menjadikan kedukaan mereka bertambah. Arahan ini difahamkan dari ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Allah berfirman, ``Turunlah kamu berdua dari (syurga) itu, bersama-sama, dalam keadaan setengah kamu menjadi musuh bagi setengahnya yang lain. Kemudian jika datang kepada kamu pertunjuk dari Ku, maka sesiapa yang mengikuti pertunjukku itu, nescaya ia tidak akan sesat dan ia pula tidak akan menderita azab sengsara.`` (Taha: 123).
Episod pengeluaran moyang kita Adam dan Hawa ini penuh dengan alegori dan makna yang berlapis  serta membawa maksud-maksud tersirat. Antara makna dari persoalan dan hikmat , mengapa moyang kita Adam dan Hawa perlu dikeluarkan dari syurga. Antara makna tersirat lagi ialah apa yang sebenar dan hakikat `Buah Khuldi`, mengapa watak algojo syaitan-iblis terus dibenar bermaharajalela sebagai watak antigonis dan perosak dan apakah implikasi dari perlambangan episod ini kepada generasi-generasi yang melanjutkan turunan dari moyang kita Adam dan Hawa.
Walau bagaimana dengan arahan moyang kita Adam dan Hawa keluar dari syurga bererti banyak pengalaman kontras dan berbagai ujian  yang akan berlaku dan bakal dihadapi oleh moyang kita Adam dan Hawa. Mulai dari masa itu mereka kehilangan nikmat syurga, bayangkan bagaimana bila mereka diturunkan di dunia – moyang kita berdua dikatakan diturunkan berlainan tempat (Dalam legenda rakyat Moyang kita Adam dikatakan turun menjejaki puncak gunung yang kini dikenali Adam`s Peak di Sri Lanka, kerana di atas batu pada puncak gunung itu terdapat bekas tapak kaki yang dikatakan bekas tapak kaki moyang kita Adam. Mungkin pada zaman pra-sejarah itu kepulauan Sri Lanka masih bercantum dengan benua India). Bayangkan betapa moyang kita Adam itu begitu sukar menghadapi persekitaran yang berlainan dari situasi di syurga. Dia terpaksa menempuhi hutan rimba dalam usaha mencari moyang kita Hawa yang di dalam cerita dikatakan diturunkan di Jeddah, lantaran Jeddah bererti `Moyang Perempuan` (Kuburannya juga dikatakan di Jeddah). Di dalam kesusahan dan kepenatan mencari moyang kita berdua akhirnya bertemu di Padang Arafah. Arafah sendiri bererti, tempat perkenalan – bermaksud tempat pertemuan.
Begitulah peristiwa yang ditempoh oleh moyang kita Adam dan Hawa setelah dikeluarkan dari syurga dan menghadapi situasi hidup baru. Moyang kita Adam dilantik dan diberi tugas sebagai `Khalifah Di Bumi Allah``, namun gugatan datang dari malaikat yang mempertikaikan tentang perlantikan moyang kita Adam sebagaimana dalam ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat, ``Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang Khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmah ketetapan Tuhan itu dengan berkata), ``Adakah Engkau (ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), pada hal kami sentiasa bertasbih dengan memuji dan mensucikanMu.`` Tuhan berfirman, ``Sesungguhnya aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya.`` (Al-Baqarah: 30).
Ternyata melalui ujian moyang kita Adam lebih berkelayakan dan lebih berilmu pengetahuan, bahkan lebih sesuai mengendali dan mentadbirkan perjalanan hidup didunia. (Al-Baqarah: 31-35).
Moyang kita Adam dan Hawa menjalani kehidupan dunia dan mendapat zuriat di dalam melanjutkan kehidupan dan pentadbiran di dunia. Dari Zaman moyang kita Adam dan turunan mereka adalah patuh dengan pegangan akidah keislaman dan tidak ada perselisihan, kecuali berlaku pembunuhan oleh Qabil terhadap Habil, lantaran perselisihan memilih pasangan. Keluarga moyang kita Adam dan Hawa dan turunan tetap di atas akidah Islam dan berterusan sehingga sepuluh generasi kemudian, iaitu hingga kepada zaman Nabi Nuh a.s.

Sekian.

No comments:

Post a Comment